نامزدهای قطعی انتخابات مجلس ترکیه معرفی شدند

نامزدهای قطعی انتخابات مجلس ترکیه معرفی شدند
پنج‌شنبه 10 خرداد 1397 - 08:13

فهرست قطعی نامزدهای انتخابات زودهنگام مجلس برای تصاحب 600 کرسی پارلمان ترکیه از سوی شورای عالی انتخابات این کشور اعلام شد.

العالم - ترکیه 

فهرست نامزدهای هشت حزب ترکیه به همراه 68 نامزد مستقل غیرحزبی برای رقابت در بیست و هفتمین دوره انتخابات مجلس ملی ترکیه با انتشار در روزنامه رسمی این کشور قطعی شده است.

انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری در تاریخ 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) برگزار می شود و در این انتخابات نامزدهای حزب عدالت و توسعه، جمهوری خواه خلق، دموکراتیک خلق ها، هور داوا(هدا پار)، حرکت ملی، سعادت و وطن در 87 حوزه انتخابیه و حزب نیک نیز در 85 حوزه انتخابیه به رقابت می پردازند.

در این انتخابات 68 نامزد مستقل نیز ثبت نام کرده اند که در صورت کسب بیشترین رای در حوزه انتخابیه ثبت نامی خود، می توانند راهی مجلس ترکیه شوند.

سه حزب مجاز حزب ترکیه مستقل(BTP)، حزب همبستگی(اتحاد) بزرگ(BBP) و حزب دموکرات(DP) ترکیه نیز نامزد مستقل حزبی معرفی نکرده اند و برخی از نامزدهای آنها در قالب نامزد سایر احزاب و به صورت نامزد ائتلافی معرفی شده اند.

احزاب ترکیه در هفته های گذشته دست به چینش نیروها و نامزدهای خود در 81 استان این کشور زده و هفته گذشته فهرست نهایی نامزدهای حزبی خود را برای انتخابات مجلس ترکیه به شورای عالی انتخابات ترکیه ارائه کرده بودند.

تعداد کرسی های مجلس ملی ترکیه در پی تغییرات قانون اساسی این کشور از 550 کرسی کنونی به 600 کرسی افزایش یافته است و احزاب مجاز می توانند 87 حوزه انتخابیه به رقابت بپردازند.

بر اساس قانون انتخابات ترکیه، این احزاب در صورت تصاحب حداقل 10 درصد کرسی های مجلس می توانند به صورت حزبی در پارلمان این کشور حضور یابند.

بر اساس همین قانون، احزابی که ائتلاف تشکیل داده اند، اگر در قالب ائتلاف موفق به تصاحب 10 درصد کرسی شوند، باز می توانند در مجلس حضور یابند.

در دوره قبلی مجلس حداقل سن نامزدها 30 سال بود ولی با تغییرات قانون اساسی ترکیه که سال گذشته در همه پرسی به تایید مردم رسید، سن نامزدها به 18 سال کاهش یافت و بر این اساس الیف نوربایرام با 18 سال سن از حزب عدالت و توسعه به عنوان جوان ترین نامزد به رقابت می پردازد.

برای اخذ آرای 59 میلیون و 391 هزار واجد شرایط رای دادن در ترکیه، 144 هزار صندوق پیش بینی شده است.

بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه در همه پرسی سال گذشته، قرار بود که انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس در 3 نوامبر 2019 (12 آبان 1398) برگزار شود که این انتخابات 17 ماه به جلو کشیده شد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها