یدیعوت: عربستان، امارات، مصر، اسرائیل و آمریکا در اعتراض‌های اردن دست دارند

یدیعوت: عربستان، امارات، مصر، اسرائیل و آمریکا در اعتراض‌های اردن دست دارند
دوشنبه 14 خرداد 1397 - 13:40

یک روزنامه صهیونیستی از دست داشتن ریاض، ابوظبی، قاهره، تل‌آویو و واشنگتن در تشدید اعتراض‌های مردمی در اردن خبر داد.

العالم _ اردن

در حالی که اعتراض‌ها در اردن علی‌رغم دعوت «عبدالله دوم» شاه این کشور به آرامش و گفت‌وگوی ملی ادامه دارد، روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» اعلام کرد عربستان سعودی، مصر، رژیم صهیونیستی، امارات و آمریکا در تشدید اعتراض‌های کنونی دست دارند.

در این گزارش آمده است: در روزهای اخیر دو موضوع در اردن اتفاق افتاد؛ اول: مستثنی کردن اردن از توافق میان آمریکا، اسرائیل، عربستان و مصر در موضوع انتقال سفارت آمریکا به قدس و دوم تظاهرات اردنی‌ها در شهرهای بزرگ علیه بالا رفتن قیمت نفت و برق و مالیات‌های جدید. در ظاهر ارتباطی بین دو موضوع دیده نمی‌شود؛ انتقال سفارت یک موضوع سیاسی است و خواسته‌های تظاهرات‌کنندگان اردنی «اقتصادی» است اما رابطه این دو ممکن است در این موضو ع نهفته باشد اردن که مانند یک کشور غنی رفتار می‌کند سالهاست با تکیه بر حمایت‌های خارجی روزگار می‌گذارند.

یدیعوت افزود: «ملک حسین» (شاه سابق اردن) و پس از آن پسرش «ملک عبدالله» فهمیدند چگونه به حمایت (کشورهای حاشیه) خلیج فارس و آمریکا دست پیدا کنند و اقتصاد متزلزل اردن، اینگونه در طول سال‌ها طی مسیر کرد اما ناگهان همه چیز عوض شد؛ عربستان به دلایلی که داشت در توافقی با آمریکایی‌ها از حمایت از اردن دست برداشت، مصر هم که پول اضافه‌ای برای این منظور نداشت و در پی آنها امارات نیز همراه شد؛ اردن اکنون باید بتواند روی پای خود بایستد.

این روزنامه سپس نوشت: آمریکا، اسرائیل و عربستان از مشارکت شاه اردن در نشست اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی در 18 می در استانبول بشدت عصبانی شدند؛ نشستی که برای بررسی تحولات فلسطین پس از انتقال سفارت آمریکا برگزار شد (و عربستان در سطح پایین در آن شرکت کرد).

در پی ادامه اعتراض‌ها در اردن، شاه این کشور طرح مربوط به افزایش بهای سوخت را متوقف کرده و قرار است امروز «هانی الملقی» نخست‌وزیر این کشور به دیدار شاه برود؛ برخی منابع از احتمال برکناری دولت الملقی خبر می‌دهند.

پربیننده ترین خبرها