سیا: کره شمالی از سلاح هسته ای دست نمی کشد

سیا: کره شمالی از سلاح هسته ای دست نمی کشد
چهارشنبه 9 خرداد 1397 - 07:47

شبکه خبری ان.بی.سی اعلام کرد: طبق یک گزارش تازه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ، کره شمالی قصد ندارد از سلاح هسته ای دست بکشد.

 

العالم - آمریکا

یافته های این گزارش در تضاد با اظهارات اخیر 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا است که ابراز امیدواری کرده بود پیونگ یانگ در آینده غیرهسته ای شود.

رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد در راستای تحقق این هدف نشستی با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی برگزار کند اما گزارش تازه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که با نظرات کارشناسان همخوانی دارد، نسبت به تحقق این هدف ابراز تردید کرده است.

این گزارش اوایل ماه جاری میلادی (می) و چند روز پیش از لغو نشست کیم و ترامپ منتشر شد. 

قرار بود دیدار دو طرف 12 ژوئن (22 خرداد) در سنگاپور برگزار شود اما ترامپ به دلیل «خشم فراوان و خصومت آشکار» کره شمالی آن را لغو کرد.

یک مقام اطلاعاتی که این گزارش را خوانده است، می گوید: همه می دانند که آنها قصد ندارند غیرهسته ای شوند.

به گفته سه مقام امنیتی آمریکا در گفت وگو با شبکه ان.بی.سی، گزارش سیا نتیجه گیری کرده است که کره شمالی ممکن است امتیازاتی بدهد. یکی از این موارد این است که شاید کیم جونگ اون به نشانه حسن نیت پیشنهاد دهد یک شعبه همبرگرفروشی غربی در پیونگ یانگ افتتاح شود. 

گزارش سیا می افزاید: کیم مایل است در مقابل رئیس جمهوری آمریکا که علاقه وافری به همبرگر دارد، ژستی مسالمت جویانه بگیرد. ترامپ سال 2016 در جریان مبارزات انتخاباتی گفته بود، حاضر است با رهبر کره شمالی همبرگر بخورد و در مورد سلاح های هسته ای صحبت کند.

مقام های آگاه گفتند: در گزارش سیا در مورد برنامه هسته ای کره شمالی چنین نوشته شده که یکی از اهداف فوری و واقع بینانه آن است که کیم متقاعد شود تا از پیشرفت های اخیر در برنامه سلاح های هسته ای عقب نشینی کند.

«کریس هیل» سفیر سابق آمریکا در کره جنوبی به شبکه ام.اس.ان.بی.سی گفت: اگر کره شمالی در بیانیه مشترکی موافقت خود را با تدوین برنامه غیرهسته ای شدن اعلام نکند، به نظر من، ما نمی توانیم پیشرفت زیادی داشته باشیم.

هرچند ترامپ نشست با کیم را لغو کرده است اما اخیرا یک هیات آمریکایی در مرز دو کره با مقام های پیونگ یانگ دیدار کرد تا زمینه نشست دو طرف را فراهم کنند. در همین حال، یک مقام ارشد اطلاعاتی کره شمالی راهی نیویورک شده است تا در این مورد با مقامهای آمریکایی مذاکره کند.

گزارش سیا درحالی منتشر شده است که یک کارشناس ارشد هسته ای در مقاله ای اعلام کرد: روند خلع سلاح هسته ای کره شمالی ممکن است پانزده سال طول بکشد. 
«زیگفرید هکر» استاد دانشگاه استنفورد که تاکنون چهار بار از تاسیسات هسته ای کره شمالی دیدن کرده است، گفت: متراکم بودن برنامه هسته ای کره شمالی باعث می شود که انحلال آن زمان زیادی لازم داشته باشد. 

سیا در گزارش خود مجموعه ای از مشوق هایی را که آمریکا و کره جنوبی می توانند در جهت خلع سلاح هسته ای پیونگ یانگ ارائه دهند، مطرح کرده است. یکی از آنها ارائه کمک در حوزه زیرساخت ها و کشاورزی است.

کسب اطلاعات جاسوسی در مورد کره شمالی بسیار سخت است زیرا منابع انسانی برای به دست آوردن اطلاعات موردنظر بسیار کم بوده و برقراری ارتباط در آنجا دشوار است. بنابراین، یک مقام اطلاعاتی گفت: این گزارش مبتنی بر بهترین گمانه زنی هایی است که برخی از تحلیلگران بسیار باهوش ارائه داده اند.

به همین دلیل، گزارش سیا نتوانسته است دریابد که کره شمالی ممکن است کدام برند فست فود را برای حضور در پیونگ یانگ دعوت کند؟ 
آژانس های اطلاعاتی و وزارت خارجه آمریکا در آستانه مذاکرات دیپلماتیک که اهمیت زیادی دارد، ارزیابی ها و گزارش هایی درخصوص خطوط قرمز طرف مقابل تهیه می کنند. هدف از این گزارش ها آن است تا مذاکره کنندگان آمریکایی با گزینه های احتمالی آشنا شده و راهکارهایی به منظور تاثیرگذاری بر رفتار طرف مذاکره داشته باشند.

یکی از احتمالات مطرح شده در این گزارش آن است که شاید کره شمالی پیشنهاد بدهد آمریکا به صورت محدود و در حوزه زیرساخت ها در آن کشور سرمایه گذاری کند. 

در عوض، آمریکا و کره جنوبی می توانند ارائه کمک های غذایی را به کره شمالی پیشنهاد بدهند؛ بدین شکل که سئول واسطه تحویل این کمک ها باشد. آمریکا همچنین می تواند مشوق های اقتصادی مانند کاهش تحریم ها علیه کره شمالی ارائه دهد. 

گزارش سیا همچنین مدعی است که مقام های کره شمالی در گفت وگوهای اولیه خواستار خروج همه نیروهای آمریکایی از کره جنوبی نشده اند و احتمال نمی رود که در نشست اولیه با ترامپ هم ، چنین خواسته ای مطرح شود.

این گزارش می افزاید: «مون جائه این» رئیس جمهوری کره جنوبی معتقد است که روابط صمیمانه ای با کیم برقرار کرده و سئول درحال بررسی اعلام رسمی پایان جنگ میان دو کره است.
سیا و کاخ سفید از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کردند.

یک مقام ارشد سابق دولت آمریکا که در مورد رویکرد واشنگتن در قبال کره شمالی گزارش هایی دریافت کرده است، گفت که آژانس های اطلاعاتی آمریکا بر این باور نیستند که کیم همه سلاح های هسته ای خود را برای همیشه کنار می گذارد. 

وی افزود: همیشه این سوال برایم پیش آمده است که دولت چگونه می خواهد این هدف را محقق کند.

وی اظهار داشت: سوال بزرگ در هر مذاکره ای این است که کاخ سفید با بی میلی کره شمالی به خلع سلاح هسته ای چه خواهد کرد؟
ظاهرا ترامپ هفته گذشته به همین مساله اشاره داشت وقتی که گفت کره شمالی شاید نخواهد فورا غیرهسته ای شود و برنامه هسته ای آن کشور باید به مرور زمان منحل شود. 

به گفته یک مقام سابق و یک مقام فعلی دولت آمریکا، واشنگتن تصمیم گرفته است در مذاکره با کره شمالی مطالبه ای در زمینه حقوق بشر نداشته باشد. 

مقام سابق دولت آمریکا گفت : سوالی که هنوز بی پاسخ مانده، این است که آیا می توان کیم را تحت فشار قرار داد تا از سلاح های شیمیایی و بیولوژیک هم دست بردارد و اینکه چگونه می توان او را در این موارد تحت فشار قرار داد؟ پس از آنکه ترامپ گفت که توافق هسته ای با ایران نتوانست برنامه موشکی آن کشور را هم شامل شود، اینک برای او سخت است با کره شمالی توافقی امضا کند که سایر تسلیحات کشتارجمعی آن کشور را نادیده می گیرد.

کاخ سفید روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: ترامپ و «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن با یکدیگر صحبت کرده و دو طرف «بر لزوم خلع سلاح کامل و دائم کره شمالی در برنامه های هسته ای، شیمیایی و موشک های بالستیک تاکید کردند».

ایرنا 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها