رشد جهانی بهای نفت با وجود کاهش قیمت سبد اوپک

رشد جهانی بهای نفت با وجود کاهش قیمت سبد اوپک
سه شنبه 8 خرداد 1397 - 22:12

سبد نفتی اوپک دیروز یک دلار و 50 سنت افت بها را تجربه کرد اما امروز نفت خام برنت دریای شمال با 32 سنت یا 0.4 درصد افزایش قیمت نسبت به دوشنبه، 75 دلار و 61 سنت معامله شد.

العالم ـ اروپا

خبرگزاری رویترز انگلیس اعلام کرد صبح سه شنبه تغییر بهای نفت همسو نبود اما قیمت ها همچنان در نتیجه انتظار افزایش تولید روسیه و عربستان برای جبران کسری عرضه نفت در بازارها در فشار قرار دارد.
دیروز قیمت شاخص نفت خام برنت به 75 دلار و 32 سنت و قیمت شاخص دبلیو تی آی آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) به 65 دلار و 80 سنت رسید.
به گزارش سه شنبه تارنمای وزارت نفت، دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز اعلام کرد قیمت سبد نفتی اوپک دیروز به 73 دلار و 37 سنت رسید، در حالی که این میزان در روز پیش از آن 74 دلار و 87 سنت بود.
سبد نفتی اوپک شامل انواع نفت خام تولیدی در 14 کشور عضو این سازمان است.
به گزارش ایرنا، اوپک در نشست رسمی سی ام نوامبر 2016 میلادی (دهم آذرماه 1395 خورشیدی) در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا مشکل مازاد عرضه نفت در بازارها را رفع کند.
روسیه و 9 تولید کننده دیگر نیز در اواخر سال 2016 به توافق کاهش تولید اوپک پیوستند.
بر اساس این توافق، کشورهای امضاکننده متعهد شدند در مجموع یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز از تولید بکاهند که این میزان، حدود 2 درصد کل تولید نفت در جهان است. این توافق تا پایان سال 2018 اعتبار دارد. 
بانک «استرالیا و نیوزیلند» در یادداشتی به رویترز اعلام کرد: سرمایه گذاران گمانه زنی درمورد احتمال افزایش تولید نفت توسط روسیه و عربستان را آغاز کرده اند. با این همه، تردیدها در این زمینه باقی است و نتیجه نهایی در نشست بیست و دوم ژوئن (اول تیرماه) اوپک مشخص می شود.
از سوی دیگر، تولید نفت آمریکا با بیش از 27 درصد افزایش در 2 سال گذشته به 10 میلیون و 730 هزار بشکه در روز رسیده است.
آمریکا اینک در تولید نفت عربستان را پشت سر گذاشته است و فقط با روسیه با تولید حدود 11 میلیون بشکه در روز، رقابت می کند. 

پربیننده ترین خبرها