اردوگاه آوارگان درتركيه،مامن گروههاي مسلح سوري

اردوگاه آوارگان درتركيه،مامن گروههاي مسلح سوري
چهارشنبه 25 مرداد 1391 - 04:50

آنكارا (العالم) ـ تحليلگر ترك از سياست دولت كشورش در تبديل اردوگاه هاي آوارگان سوري به مكاني براي تجهيز و ارسال افراد مسلح به سوريه انتقاد كرد.

بركات قار نويسنده و تحليلگر سياسي تركيه اي روز چهارشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم، درباره احتمال وقوع درگيري مذهبي ميان گروه هاي مستقر در تركيه هشدار داد و افزود: اقدامات دولت آنكارا باعث نارضايتي و نگراني شهروندان تركيه در مناطق مرزي شده است.

نويسنده و تحليلگر سياسي تركيه اي گفت: آوارگان سوري در اردوگاه هاي تركيه، همگي آوارگان ناشي از درگيري ها نيستند بلكه عده اي از آنها بر اثر تبليغات و وعده هاي دروغين مبني بر دريافت مسكن، كار و غيره وارد تركيه شده اند.

وي افزود: اين عده زماني كه وارد تركيه شدند، دريافتند كه شرايط برخلاف وعده هايي است كه به آنها داده شده است. به همين دليل بخش زيادي از آنها در حال بازگشت به سوريه هستند.

بركات قار اظهار داشت: پناهندگي در تركيه براساس معيارهاي بين المللي پناهجويي نيست. از جمله اين كه به علت خطراتي كه ممكن است جان و اموال پناهجويان را تهديد كند قاعدتا اردوگاه هاي آنها بايد دورتر از مناطق مرزي برپا شود.

وي افزود: واقعيت آن است كه دولت تركيه از موضوع آوارگان در راستاي اهداف خود بهره برداري و با استفاده از آن عليه دولت سوريه تبليغ مي كند و در پي جمع آوري بهانه براي دخالت مستقيم در بحران سوريه است.

تحليلگر سياسي تركيه اي در ادامه با تأكيد بر اين كه در حال حاضر پناهجويان سوري از مشكلات زيادي رنج مي برند، اظهار داشت: در خصوص مساله پناهجويان و افراد مسلح در تركيه تداخل به وجود آمده و موضوع پناهندگي از چارچوب متعارف بين المللي آن خارج شده است.

بركات قار تأكيد كرد: سياست هاي اشتباه دولت تركيه باعث تداخل امور با يكديگر شده است. زيرا اين اردوگاهها بايد مراكزي براي برخورداري آوارگان از حقوق انساني باشند. در حالي است كه دولت تركيه اردوگاههاي آوارگان را به مكاني براي گسيل افراد مسلح جهت انجام عمليات نظامي در داخل خاك سوريه و نقل و انتقال تسليحات و تجهيزات براي اين هدف تبديل كرده است.

اين نويسنده و تحليلگر سياسي تركيه اي گفت: شهروندان تركيه براي اولين بار در منطقه انطاكيه از آوارگان سوري كه از جنگ و درگيري در كشورشان فرار كرده بودند، استقبال كردند.

وي افزود: اما پس از مدتي دريافتند كه اين گروهها به جاي استقرار در اردوگاهها، به مراكز آموزشي مي روند و از آنجا در قالب گروه هاي مسلح به كشورشان بازمي گردند.

بركات قار اظهار داشت: اين اقدام باعث نارضايتي و واكنش مردم تركيه شد و اين ترديد را در ميان آنها به وجود آورد كه افرادي كه وارد خاك كشورشان شده اند در حقيقت سازمان ها و افراد مسلحي هستند كه براي پناه گرفتن به اين كشور وارد شده اند و اين امر خطري براي تركيه به شمار مي آيد.

وي خاطرنشان كرد: اين وضعيت باعث شده است تا از تعامل افكار عمومي با اين افراد جلوگيري شود و مردم از ارائه كمك به آنها خودداري كنند.

بركات قار در باره تأثير منفي اين شرايط بر وضعيت تركيه هشدار داد و گفت: شهروندان تركيه نگران وقوع درگيري هاي فرقه اي ميان گروه هاي مسلح مستقر در خاك تركيه هستند.
MKH-14-18:42

پربیننده ترین خبرها