آغاز فرایند رأی‌گیری انتخابات سراسری ترکیه در کشورهای خارجی

آغاز فرایند رأی‌گیری انتخابات سراسری ترکیه در کشورهای خارجی
پنج‌شنبه 17 خرداد 1397 - 12:19

اتباع ترکیه در 60 کشور خارجی می‌توانند از امروز (7 ژوئن - 17 خرداد) با حضور در مراکز اخذ رأی در 123 دفتر دیپلماتیک، در انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری این کشور شرکت کنند.

العالم - ترکیه

در حالی که حدود ۱۶ روز به برگزاری انتخابات سراسری ترکیه (پارلمانی و زودهنگام ریاست‌جمهوری) در این کشور باقی مانده، رأی‌گیری از شهروندان ترک در کشورهای خارجی از امروز پنجشنبه آغاز شد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» از امروز (پنجشنبه) روند اخذ رأی از اتباع ترکیه در ۱۲۳ سفارتخانه و کنسولگری این کشور در ۶۰ کشور مختلف از جمله ایران آغاز شد. واجدان شرایط رأی دادن می‌توانند تا حداکثر ۱۲ روز یعنی تا تاریخ ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد) در انتخابات شرکت کنند.

نظرسنجی‌های جدید پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه نشان می‌دهد «رجب طیب اردوغان» بیشترین آرا را به خود اختصاص خواهد داد اما احتمال کشیده‌شدن انتخابات به دور دوم قوّت گرفته است.

موسسه تحقیقاتی «رِمرِس» پیش‌بینی می‌کند اردوغان ۴۲.۲ درصد، «محرم اینجه» ۲۴.۶ درصد، «مرال آکشنر» ۱۶.۹ درصد و «صلاح‌الدین دمیرتاش» ۱۲.۳ درصد آرا را به خود اختصاص دهند و اگر چنین شود، انتخابات به دور دوم خواهد رفت.

انتخابات سراسری ترکیه (پارلمانی و انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری) بعد از برگزاری همه‌پرسی تغییر قانون اساسی و تغییر نظام پارلمانی به ریاستی در فروردین سال گذشته، قرار است در تاریخ ۳ تیر ۹۷ در ۸۱ استان این کشور و همچنین سفارتخانه‌های ترکیه در کشورهای خارجی برگزار شود.

هشت حزب مختلف از جمله «عدالت و توسعه» (AKP) به رهبری اردوغان، «جمهوری‌خواه خلق» (CHP)، «حرکت ملی‌گرا» (MHP)، «حزب کُردی دموکراتیک مردمان» (HDP)، «حزب خوب» (iYi) و حزب «سعادت» (SP) علاوه بر انتشار لیست اعضای خود برای ورود به پارلمان، در تاریخ ۲۱ می (۳۱ اردیبهشت) نام نامزدهای خود را به شورای عالی انتخابات ترکیه (YSK) ارائه دادند.

برای اطلاع از لیست کامل نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه و همچنین آگاهی از ترکیب احزاب و پارلمان ترکیه، به این صفحه مراجعه کنید.

پربیننده ترین خبرها