نتانیاهو از تلاش برای تغییر نظام سوریه عقب‌نشینی کرد

نتانیاهو از تلاش برای تغییر نظام سوریه عقب‌نشینی کرد
پنج‌شنبه 10 خرداد 1397 - 23:24

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به متحدان این رژیم اعلام کرده در صورتی که نیروهای ایرانی سوریه را ترک کنند، تل‌آویو با ماندن «بشار اسد» در قدرت مخالفتی ندارد.

العالم - فلسطین اشغالی

کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی روز پنج‌شنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم به متحدان اروپایی و آمریکایی‌اش اعلام کرده در صورت خروج نیروهای ایران و حزب‌الله لبنان از سوریه، تل‌آویو با ماندن «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در قدرت مشکلی ندارد.

بنا بر این گزارش، «معیر بن شبات» مشاور امنیتی نتانیاهو در دیدار با «فیلیپ اتین» مشاور امنیت ملی فرانسه که به قدس سفر کرده بود، گفته اگر نیروهای ایران و حزب‌الله سوریه را ترک کنند، تل‌آویو مخالف ادامه حضور اسد در قدرت مخالفتی نخواهد کرد.

اتین در آستانه دیدار هفته آینده نتانیاهو «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در پاریس، به قدس اشغالی سفر کرده است. وی در این سفر علاوه بر بن شبات، با «یوسی کوهن» رئیس موساد هم دیدار کرده است.

وی بن شبات و کوهن را در جریان جزئیات گفت‌وگوهای هفته پیش ماکرون و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در سن‌پترزبورگ قرار داده است. او با بیان اینکه طرفین در آن نشست درباره دستیابی به راهکاری برای پایان دادن به جنگ سوریه صحبت کرده‌اند، از تل‌آویو هم خواسته موضعش درباره راهکار سیاسی در سوریه را روشن کند.

در پاسخ، بن شبات مدعی شده است که مشکل تل‌آویو در سوریه، حضور نیروهای ایران و حزب‌الله و نه ادامه حضور اسد در قدرت. وی گفته است: «تا زمانی که ایرانی‌ها خارج از سوریه باشند، اسرائیل با اینکه اسد در قدرت بماند، مشکلی ندارد.»

بنا بر این گزارش، او درباره اعمال فشار به ایران برای ترک سوریه هم گفته است: «ما به اقدام نظامی علیه ایرانی‌ها در سوریه ادامه می‌دهیم تا روس‌ها یا رژیم سوریه از ایرانی‌ها بخواهند که این کشور را ترک کنند.»

وی همچنین گفته ایجاد کارخانه‌های تولید موشک در لبنان خط قرمز تل‌آویو است و این رژیم با آن مقابله می‌کند.

عقب‌نشینی نتانیاهو از تلاش برای تغییر نظام سوریه در حالی صورت می‌گیرد که اسناد محرمانه لو رفته آمریکا نشان می‌دهد یکی از اهداف به راه انداختن بحران در سوریه، سرنگونی نظام سوریه و ارتقا امنیت رژیم صهیونیستی بوده است.

بر اساس متن این نامه که توسط سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» منتشر شده، «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه وقت آمریکا، در سال ۲۰۱۲ با اشاره به آغاز ناآرامی در سوریه، می‌نویسد: «با توجه به توانایی رو به فزاینده هسته‌ای ایران، بهترین راه برای کمک به اسرائیل، حمایت از مردم سوریه برای ساقط کردن بشار اسد است.»

فارس

پربیننده ترین خبرها