آمانو: آژانس به همه تاسیسات ضروری در ایران دسترسی داشته است

آمانو: آژانس به همه تاسیسات ضروری در ایران دسترسی داشته است
دوشنبه 14 خرداد 1397 - 17:44

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد:براساس آخرین گزارشش به شورای حکام، آژانس طبق پروتکل الحاقی به همه تاسیسات و مکان هایی در ایران که بازدید از آنها ضروری بوده، دسترسی داشته است.

العالم- ایران/ سیاسی 

 آمانو در بیانیه ای افزود: همکاری به هنگام و فعالانه ایران در فراهم کردن امکان دسترسی به این اماکن، اجرای پروتکل الحاقی را تسهیل و اعتماد را افزایش می دهد.
براساس این بیانیه، ایالات متحده یکی از طرف های برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ماه گذشته (مه) از این توافق خارج شد. این سازمان بر اساس درخواست شورای امنیت سازمان ملل متحد و اختیارات ارایه شده توسط شورای حکام، به راستی آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات ایران مرتبط با برنامه هسته ای بر اساس برجام ادامه می دهد. 
آمانو افزود: من در تاریخ 25 مه (چهارم خرداد ماه) به دعوت کمیسیون مشترک برجام در بخشی از نشست وین حضور یافتم و شرکت کنندگان در آن را در جریان فعالیت های راستی آزمایی و نظارتی آژانس در ایران قرار دادم. 
به گفته وی، آژانس به راستی آزمایی در باره عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده توسط ایران بر اساس توافقنامه پادمان ها ادامه می دهد و ارزیابی ها درباره وجود نداشتن موادهسته ای و فعالیت های اعلام نشده در ایران ادامه دارد. 
آمانو آخرین گزارش خود را در باره راستی آزمایی فعالیت های هسته ای ایران امروز (دوشنبه) به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی وابسته به سازمان ملل متحد در وین ارایه خواهد داد که راستی آزمایی اجرای قطعنامه 2231 نیز بخشی از آن است. 
این اولین نشست شورای حکام بعد از خروج آمریکا از برجام است.
آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از این در 11 گزارش خود پایبندی ایران به توافق هسته ای با 1+5 را تایید کرده است.ترامپ روز 18 اردیبهشت ماه اعلام کرد که کشورش را از این توافق خارج می کند. این اقدام با مخالفت های گسترده جهانی روبرو شد و دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی آلمان، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و اتحادیه اروپا اعلام کردند که به این توافق پایبند می مانند.
حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران بلافاصله پس از اعلام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج این کشور از برجام اعلام کرد که به وزارت خارجه دستور دادم ظرف چند هفته آینده با کشورهای اروپایی و روسیه و چین، رایزنی و مذاکره شود و اگر منافع ملت ایران تامین شود، در برجام خواهیم ماند.

پربیننده ترین خبرها