العبادی با ابطال نتایج انتخابات پارلمانی مخالفت کرد

العبادی با ابطال نتایج انتخابات پارلمانی مخالفت کرد
سه شنبه 8 خرداد 1397 - 21:09

'حیدرالعبادی' نخست وزیر عراق طرح موضوع ابطال نتایج انتخابات پارلمانی عراقی را نادرست خواند و با آن مخالفت کرد.

العالم - عراق

العبادی عصر سه شنبه در نشست مطبوعاتی هفتگی پس از جلسه شورای وزیران عراق گفت: این که برخی خواهان ابطال نتایج انتخابات هستند کار درستی نیست.

وی همچنین از ابراز نظر کمیسیون عالی مستقل انتخابات مبنی بر احتمال ورود کشور به جنگ داخلی در صورت ابطال نتایج انتخابات ابراز شگفتی کرد. 

وی سخن بیشتری در این باره نگفت اما در پی گسترش اعتراض ها به نتایج انتخابات در برخی حوزه های انتخابی، شورای وزیران عراق روز پنجشنبه یک کمیته عالی مرکب از روسای مراکز نظارتی و امنیتی تشکیل داد گزارش ها و اطلاعات مربوط به تخلفات انتخاباتی را بررسی کنند. 

با اعلام نتایج اولیه و بویژه پس از اعلام نتایج قطعی انتخابات، برخی فعالان سیاسی و احزاب خواستار ابطال کل انتخابات 22 اردیبهشت ماه به دلیل آنچه تخلفات و تقلب های گسترده در روند رای گیری و شمارش آراء خواندند شدند. 

پیش تر کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق نیز ضمن استقبال از دریافت گزارش ها و شکایت های مربوط به تخلف های انتخاباتی و بررسی و ارجاع آن به دادگاه عالی انتخابات به ضمیمه پاسخ خود، با ابطال نتایج انتخابات مخالفت کرد. 

168 نماینده پارلمان عراق روز دوشنبه سرانجام پس از چند روز تلاش ناکام، جلسه فوق العاده پارلمان را تشکیل دادند که طی آن بازشماری دستی 10 درصد مجموع آراء و ابطال نتایج انتخابات در مراکز رای گیری خارج از کشور بدلیل آنچه حجم بالای تخلفات خوانده شد، به تصویب رسید. 

در این مصوبه همچنین مقرر شد، در صورتی که شمارش دستی این بخش از آراء نشان داد تخلف و تقلب تا یک چهارم آراء را در بر می گیرد، باید آراء مربوط به همه مراکز رای گیری به صورت دستی شمارش شود. 

چهارمین انتخابات عراق بصورت ثبت و شمارش الکترونیکی انجام شد اما برگه های رای نیز پس از ثبت در سیستم الکترونیک شمارش آراء در صندوق رای انداخته می شد. 

برخی احزاب و شخصیت های سیاسی ضمن رد صلاحیت پارلمان برای مداخله در امر تخلفات انتخاباتی، نمایندگان متعرض را متهم می کنند بدلیل شکست در انتخابات سعی در بی اعتبار کردن نتایج آن دارند. 

درهمین حال با گسترش و ادامه اعتراض های سیاسی به نتایج انتخابات بویژه در سطح نزدیک به نیمی از نمایندگان پارلمان کنونی عراق، برخی نگرانی ها از احتمال بطلان انتخابات با فشار و حمایت برخی طرف های خارجی برای ورود این کشور به دوران جدیدی از بی ثباتی مطرح شده است. 

یک ناظر عراقی که نخواست نامش ذکر شود به خبرنگار ایرنا گفت که این نگرانی وجود دارد طرف های خارجی از جمله واشنگتن و ریاض که پیش از انتخابات بشدت دنبال وارد کردن عراق در مرحله خلاء سیاسی از طریق تعویق تاریخ برگزاری انتخابات بودند تا بتوانند تغییرات دلخواه خود را در روند سیاسی این کشور انجام دهند، اکنون بخواهند همان اهداف را طریق بطلان نتایج انتخابات و تشکیل و استقرار دولت موقت دست کم به مدت چند ماه دنبال کنند. 
 

پربیننده ترین خبرها