توفان عجیب پایتخت ترکمنستان را در نوردید

توفان عجیب پایتخت ترکمنستان را در نوردید
سه شنبه 8 خرداد 1397 - 19:42

توفان گرد و غبار عجیب و سفید رنگ به شکل نمک شهر عشق‌آباد پایتخت کشور ترکمنستان و اطراف آن را از بامداد روز گذشته فرا گرفته و این پدیده کم نظیر هم اکنون نیز ادامه دارد.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش ایرنا، کارشناسان آب و هوا به رسانه ها گفته اند در ترکیب این گرد و غبار سفید رنگ، به مقدار زیادی نمک وجود دارد و احتمال می‌رود ، عامل اصلی این پدیده کم نظیر ، مناطق دریاچه آرال و وزش باد در سواحل این دریاچه که رو به خشک شدن کامل است، ‌باشد.
سازمان هواشناسی ترکمنستان گزارشی در باره علت و ترکیب گرد و غبار عجیب مذکور و سایر موارد، گزارشی هنوز ارائه نداده‌ است.
ساکنان عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان در نخستین ساعت این پدیده نادر، اول فکر کردند که این مه است اما بعد از چند ساعت متوجه شدند گرد و غباری سفید رنگ و شبیه نمک بر روی برگ درختان و خودروها ردپا می‌گذارد و داخل منازل می‌شود.
به گفته ساکنان شهر عشق‌آباد، این پدیده تا به حال سابقه‌ نداشته است و اولین بار است که شاهد چنین پدیده عجیب طبیعی شده‌اند و این طوفان گرد و غبار عجیب باعث اختلال در وضیعت سلامتی برخی قشر افراد به خصوص بیماران تنفسی و آلرژیک نیز شده‌است.

در پی این حادثه وزارت بهداشت و صنایع دارو ترکمنستان شب گذشته بیانیه‌ای را صادر کرد و در آن دستورالعمل رفتار در هوای گرد و خاکی را برای شهروندان این کشور ارائه داد.
وزارت بهداشت ترکمنستان به افرادی که از بیماری‌های مزمن رنگ می‌برند، توصیه کرده‌است که از خانه بیرون نروند و بیشتر آب آشامیدنی استفاده بکنند و در صورت آمدن بیرون از ماسک استفاده بکنند و در صورت مشاهده هر گونه تغییرات در وضیعت جسمی و سلامتی به پزشکان مراجعه بکنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها