آمریکا بار دیگر ایران را به نقض «آزادی‌های مذهبی» متهم کرد

آمریکا بار دیگر ایران را به نقض «آزادی‌های مذهبی» متهم کرد
سه شنبه 8 خرداد 1397 - 19:20

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه موسوم به «آزادی‌های مذهبی» که روز سه‌شنبه منتشر شد بار دیگر ایران را به نقض آزادی‌های مذهبی متهم کرد.

العالم ـ آمریکا

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه «آزادی‌های مذهبی» برای سال۲۰۱۷ که روز سه‌شنبه منتشر شد بار دیگر با تکرار اتهامات بی‌پایه ایران را به نقض آزادی‌های مذهبی متهم کرد.

این گزارش به موجب «قانون آزادی‌های مذهبی کشورها» که در سال ۱۹۹۸ به تصویب کنگره آمریکا رسیده تنظیم و هر ساله تقدیم نهاد قانونگذار آمریکا می‌شود. وزارت خارجه آمریکا در گزارش روز سه‌شنبه یادآوری کرده نام ایران از سال ۱۹۹۹ در فهرست «کشورهای موجد نگرانی‌های خاص»، ذیل این قانون قرار گرفته است. 

گزارش موسوم به «آزادی‌های مذهبی در کشورها» مخالفت‌ها در ایران با رژیم صهیونیستی و شعارها ضد این رژیم را به عنوان «یهودستیزی» تعبیر کرده است. 

به گزارش فارس، جمهوری اسلامی ایران پیشتر گزارش‌های موسوم به «آزادی‌های مذهبی» که وزارت خارجه آمریکا منتشر کرده را غیرواقع‌بینانه دانسته و از تهیه آنها با هدف بهره‌برداری‌های سیاسی انتقاد کرده است. 

«بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به گزارش سال ۲۰۱۶ گفته بود: «در این گزارش بار دیگر تصویری تحریف شده و سیاسی از وضعیت آزادی های مذهبی در جمهوری اسلامی ایران، همراه با ایراد اتهاماتی ناروا، ارائه شده وبی شک غیرقابل پذیرش و مردود می باشد.»

برخی از کشورهای دیگر هم از انتشار این گزارش‌ها انتقاد کرده و آن را بهانه‌ای برای دخالت در امور داخلی خود توسط آمریکا توصیف کرده‌اند. 

همچنین از وزارت خارجه آمریکا به دلیل روش‌شناسی نادرست و غیرعلمی و استناد به منابع غیرمعتبر و مغرض در تهیه گزارش‌هایی از این دست هم انتقاد به عمل آمده است. 

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه درباره انتشار گزارش سال ۲۰۱۷ تهیه کرده به استناد به منابع ناموثق اعتراف کرده است. در این بیانیه آمده است: «انگیزه‌ها و میزان دقیق بودن منابع ما متفاوت هستند و وزارت خارجه در جایگاهی نیست که مستقلانه تمامی اطلاعات موجود در این گزارش‌ها را تأیید کند.»  

پربیننده ترین خبرها