رویترز خبر داد

آمریکا در حال مذاکره با آلمان برای استقرار سامانه موشکی «تاد» است

آمریکا در حال مذاکره با آلمان برای استقرار سامانه موشکی «تاد» است
جمعه 11 خرداد 1397 - 17:30

طبق گزارش رسانه غربی، آمریکا برای استقرار سامانه موشکی «تاد» در آلمان، مذاکرات مقدماتی را آغاز کرده است.

العالم- آمریکا 

 در حالی که تنش‌ها بین اروپایی‌ها و آمریکا بر سر مسائلی از قبیل «جنگ تعرفه‌ای» بالا گرفته، خبرگزاری رویترز در خبری اختصاصی از رایزنی‌های واشنگتن با برلین برای استقرار سامانه موشکی «تاد» خبر داده است.

بنا بر گزارش دو منبع مطلع غربی، ارتش آمریکا مذاکرات و رایزنی‌های مقدماتی درباره انتقال سامانه دفاعی موشکی «تاد» به آلمان داشته است.

به گزارش رویترز، تاریخ پیشنهاد انتقال سامانه تاد، قبل از تصمیم واشنگتن برای خروج از برجام بر‌می‌گردد.

در گزارش این رسانه آمده است: «در حالی که اروپا و آمریکا درباره سرنوشت توافق هسته‌ای دچار تضاد هستند اما درباره نگرانی‌ها در خصوص تداوم تولید و توسعه موشک‌های بالستیک ایران اشترک نظر دارند».

گفته‌ می‌شود، ارتش آمریکا برای سال‌ها در حال فشار و تلاش برای استقرار سامانه موشکی تاد در اروپا بوده است.

یک مقام ارشد ارتش آلمان که نامش منتشر نشده در گفتگو با رویترز، بر نیاز اروپا به استقرار تعداد بیشتری از سامانه‌های دفاعی و راداری به منظور «تحت نظر گرفتن تهدیدات بالقوه و محتمل» تاکید کرد.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) خبر رویترز درباره سامانه تاد را رد کرده است.

اریک پاهون سخنگوی پنتاگون گفت: «در حال حاضر، هیچ طرحی برای استقرار سامانه‌های تاد در آلمان وجود ندارد. ما درباره برنامه‌ریزی‌های محتمل آتی نظامی صحبتی نمی‌کنیم چرا که ما نمی‌خواهیم دشمنان بالقوه‌مان از نیت و هدف ما سیگنالی دریافت کنند. آلمان جزو نزدیکترین شرکا و قویترین متحدان ما است.

طبق گزارش رویترز، یک مقام نظامی اروپایی که نام و ملیتش منتشر نشده مدعی شده که  استقرار یک سامانه دیگرِ موشکی آمریکا در اروپا می‌تواند به «متحدان ناتو در جنوب اروپا که در برد عملیاتی موشک‌های ایران هستند، اطمینان مجددی دهد».

تکذیب پنتاگون در حالی صورت گرفته که یک مقام ارتش آمریکا که نامش فاش نشده، از مذاکرات و گفت‌و‌گوهای مقدماتی با آلمان برای استقرار سامانه تاد در پایگاه هوایی رامشتاین این کشور خبر داد.

انتشار این خبر در حالی صورت گرفته که تنش‌ها بین کشورهای غربی به ویژه آمریکا با روسیه درباره مسائل مختلف از قبیل اوکراین و حوزه کشورهای بالتیک همچنان ادامه دارد.

وزارت خارجه آلمان که وظیفه نظارت بر استقرار نظامیان خارجی در آلمان را برعهده دارد، به خبر استقرار سامانه تاد واکنش نشان داد.

این وزارتخانه اعلام کرده که نمی‌تواند ارسال هیچ گونه سیگنالی مبنی بر احتمال استقرار سامانه تاد آمریکا را تایید کند.

طبق گزارش رویترز، آمریکا با توجه به قراردادهای کنونی خود با آلمان درباره میزبانی این کشور از نظامیان و تجهیزات آمریکایی، برای انتقال سامانه تاد نیازی به اجازه و مجوز آلمان ندارد اما طبق اعلام منابع مطلع، قبل از ارسال این سامانه‌ها، یک اعلام رسمی صورت می‌دهد.

پربیننده ترین خبرها