ترکیه وتوی قطعنامه حمایت از فلسطین توسط آمریکا را محکوم کرد

ترکیه وتوی قطعنامه حمایت از فلسطین توسط آمریکا را محکوم کرد
شنبه 12 خرداد 1397 - 16:13

 وزارت امور خارجه و سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه وتوی قطعنامه پیشنهادی کویت به شورای امنیت برای حمایت از فلسطین از سوی دولت آمریکا را به شدت محکوم کردند.

العالم - ترکیه 

وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که از وتوی پیش نویس قطعنامه ارائه شده به شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط آمریکا بسیار متاسف هستیم.

بنا بر این بیانیه، وتوی پیش نویس قطعنامه ارائه شده به شورای امنیت سازمان ملل توسط آمریکا به رغم وقوع قتل عام در فلسطین در تاریخ 14 ماه مه و ادامه خشونت ها در این منطقه یک بار دیگر نشان داد که سازمان ملل قدرت بازدارندگی خود را از دست داده و انجام اصلاحات ساختاری در آن نباید به تعویق افتد.
در این بیانیه همچنین آمده است که وتوی این قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل که در برگیرنده پیشنهادهایی از قبیل محکومیت قتل عام غیر نظامیان بی گناه و تاسیس سازوکار محافظت بین المللی از مردم مظلوم فلسطین است، هیچ توجیهی نمی تواند داشته باشد.

در این بیانیه تاکید شده است که ترکیه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و نیز سایر مجامع بین المللی، مدافع و پیگیری کننده حقوق و دعوی مردم فلسطین خواهد بود.

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز با انتشار پیامی در حساب کاربری توییتر خود نوشت: وتوی قطعنامه پیشنهادی کویت به شورای امنیت برای حمایت از فلسطین از سوی دولت آمریکا تعجب آمیز نبوده است و این موضوع نشان داد که آنها نه در کنار جریان حق، بلکه در کنار قدرتمند ایستاده اند.
وی تاکید کرد: مردم فلسطین و قدس تنها نیستند و حمایت ما از مبارزه بحق آنها ادامه خواهد داشت.

 روز گذشته قطعنامه پیشنهادی کویت که خواستار رسیدگی به جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی شده بود، با رای منفی آمریکا، وتو شد.

در رای گیری به عمل آمده درباره این پیش نویس که در نشست عصر جمعه به وقت محلی در شورای امنیت برگزار شد، 11 عضو این شورا رای موافقو 4 عضو رای ممتنع دادند و تنها آمریکا رای منفی داد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در مخالفت با این قطعنامه اظهار کرده بود که در این پیش نویس توجهی به نقش حماس در ناآرامی ها نشده و به صورت یکجانبه خواستار محکوم کردن رژیم صهیونیستی شده است.
در پیش نویس قطعنامه کویت از تشدید تنش ها در سرزمین های اشغالی شامل قدس شرقی و غزه که از 30 مارس آغاز و به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از شهروندان غیرنظامی توسط نظامیان رژیم صهیونیستی منجر شده، ابراز نگرانی عمیق شده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها