روزنامه صهیونیستی اعتراف کرد:

همدستی عربستان و صهیونیست ها در ایجاد بی ثباتی در اردن

همدستی عربستان و صهیونیست ها در ایجاد بی ثباتی در اردن
يکشنبه 13 خرداد 1397 - 20:26

در حالی که ناآرامی ها در اردن در اعتراض به گرانی و قانون دریافت مالیات بر درآمد ادامه دارد، روزنامه صهیونیستی "یدیعوت آحرونوت" فاش کرد که عربستان، امارات و اسرائیل در افزایش اعتراضات مردمی در اردن نقش دارند.

العالم ـ اردن

روزنامه "القدس العربی" چاپ لندن روز یکشنبه به نقل از گزارش منتشر شده در یدیعوت آحرونوت نوشت: دو رویداد در روزهای اخیر در اردن رخ داده است، نخست کنار کشیدن امان از توافق حاصله میان آمریکا و اسرائیل و سعودی و مصر در باب انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس و دوم تظاهرات در شهرهای بزرگ اردن در اعتراض به افزایش بهای نفت، برق و تصمیم دولت برای تصویب قانون دریافت مالیات بر درآمد. 
این گزارش افزود: ظاهرا هیچ ارتباطی بین این دو رویداد وجود ندارد، انتقال سفارت یک مسئله سیاسی و مطالبات مردم اردن، مسئله ای کاملا اقتصادی است. اما ارتباطش این است، اردن که مانند یک کشور ثروتمند رفتار می کند، عملا چندین سال است با دریافت حمایت های مالی و کمک های خارجی اقتصاد خود را پیش برده است.
کشور پادشاهی اردن از پنج روز پیش شاهد موجی از ناآرامی ها و اعتصاب عمومی در بخش های مختلف در اعتراض به تصمیم دولت برای افزایش قیمت سوخت و دریافت مالیات بر درآمد است.
این روزنامه صهیونیستی مدعی شده است: شاه 'حسین' پادشاه پیشین اردن و 'عبد الله دوم' پسرش خوب می دانستند که چگونه حمایت کشورهای حاشیه خلیج فارس و آمریکا را به خود جلب کنند و از همین طریق، اقتصاد اردن را هدایت می کردند. اما یکباره همه چیز تغییر کرد. عربستان در توافق با آمریکا تصمیم گرفت دست از حمایت از اردن بردارد. امارات و پس از آن مصر هم پشتوانه مالی خوبی ندارد، با پیروی از سعودی ها، حمایت خود را از اردن کاهش دادند.
یدیعوت آحرونوت با اشاره به خشم آمریکا و اسرائیل و عربستان از حضور شاه اردن در نشست فوق العاده سازمان همکاری در استانبول ترکیه در 18 می (28 اردیبهشت) درباره تحولات فلسطین، نوشت: در نتیجه این اقدامات و سیاست های خارجی اردن، مردم عصبانی کشور در اعتراض به گرانی بهای سوخت و تدابیر تازه اقتصادی دولت به خیابان ها ریختند.
به گزارش ایرنا، ناآرامی ها در شهرهای مختلف اردن از روز چهارشنبه گذشته با اعتصاب کارمندان بخش دولتی و خصوصی آغاز شد و با وجود دستور شاه اردن مبنی بر لغو افزایش قیمت سوخت، تظاهرات مردم این کشور در مخالفت با تصمیم های اقتصادی کابینه همچنان ادامه دارد.
اردن اخیرا مالیات‌ها را افزایش داده و یارانه نان را حذف کرده و این اقدام در راستای طرحی است که با هدف کاهش بدهی‌های دولت که به 37 میلیارد دلار می‌رسد، صورت گرفت.

پربیننده ترین خبرها