دو هفته سرنوشت‌ساز در انتظار متقاضیان میزبانی جام جهانی 2026

دو هفته سرنوشت‌ساز در انتظار متقاضیان میزبانی جام جهانی 2026
چهارشنبه 9 خرداد 1397 - 08:47

دو متقاضی میزبانی رقابت‌های جام جهانی 2026، دو هفته پایانی سرنوشت‌ساز را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها در انتظار انتشار گزارشی مهم درباره کیفیت میزبانیشان هستند.

العالم _ ورزشی


درخواست میزبانی مشترک آمریکای شمالی که کانادا، آمریکا و مکزیک آن را هدایت می‌کنند از بخت بالایی برای پیروزی در رأی‌گیری نهایی کنگره فیفا در روز سیزده ماه ژوئن در مسکو برخوردار است. این رأی‌گیری پیش از نخستین مسابقه جام جهانی امسال در روسیه انجام می‌شود. اما مراکش هم رقیبی سرسخت است و علی‌رغم بروز تردید در برخی از حامیانش، چالشی مهم را برای گزینه میزبانی آمریکای شمالی ایجاد خواهد کرد.

آنچه در روزهای گذشته بیش از پیش در کانون توجه بوده است، حمایت کشورهای آفریقایی از میزبانی جام جهانی 2026 است. آفریقا از مجموع 211 رأی فیفا، از 54 رأی برخوردار است. پیش‌تر گفته می‌شد این 54 رأی به مراکش تعلق خواهد گرفت؛ اما حالا تردیدهایی در آرای آفریقایی حامیان این کشور ایجاد شده است.

لیبریا اعلام کرده است به میزبانی مشترک آمریکای شمالی رأی می‌دهد. دولت آفریقای جنوبی نیز به فدراسیون فوتبال این کشور هشدار داده است به میزبانی مراکش رأی ندهد. روابط دولت‌های این دو کشور دستخوش تنش شده است.

همچنین گزارش مهم فیفا که قرار است در چند روز آینده منتشر شود می‌تواند نقشی اساسی در انتخاب میزبان رقابت‌های جام جهانی 2026 ایفا کند. بر خلاف ادوار گذشته، این گزارش فیفا می‌تواند حتی پیش از مراسم رأی‌گیری یک گزینه میزبانی را از دور رقابت خارج کند؛ چرا که مسابقات جام جهانی 2026 برای نخستین بار با حضور 48 تیم برگزار می‌شود و ظرفیت‌های میزبانی کشورها را با چالشی اساسی روبرو می‌کند. همین امر، نکته‌ای مهم برای میزبانی مشترک آمریکای شمالی محسوب می‌شود. این کشورها بر 23 مرکز مهم برای برگزاری جام جهانی 2026 متمرکز شده اند که می‌تواند اهداف فیفا را برای درآمدزایی هرچه بیشتر از جام جهانی تأمین کند.

اما در نقطه مقابل، گزینه میزبانی مراکش بر علاقه زایدالوصف شهروندانش به فوتبال، وسعت اندک این کشور، نزدیکی به اروپا، شرایط آب و هوایی مطلوب و جذابیت برگزاری دومین جام جهانی در قاره آفریقا -- بعد از مسابقات سال 2010 در آفریقای جنوبی -- متمرکز شده است. مراکش پیش‌تر در رقابت کسب میزبانی جام‌های جهانی 1994، 1998، 2006 و 2010 ناکام بوده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها