ایران و پاکستان با گسترش همکاری پارلمانی توافق کردند

ایران و پاکستان با گسترش همکاری پارلمانی توافق کردند
شنبه 12 خرداد 1397 - 14:08

اسلام آباد - ایرنا - در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران با رییس مجلس سنای پاکستان، دو طرف بر گسترش همکاری های دوجانبه به ویژه همکاری پارلمانی تاکید کردند.

العالم - ایران

' مهدی هنردوست' سفیر جمهوری اسلامی ایران در دیدار با 'محمدصادق سنجرانی' رییس جدید مجلس سنای پاکستان با وی در خصوص راه های گسترش مناسبات دو جانبه به ویژه اقتصاد دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار بر گسترش همکاری پارلمانی ایران و پاکستان تاکید شده و مقرر شد که دو طرف از ظرفیت های پارلمانی دو کشور برای گسترش همکاری اقتصادی بهره گیرند.

رییس مجلس سنای پاکستان در این دیدار از همکاری و تعامل تهران و اسلام آباد در زمینه های مختلف و هماهنگی های دوجانبه در اجلاس و همایش های بین المللی و اتخاذ موضع یکسان، تقدیر و تشکر کرد.
صادق سنجرانی اضافه کرد:دو کشور طی سال های گذشته، افزایش همکاری در زمینه های دفاعی و امنیتی را شاهد بوده اند.

هنردوست سفیر ایران در پاکستان نیز در این دیدار، ابراز امیدواری کرد که تعامل و همکاری های دوجانبه در بخش های مختلف به ویژه همکاری های پارلمانی و اقتصادی در دوره مسئولیت رییس جدید مجلس سنای پاکستان گسترش یابد.

وی با اعلام آمادگی تهران برای گسترش همکاری با اسلام آباد به ویژه تجارت، همچنین بر لزوم فراهم شدن زمینه گسترش تجارت مرزی بین ایران و پاکستان تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، صادق سنجرانی از نمایندگان مستقل مجلس سنای پاکستان که ازسوی دو حزب قوی جناح مخالف (حزب مردم و حزب تحریک اصاف) نامزد تصدی کرسی ریاست مجلس سنا شده بود، بیست و یکم اسفندماه سال 1396 به عنوان جایگزین' رضا ربانی'رییس سابق مجلس سنا، به ریاست این مجلس برگزیده شد.

بررسی آمار و عملکرد اقتصادی ایران و پاکستان، نشان می دهد که با وجود برخی مشکلات گمرکی و نبود روابط بانکی، حجم مبادلات بازرگانی دو کشور طی دو سال گذشته 42.3 درصد افزایش یافته است. 

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان، حجم مبادلات بازرگانی ایران و پاکستان با وجود مشکلاتی نظیر برقرار نشدن روابط بانکی، وجود مشکلات گمرکی و موانع تعرفه ای و قرنطینه ای، با 42.3 درصد افزایش نسبت به سال 1394 و 13.2 درصد افزایش نسبت به سال 1395 به یک میلیارد و 324 میلیون دلار در پایان سال 1396 رسیده است. 

بر اساس این آمار، حجم مبادلات ایران و پاکستان در سال 94 حدود 861 میلیون دلار و در سال 95 نیز یک میلیارد و 160 میلیون دلار بوده است. 

بر اساس این آمار، میزان صادرات ایران به پاکستان در سال 1396 با 15.8 درصد افزایش نسبت به سال 1395 که این میزان 795 میلیون دلار بوده و با تراز مثبت 538 میلیون دلار به 931 میلیون دلار افزایش یافته است. 

میزان واردات از پاکستان نیز در این مدت، 7.3 درصد افزایش نسبت به سال 1395 که این میزان 365 میلیون دلار بوده به 392 میلیون دلار در سال 1396 افزایش یافته است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها