نشریه آمریکایی:

ترامپ افزایش تعرفه فولاد علیه اروپا را عملی می کند

ترامپ افزایش تعرفه فولاد علیه اروپا را عملی می کند
پنج‌شنبه 10 خرداد 1397 - 12:03

روزنامه وال استریت ژورنال از شکست تلاش های اتحادیه اروپا برای توافق با آمریکا بر سر معافیت از تعرفه های فولاد و آلومینیوم خبر داد و نوشت «دونالد ترامپ» احتمالا تعرفه های سنگین در این زمینه را علیه متحدانش به زودی به اجرا خواهد گذاشت.

العالم - اروپا

این نشریه آمریکایی افزود: دولت ترامپ در آستانه مهلت روز جمعه برای توافق با اتحادیه اروپا، به دنبال عملی کردن تهدید خود درباره اعمال تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد از این اتحادیه است.

رئیس جمهوری آمریکا اعمال تعرفه های گمرگی جدید واردات فلزات از اروپا، کانادا و مکزیک را که قرار بود از اول ماه مه اجرایی شوند تا یک ماه به تعویق انداخت و اجرای این تصمیم را به روز جمعه 1 ژوئن (11 خرداد) موکول کرد.

وال استریت ژورنال به نقل از افراد مطلع از این تصمیم ترامپ افزود: چنین اقدامی مطمئنا واکنش اتحادیه اروپا را در پی خواهد داشت.

ترامپ مارس گذشته اعلام کرد که تعرفه 25 درصدی واردات فولاد و تعرفه 10 درصدی واردات آلومینیوم از اتحادیه اروپا را وضع خواهد کرد. 

کاخ سفید سپس با تاخیر در اجرای این تصمیم درباره برخی کشورها، به شرکای تجاری اش فرصت داد برای معافیت از این تعرفه ها، به توافقاتی با واشنگتن دست یابند. اکنون مهلت این توافق به پایان رسیده است. 

«ویلبر راس» وزیر بازرگانی آمریکا که مسئول تحقیقات درباره واردات فلزات به عنوان تهدیدی احتمالی برای امنیت ملی است، روز چهارشنبه اشاره کرد که اتحادیه اروپا مشمول تعرفه ها خواهد شد.

وی با این حال تاکید کرد که آمریکا به دنبال ادامه مذاکرات برای دستیابی به توافق احتمالی است که بازارهای اروپا را به روی صادرات آمریکا باز کند.

کشورهای اروپایی در چند ماه گذشته تلاش کرده اند به توافقی برای معافیت از تعرفه ها دست یابند. 

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان در سفرهای اخیر خود به واشنگتن سعی کردند موافقت ترامپ را برای ادامه معافیت این کشورها از اعمال تعرفه های آمریکا جلب کنند.

در صورت تحقق وعده ترامپ و اجرایی شدن تحریم ها، اتحادیه اروپا احتمالا در اقدامی تلافی جویانه تعرفه 3.3 میلیارد دلاری علیه برخی کالاهای آمریکایی از جمله موتور سیکلت و شلوارجین را اعمال خواهد کرد.

اتاق بازرگانی آمریکا در اتحادیه اروپا از ترامپ خواسته است به دلیل مهم بودن روابط اقتصادی دو طرف، به طور دائم این اتحادیه را از چنین تعرفه هایی معاف کند. 

به نوشته وال استریت ژورنال، در حالی که اتحادیه اروپا بارها تهدید به تلافی کرده اما معلوم نیست که این دو اقتصاد بزرگ به تنش ها دامن خواهند زد یا به دنبال محدود کردن این آسیب خواهند بود.

در صورت اقدام تلافی جویانه اروپا، آمریکا نیز صادرات خودرو از این اتحادیه را هدف قرار داد. واشنگتن اکنون درحال بررسی اعمال تعرفه واردات خودرو و قطعات آن مشابه آن چیزی است که درباره فلزات تعیین شده است.

وال استریت ژورنال نوشت: تصمیم ترامپ درباره خروج از توافق هسته ای، مقام های برخی کشورهای اتحادیه اروپا را عصبانی کرده است. برخی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان به دنبال راه حلی برای جلوگیری از آسیب اقتصادی هستند.

مکرون روز چهارشنبه گفت اتحادیه اروپا نباید از موضع ضعف در مقابل فشارها واکنش نشان دهد. وی در نشستی با حضو ویلبر راس گفت: این موضوع را تکرار می کنم که واکنش یکجانبه و تهدید جنگ تجاری هیچ یک از مشکلات عدم توازن تجاری در جهان را حل نخواهد کرد. جنگ تجاری همیشه جنگی است که همه طرف ها بازنده هستند.

در داخل آمریکا، مصرف کنندگان فولاد و آلومینیوم وارداتی از تصمیم دولت ترامپ به دلیل تاثیر آن بر افزایش قیمت ها انتقاد کرده و بسیاری از قانونگذاران از هدف قرار دادن کشورهای متحد آمریکا نگران بوده اند. این تصمیم ترامپ مورد حمایت گروه های صنعتی و کارگری در آمریکا است. 

به گزارش ایرنا، تعلیق ماه گذشته آمریکا همچنین شامل کانادا، مکزیک، استرالیا، آرژانتین، برزیل و کره جنوبی نیز می شد، اما یک مقام کاخ سفید اعلام کرد که واشنگتن با آرژانتین، استرالیا و برزیل به توافقی اصولی دست یافته و کره جنوبی را برای همیشه از این تعرفه ها معاف کرده است.

هفته گذشته اتحادیه اروپا و مکزیک در ادامه تلاش ها برای مقابله با سیاست های حمایت گرایانه ترامپ، توافقی برای گسترش تجارت آزاد و حذف تعرفه های تجاری امضا کردند.

مرکل به تازگی در یازدهمین سفر رسمی خود به چین گفت که آمریکا باید برای همیشه اتحادیه اروپا را از تعرفه های ناعادلانه فولاد معاف کند. وی گفت معافیت های آمریکا برای اتحادیه اروپا در تعرفه های فولاد و آلومینیوم باید دایمی باشد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها