تحلیل روز/

پایان دوران تحریم و حبس هسته ای همزمان

پایان دوران تحریم و حبس هسته ای همزمان
سه شنبه 15 خرداد 1397 - 11:14

رهبر معظم انقلاب اسلامی دیروز محال بودن پذیرش همزمان تحریم و تعطیلی صنایع هسته ای ایران را مورد تاکید قرارداد و این یعنی آنکه زمان پیش روی اروپا جهت تحقق شروط ایران بسیار تنگ است.

العالم _ ایران / سیاسی

با خروج آمریکا از توافق هسته ای در یک ماه پیش ایران نجیبانه اعلام کرد بر سر توافق خواهند ماند مشروط بر اینکه شش شرط موردنظرایران تحقق پیدا کند. از جمله این شروط تلاش اروپا برای جلوگیری از اثرگذاری تحریم های آمریکا و محدود نشدن توان موشکی و اقتدار منطقه ای جمهوری اسلامی ایران بود.

رایزنی ها ملاقات ها و بلاخره اعلام مواضع اروپایی ها طی هفته های گذشته حکایت از آن دارد که گویی اروپا در مقابل آمریکا آن چنان که انتظار می رفت به شکلی قوی ظاهر نشده و حتی در پاره ای موارد به شکلی رسمی از عدم تمایل برای رو در رویی با آمریکا در خصوص توافق هسته ای سخن گفتند. از جمله این مواضع، اعلام صریح ماکرون مبنی بر عدم تمایل به حضور درجنگی تجاری بر سر ایران با آمریکا و همچنین اعلام ناتوانی سایر دولت های اروپایی از اعمال کنترل بر شرکت های تجاری خصوصی اروپایی است درهمین حال دیروز آمانو در نشست سران حکام نظر صریح آژانس بین المللی انرژی اتمی را در خصوص پایبندی به توافق هسته ای اعلام کرد.

درکلام آمانو بر عدم انحراف ایران از توافق هسته ای تاکید شد و این مساله تصریحی مجدد بود بر اینکه خروج ترامپ از توافق هسته ای بر هیچ مبنایی جز بهانه جویی کاسبکارانه ترامپ استوار نبود و اسناد ادعایی نتانیاهو که در قالب نمایشنامه ای مضحک پیش از اعلام خروج ترامپ از برجام صورت پذیرفت صرفا برای توجیه پذیر کردن این عهدشکنی صورت گرفته بود.

همچنین سفر نتانیاهو به اروپا همزمان با برگزاری اجلاس شورای حکام آژانس از دیروز و با هدف تشویق اروپا به خروج از توافق هسته ای صورت گرفت حقیقت ماجرا آن است که نخست وزیر رژیم صهیونیستی نه از تسلیح ایران به سلاح هسته ای ترس دارد و نه به این مساله اعتقاد دارد که ایران اسلامی درصدد دستیابی به چنین سلاحی است. مساله اساسی برای اسرائیل این روزها حضور مقتدرانه ایران در منطقه و بهره مندی جمهوری اسلامی از توان موشکی است.

اینک جمهوری اسلامی مرزهای دفاع از اسلام و مسلمین را به نزدیکترین نقطه به کیان صهیونیستی انتقال داده و در حقیقت مقاومت در برابر دشمن را در مرزهای این رژیم ترتیب داده و تقویت کرده است همچنین توان موشکی ایران در طرازی از توفیق است که به راحتی کلیت این رژیم را در تیررس خود دارد بر این اساس طبیعی است که تحرکات وسیع نتانیاهو در اروپا و آمریکا تنها و تنها با هدف محدودسازی این توان و اقتدار باشد.

طبعا نتانیاهو در سفر به اروپا بیش و پیش از هر چیز به دنبال منزوی کردن جمهوری اسلامی و همچنین بسیج غرب در مقابل ایران باشد. اسرائیل به خوبی می داند که ایران در شرایط کنونی قادر است کاری را که بیش از ۴۰۰ میلیون جمعیت در برابر ۵ میلیون جمعیت در طول ۷۰ سال نتوانستند _ یا به تعبیر دقیق تر حکام آنان نخواستند_ انجام دهند، به راحتی عملیاتی کند و به همین خاطر است که عمده حملات خود را بر ضرورت تعمیق این دشمنی متمرکز کرده است.

اینکه دراین سفر نتانیاهو چقدر موفق خواهد بود بنظر میرسد پس ازسخنان دیروز مقام معظم رهبری از اهمیت چندانی برخوردار نباشد، چرا که مبتنی بر مواضع اعلام شده، از امروز دولت ایران مکلف شد آمادگی های لازم برای بهرمندی از ۱۹۰ هزار سو در مساله هسته ای را در قالب برجام تحصیل کند و این یعنی انکه یا اروپا در اسرع وقت راه های عملیاتی رهایی از تحریم های امریکایی را ارائه می دهد و یا انکه جمهوری اسلامی همچون گذشته به مسیر استفاده از انژی هسته ای مسالمت امیز برخواهد گشت و با حبس هسته ای وداع خواهدکرد.

بدیهی است اولین کسی که از تحقق هر یک از این دو حالت متضرر خواهد بود رژیم صهیونیستی و البته آمریکا خواهد بود.

ابورضا صالح

پربیننده ترین خبرها