دبیرکل انجمن چین و اعراب :

حضور روحانی در «شانگهای» شکست سیاست های آمریکا است

حضور روحانی در «شانگهای» شکست سیاست های آمریکا است
يکشنبه 13 خرداد 1397 - 12:58

دبیرکل انجمن چین و اعراب گفت: حضور «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در واقع یک شکست برای سیاست ها و راهبردهای آمریکا علیه ایران محسوب می شود.

 

العالم - ایران / سیاسی

'چن شین خویی' (chen xinhui) افزود: اگر چه ایران یک عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای است اما همکاری های قوی با روسیه و چین و دیگر اعضا دارد.

وی گفت با حضور روحانی در این نشست طرفین درباره راهکارهای گسترش همکاری های ایران و سازمان بویژه در عرصه های اقتصادی و امنیتی بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

'چن' با اشاره به اهمیت این سفر در تقویت روابط چین و ایران گفت: ایران و چین دو کشور دارای روابط بسیار نهادینه و قوی در زمینه های مختلف هستند که روابط آنها رو به گسترش است.

معاون بنیاد صلح و توسعه خاورمیانه (Middle East Foundation for Peace and Development) در چین افزود: ایران و چین قبل از هر چیز باید روابط و همکاری هایشان را در زمینه اجرای طرح های راه ابریشم نوین افزایش دهند.

وی گفت که همکاری های دو کشور ابعاد مختلفی را در بر می گیرد و روحانی در چین در خصوص همکاری های انرژی، اقتصاد و حفاظت از صلح می تواند رایزنی های بسیار مهمی با همتایان خود از جمله چین در سازمان همکاری شانگهای داشته باشد.

دبیرکل انجمن چین و اعراب (china - arab exchang association) با اشاره به اینکه ایران یک کشور بسیار اثرگذار و مهم در خاورمیانه است، گفت: هر اقدامی از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه توافق هسته ای و تحریم ایران یکجانبه و نادرست است.

وی در مورد دلیل خروج ترامپ از توافق هسته ای ایران اظهار کرد اصل ماجرا این است که واشنگتن و تل آویو در تلاشند مسیر توسعه و پیشرفت ایران بخصوص توسعه ایران در امور اقتصادی را مسدود کنند.

'چن' گفت کشورهای آسیای مرکزی، چین و روسیه به دنبال پیشرفت، صلح و امنیت و همکاری با ایران و دیگر کشورهای منطقه هستند و نمی گذارند صلح و ثبات و امنیت منطقه با این راهبردهای غلط به مخاطره بیفتد.

معاون بنیاد صلح و توسعه خاورمیانه گفت: آنچه مسلم است اینکه پیمان شکنی آمریکا و اقدام این کشور و اسراییل علیه توافق هسته ای فقط باعث تشدید تنش ها در منطقه خاورمیانه می شود اما مهم این است که کشورهای آسیای مرکزی عزم خود را برای مقابله با این راهبردها جزم کرده اند و اجازه موفقیت این سیاست های خودکامانه را نخواهند داد.

در نشست سازمان همکاری شانگهای که روزهای شنبه و یکشنبه 19 و 20 خرداد برگزار می شود رهبران و سران 8 کشور عضو و 4 کشور ناظر و مسئولان سازمان‌های بین المللی حضور دارند.

'حسن روحانی' رییس جمهوری ایران نیز به دعوت 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین در این اجلاس حضور دارد علاوه بر ایران، روسای جمهوری روسیه، قزاقستان و قرقیزستان نیز به طور رسمی در این نشست شرکت خواهند کرد.
سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین‌المللی است که در 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شهر «شانگهای» توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.

در نشست این سازمان در سال 2016 میلادی در «تاشکند»، نمایندگان هند و پاکستان یادداشت‌هایی را برای عضویت ثابت در سازمان همکاری شانگهای‌ امضا کردند و در هفدهمین نشست در آستانه قزاقستان این دو کشور به عضویت کامل این سازمان پذیرفته شدند.

اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس نیز از اعضای ناظر این سازمان هستند.

این سازمان با افزایش جمعیت به سه میلیارد نفر و پهنه سرزمینی به 35 میلیون و 972 هزار کیلومتر مربع به یکی از بزرگ ترین قدرت های منطقه ای جهان تبدیل شده است که منافع دو جانبه و چندجانبه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای اعضا و شرکای اقتصادی غیر عضو دارد.

در اجلاس هفدهم، ریاست سازمان همکاری شانگهای از قزاقستان به چین واگذار و نشست هجدهم این سازمان روزهای 19 و 20 خرداد امسال در شهر 'چینگ دائو' واقع در استان 'شاندونگ' در شرق چین برگزار می شود.

پربیننده ترین خبرها