آمریکا بر واردات فلزات از کانادا و اتحادیه اروپا تعرفه اعمال کرد

آمریکا بر واردات فلزات از کانادا و اتحادیه اروپا تعرفه اعمال کرد
پنج‌شنبه 10 خرداد 1397 - 18:51

وزیر بازرگانی آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که از این پس بر واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا تعرفه اعمال می‌شود.

العالم - آمریکا

آمریکا روز پنج‌شنبه در اقدامی که انتظار می‌رود واکنش تند متحدان واشنگتن را در پی داشته باشد، اعلام کرد که از این پس بر فولاد و آلومینیوم وارداتی از کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا تعرفه اعمال می‌شود.

این خبر را «ویلبر راس» وزیر بازرگانی آمریکا در یک نشست خبری در واشنگتن اعلام کرد. این در حالی است که اتحادیه اروپا در ماه‌های گذشته تلاش کرده بود از آمریکا معافیت دائم تعرفه‌ای دریافت کند، اما راس گفت اتحادیه اروپا هم باید مانند چین این تعرفه‌ها را بپذیرد و آن‌ها را بپردازد.

آمریکا پیش از این برای کشورهای اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک معافیت تعرفه‌ای در نظر گرفته بود، اما به گفته راس این معافیت‌ها دیگر تمدید نمی‌شود و از امشب بر فولاد وارداتی از این کشورها ۲۵درصد و بر آلومینیوم وارداتی ۱۰ درصد تعرفه اعمال می‌شود.

مقام‌های اتحادیه اروپا پیش از این با تأکید بر اینکه آمریکا با اعمال تعرفه بر واردات فلزات از اروپا قواعد تجارت آزاد را زیر پا می‌گذارد، تأکید کرده بودند که تا زمانی که برای کشورهای اروپایی معافیت دائم از این تعرفه‌ها صادر نشود، حاضر به مذاکره تجاری با آمریکا نخواهند بود و ممکن است به سازمان تجارت جهانی نیز شکایت کنند.

اتحادیه اروپا همچنین تهدید کرده که ممکن است این اقدام آمریکا را با اعمال تعرفه بر کالاهای وارداتی از آمریکا مانند موتورسیکلت، شلوار جین و مشروبات الکلی، پاسخ دهد. 

پایگاه «اکسیوس» نوشته است که اقدام دولت آمریکا می‌تواند مانند یک «گلوله برف» عمل کرده و به مرور ابعاد بزرگ‌تری به خود بگیرد. به عنوان نمونه، اقدام تلافی‌جویانه اتحادیه اروپا در سازمان تجارت جهانی، می‌تواند دیگر اعضا را هم به اعمال تعرفه بر اقلام وارداتی از آمریکا وادارد. 

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا همچنین از احتمال اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر خودروهای وارداتی از اتحادیه اروپا خبر داده است. 

علاوه بر اتحادیه اروپا، اعمال تعرفه واردات فلزات از مکزیک و کانادا مذاکرات آمریکا با این دو کشور درباره پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA) را نیز در معرض خطر قرار دهد.

فارغ از مسائل اقتصادی، بروز یک جنگ تجاری میان آمریکا و متحدان نزدیکش می‌تواند شکاف فراآتلانتیک شکل گرفته میان آمریکا و اتحادیه اروپا را بیش از پیش افزایش دهد.

سیاست‌های حمایت‌گرایانه اقتصادی، خروج از توافقنامه آب و هوایی پاریس، خروج از پیمان‌های تجارت آزاد با شرق آسیا و اتحادیه اروپا، ابراز بدبینی نسبت به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و همچنین خروج از توافق هسته‌ای با ایران، از جمله اقدامات ترامپ هستند که اختلاف میان واشنگتن و متحدان غربی‌اش را به سطح بی‌سابقه‌ای رسانده است.

پربیننده ترین خبرها