اسقف اعظم ارامنه:

امام همواره بر آزادی های اقلیت های دینی تاکید داشتند

امام همواره بر آزادی های اقلیت های دینی تاکید داشتند
يکشنبه 13 خرداد 1397 - 16:16

اسقف اعظم ارامنه تهران با تاکید براینکه مواضع رهبرکبیر انقلاب در برقراری رابطه دوستی و تفاهم میان حکومت اسلامی و اقلیت های دینی موفقیت آمیز بوده است، گفت: امام همواره بر آزادی های اقلیت های دینی تاکید داشتند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

سبوه سرکسیان روز یکشنبه در مراسم عشای ربانی که در کلیسای سرکیس مقدس برگزار شد، با تسلیت فرارسیدن سالروز ارتحال امام خمینی (ره) و گرامیداشت قیام 15 خرداد افزود: در منظومه فکری حضرت امام(ره) اقلیت ها در نظام جمهوری اسلامی همانند سایر افراد از حقوق و احترام کامل برخوردارند و سطوح آزادی اقلیت ها در نظریه سیاسی امام به گونه ای بوده که عرصه های مختلفی از جمله آزادی انجام مراسم و شعائر عبادی، آزادی عقیده و اندیشه، آزادی بیان و اظهار نظر، آزادی سیاسی و آزادی های شخصی و خصوصی را در بر می گیرد.
وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) همواره بر آزادی شعائر و آداب دینی و اجتماعی برای اقلیت ها تاکید داشته است، خاطر نشان کرد: ایشان دولت اسلامی را نیز موظف کردند که از حقوق اقلیت های مذهبی پاسداری کرده و امنیت آنان را تامین کنند، همچنان که اصل 13 قانون اساسی بر حقوق آزادی ها و و تکالیف اقلیت های مذهبی مورد حمایت حکومت جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد.
سرکسیان با اشاره به ملاقات 'آرداک مانوکیان' اسقف اعظم ارمنیان ایران به همراه جمعی از ارامنه در روز 7 اسفندماه سال 57 با امام خمینی (ره) تصریح کرد: وقایعی که در سال های بعد، برای انقلاب اسلامی پدید آمد و از آن جمله تجاوز نیروهای بعث عراقی به خاک کشور و شروع جنگ تحمیلی، صحنه های آزمایشی بود که نشان داد انقلاب اسلامی و مواضع رهبر کبیر انقلاب در برقرار کردن رابطه دوستی و تفاهم میان حکوت اسلامی ایران و اقلیت های دینی تا چه حد موفقیت آمیز بوده است.
وی افزود: در طول سال های دفاع مقدس ملت ایران در برابر متجاوزین بعثی همه جامعه اقلیت ها در ایران دوشادوش نیروهای نظامی و مردمی مسلمان در پشت جبهه و خطوط مقدم آن، به دفاع از کشور و نظامشان برخاستند و عزیزانی چند از آنها را نثار انقلاب کردند.
اسقف اعظم کلیسای ارامنه تهران تصریح کرد: وجود اقلیت های دینی، موجبات تنوع فرهنگی و اجتماعی هر کشوری را فراهم می کند و تنوع فرهنگی - اجتماعی از ویژگی های بارز اغلب کشورهای دنیا است. تجربه تاریخی نشان داده که تنوع فرهنگی و اجتماعی نه تنها به خودی خود تهدیدی برای وحدت و یکپارچگی ملی نبوده، بلکه نمونه های بسیاری از ترکیب موفق همسانی در عین تمایز را پدید آورده است.
وی ادامه داد: ایران از جمله کشورهای جهان است که از تنوع فرهنگی برخوردار بوده و این تنوع فرهنگی، همواره در پرتو همسانی هویت ملی ایران معنادار شده و همزیستی مسالمت آمیز، سرمشق فکری و الگوی عملی دائمی مردم این سرزمین بوده است. در واقع، وحدت و همبستگی، در عین پذیرش و احترام به تنوع فرهنگی، از ویژگی های بارز ایرانیان در طول تاریخ کهن این سرزمین بوده است.
سرکسیان خاطر نشان کرد: به لطف جمهوری اسلامی، پیروان ادیان توحیدی در برگزاری مراسم و اعیاد و سنن خود آزاد هستند. در این راستا از سوی نظام جمهوری اسلامی امکاناتی جهت برگزاری مراسم دینی، ملی و مذهبی آنان اختصاص یافته که ازجمله می توان به تسهیلات جهت ورود مقامات مذهبی آنان به ایران و قرار گرفتن آن مقامات در راس نهادهای دینی اشاره کرد.
وی اظهار داشت: علاوه بر آن، اقلیت ها برای برگزاری مراسم دینی در کلیساها، معبد و کنیسه های خود از آزادی عمل بسیاری برخوردارند. اعیاد اقلیت های دینی نیز مورد توجه نظام جمهوری اسلامی بوده و در این ایام از سوی رسانه صداوسیما برنامه هایی برای آنان پخش می شود. در سال های اخیر کلیساهای متعددی با حمایت و هزینه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مرمت و بازسازی شده و تعدادی از کلیساها و زیارتگاه های ویژه اقلیت های دینی در فهرست میراث ملی و تاریخی کشور به ثبت رسیده است.
اسقف اعظم ارامنه تهران گفت: درحالیکه قانونگذاران در نظام جمهوری اسلامی منعی را جهت تحصیل دانش آموزان اقلیت های دینی در مدارس عمومی وضع نکرده، اما به منظور آزادی عمل آنان در تدریس دروس دینی خاص خود و زبان، ادبیات و تاریخ، مدارس خاصی برای اقلیت های دینی در نظر گرفته است که فقط در تهران بیش از 20 مدرسه خاص اقلیت های دینی وجود دارد و نمونه هایی بسیاری نظیر این مسایل می توان برشمرد.
وی افزود: اما حضور تنگاتنگ و با سابقه پیروان ادیان توحیدی و اقوام مختلف در ایران، با فرهنگ و باروها و سنت های ویژه خود، همچون رنگین کمانی در آسمان ایران می درخشد و نشان از قوام و انسجام مستحکم و خلل ناپذیر مردم این سرزمین دارد. ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و پیشینه تاریخی خود همواره پناهگاه ایمن برای پیروان ادیان توحیدی و اقوام مختلف بوده و بی تردید آمیزش و تاثیرپذیری متقابل فرهنگ ها، آموزه های دینی و مذهبی و باورها و اعتقادات قومی، همه و همه بدون درنظر گرفتن تفاوت ها باعث شده که امروز شاهد پیکره ای واحد از این اقوام باشیم که در دوره های گوناگون در آبادانی و پیشبرد کشور خود در عرصه های مختلف، کارآمدترین ملت ها است.
سرکسیان تصریح کرد: ارمنیان و دیگر اقلیت ها در عرصه های گوناگون فرهنگی هنری، اجتماعی، ورزشی، علمی و حتی سیاسی در تاریخ پرافتخار سرزمینشان از تلاش و کوشش برای خدمت به ایران عزیز دریغ نکردند. جوانان غیور از جامعه ارامنه کشور و اقلیت های مذهبی که در کنار جوانان مسلمان در جبهه های نبرد حق علیه باطل در دوران هشت سال دفاع مقدس جنگیدند و در این نبرد قهرمانانه شهید و یا جانباز و یا اسیر شدند.
وی اظهار داشت: مشارکت ارامنه در جنگ تحمیلی و دوران هشت سال دفاع مقدس منحصر به جانبازی رزمندگان از خودگذشتگی جوانان ارمنی نبود و تقریبا تمامی اقشار جامعه ارمنی با استقبال از فراخوان شواری خلیفه گیری در مراکز تهران، تبریز و اصفهان و پاسخ به ندای وجدان به پشتیبانی از عملیات خطوط مقدم جبهه ها برخواستند و از نوباوگان و جوانان در سنگرهای مدارس تا بسیاری از خانواده ها و انجمن های مختلف و صاحبان صنایع، همه در جمع آوری کمک برای جبهه های جنگ مشارکت می کردند، چون ما معتقدیم که استفاده از ظرفیت اقوان و اقلیت های مذهبی موجب افزایش اقتدار کشور می شود.
اسقف اعظم کلیسای ارامنه تهران همچنین پس از این مراسم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در طول زندگی هر شخصی اتفاقاتی رخ می دهد که این شخصیت با تاریخ یک کشور گره خواهد خورد، گفت: امام خمینی (ره) یکی از اشخاصی بود که سراسر وجود ایشان را ایمان فراگرفت و همین ایمان و اعتقاد باعث شد که این مرد بزرگ بتواند نه با ابزار و شمشیر، بلکه با ایمان و رسالتی که داشتند رژیم شاهنشاهی را سرنگون کنند.
وی تصریح کرد: رژیم شاهنشاهی نیز که دید نمی تواند جلوی ایشان را بگیرد، تصمیم به ممانعت برای فعالیت و تبعیدشان گرفت که نتیجه عکس داشت و باعث تقویت بیشتر ایمان رهبرکبیرانقلاب شد که همین ایمان زمینه استقبال میلیونی مردم را فراهم کرد.
سرکسیان مهمترین بخش انقلاب را مردمی بودن آن دانست و گفت: به دلیل همراهی مردم ایشان موفق شدند، زیرا افکار امام براساس عدالت، صلح طلبی و پشتوانه گرفتن از مردم بنا شده بود به همین دلیل همواره برای دولتمردان ایران دعا می کنیم تا پیرو راستین امام (ره) باشند و با پیروی از ایشان بتوانند اهداف انقلاب را به سرانجام برسانند.
وی در پایان تاکید کرد که امام همواره در ذهن و خاطره مردم است و زمانی حکومت ها موفق هستند که بتوانند یاد و خاطره بزرگان خود را همواره برای خود زنده نگه دارند.
به گزارش ایرنا، سردار محمدرضا موحدی دبیر کمیته خارجی ستاد بزرگداشت امام خمینی (ره) نیز از تلاش ها و مشارکت های جامعه ارامنه کشور برای بزرگداشت 29 سالگرد ارتحال امام (ره) تشکر کرد و گفت: امام خمینی منادی وحدت بود و از روزی که انقلاب کردند بنا را بر وحدت میان مذاهب و ادیان قرار دادند.
وی با اشاره به دستگاه تبلیغات غرب برای ایجاد خصومت بین ادیان در جهان اظهار داشت: این دستگاه تبلیغات اصل و اساس ادیان الهی یعنی خداوند را مورد هجوم قرار داده و دیگر کاری به پیامبران ندارند بلکه اصل و اساس توحید را نشانه گرفته اند بنابراین منطقی ترین راه و معقول ترین روش برای پیروان الهی این است که بر اصول مشترک یعنی همان توحید، اشتراک مساعی داشته باشند.
قرار است بیست ونهمین سالگرد بزرگداشت ارتحال امام خمینی (ره) عصر روز دوشنبه 14 خرداد، سه ساعت قبل از مراسم افطار با سخنرانی رهبر معظم انقلاب برگزار شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها