بعیدی نژاد:

پامپئو درباره آمادگی دیگر کشورها برای فرمان پذیری از واشنگتن دچار توهم است

پامپئو درباره آمادگی دیگر کشورها برای فرمان پذیری از واشنگتن دچار توهم است
جمعه 18 خرداد 1397 - 08:05

سفیر ایران در لندن با بیان اینکه مقامات آمریکایی درباره نقش آن کشور در صحنه بین المللی دچار توهم جدی هستند، گفت: پامپئو درباره آمادگی دیگر کشورها برای فرمان پذیری از واشنگتن دچار توهم است.

العالم- ایران/ سیاسی 

حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن عصر پنجشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان در پاسخ به سوالی درباره توان اروپا برای عمل به وعده هایش در خصوص برجام و حمایت از شرکت های اروپایی فعال در ایران، اظهار داشت: ما می دانیم که اروپا برای ارائه تضمین و حمایت از فعالیت شرکت های اروپایی در ایران بسیار مصمم است. این یک موضوع مهم برای اعتبار اروپا در مقابل ملت ها و شرکت های اروپایی است. نامه اخیر وزرای خارجه سه کشور اروپایی به وزیر خارجه آمریکا در همین چارچوب برای اعتبار اروپا حائز اهمیت زیادی است. اروپا باید بتواند بسرعت راه حلی را پیدا کند. 

وی افزود: ما واقع گرا هستیم و می دانیم که برای اروپا محدودیت هایی وجود دارد و لذا بدنبال راهکارهای عملی هستیم و هر زمان که تضمین های اروپا روشن شد مسیر فعالیت عادی این شرکت ها در ایران مشخص می شود. می خواهیم بدانیم اروپا در عمل چه اقدامی می تواند انجام دهد، در واقع دریافت تضمین هایی از اروپا را دنبال می کنیم و می خواهیم مطمئن شویم که آنها می توانند از شرکت های اروپایی برای همکاری با ایران حمایت کنند.  

سفیر کشورمان با اشاره به اینکه همه شرکت ها در مقابل تحریم آمریکا به یک اندازه تاثیر پذیر نیستند، گفت: برخی شرکتها بدلیل حضور در بازار آمریکا کاملا در مقابل نظام مالی آمریکا ضربه پذیر هستند، اما همه شرکت های اروپایی و یا آسیایی در باره سیاست های آمریکا نگران نیستند. ایران چنین تجربه ای را حتی قبل از برجام داشته و حتی در دوره قبلی تحریم های آمریکا و اروپا ما می توانستیم با شرکت های بزرگ اروپایی و آسیایی هم همکاری داشته باشیم و بنابراین درهای همکاری بین ایران و شرکت های بزرگ به هیچ وجه بسته نخواهد شد، فرصت ها و امکانات زیادی وجود دارد. 

به گزارش فارس، بعیدی نژاد در پاسخ به سوال دیگری درباره تهدید وزیر خارجه آمریکا علیه سایر کشورها و ادعای اینکه همکاری با ایران به معنای کمک به فرمانده سپاه قدس است، اظهار داشت: این اظهارات نشانه بی توجهی به واقعیات بین المللی است. فکر می کنم که مقامات آمریکایی درباره نقش آن کشور در صحنه بین المللی دچار توهم جدی هستند. هر چند آمریکا کشور قدرتمندی است اما در جهان کنونی بازیگران مهم و بزرگ دیگری در سطوح بین المللی و منطقه ای وجود دارند. وزیر خارجه آمریکا درباره آمادگی کشورها برای فرمان پذیری از واشنگتن دچار توهم است. واقعیت این است که کشورها خواستار روابط بین الملل بر اساس حقوق و قوانین بین المللی هستند و آنچه آمریکا می گوید کاملا بر خلاف قوانین بین المللی است.

وی افزود: آمریکا با نقض برجام در حال نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و اگر یک نظم بین الملل قانونمند وجود داشت، اکنون بایستی آمریکا به شورای امنیت احضار می شد و شورای امنیت آن را محکوم می کرد، تنبیه و حتی تحریم می کرد. متاسفانه واقعیت نظم جهانی متفاوت است. اما این هم واقعیت است که کشورها از واشنگتن دستور نمی گیرند. 

بعیدی نژاد در پاسخ به این سوال که آیا برجام در آستانه فروپاشی است؟ گفت: هنوز نمی توان چنین چیزی را بیان کرد، اما چنین چیزی قابل تصور است. ما، شامل ایران و سایر اعضای برجام در تلاش هستیم راههای ممکن برای نجات برجام را پیدا کنیم. شرایط کنونی شرایط دشواری است. آمریکا در موقعیتی است که نه تنها به تعهدات خود عمل نمی کند بلکه سایر کشورها را تهدید می کند که با ایران همکاری نکنند. این نقض صریح برجام است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما در حال همکاری با سایر شرکای برجام هستیم تا سیاست خود را مشخص کنند که چگونه می خواهند به ایران تضمین دهند که برجام به طور کامل اجرا خواهد شد.

سفیر ایران با اشاره به نشست کارشناسان کمیسیون مشترک برجام در تهران اظهار داشت هدف از این نشست بررسی روش ها و ابزارهای اجرای کامل برجام بود. 

بعیدی نژاد ایده مذاکره بر سر یک توافق اضافی و یا تکمیلی و یا جایگزین را فریبکارانه خواند و در پاسخ به این سوال که موضع ایران در رد کامل هرگونه مذاکره بر سر موضوعات جدید حتی باعث نگرانی متحدان اروپایی ایران شده است، گفت: آمریکا بیش از یک سال جهان را فریب داد. آنها می گفتند که ما قصد اجرای برجام را داریم و قصد داریم مطالب جدیدی به آن اضافه کنیم و یا برخی مطالب را بیشتر روشن کنیم اما اکنون بعد از خروج از برجام می گویند که ایران بایستی غنی سازی اورانیوم را متوقف سازد. این فریبکاری است. غنی سازی اورانیوم بنیان برجام است.

وی خاطرنشان کرد: در اولین دیدار هیات ایرانی و آمریکایی در مسقط این سوال مطرح شد که آیا آمریکا آمادگی پذیرش غنی سازی توسط ایران را دارد یا نه؟ اگر آمادگی ندارد دیگر زمینه مشترکی برای مذاکره وجود نخواهد داشت. این تقاضا کاملا مخالف اصول زیربنایی برجام است.

بعیدی نژاد در پاسخ به این سوال که در شرایط حاضر که اروپا در تلاش برای نجات برجام است، چرا مقامات ایران اقدام به فشار بر اروپا کرده و اظهاراتی درباره برگشت به قبل از برجام و یا افزایش غنی سازی اورانیوم می کنند؟ اظهار داشت: ما در حال حاضر بر اساس حقوق ایران مطابق با ان پی تی و بندهای برجام عمل کرده ایم و چیزی فراتر از برجام اتفاق نیفتاده است، اما زمان عنصر بسیار مهمی است و کاملا روشن است که زمان محدود است. باید سریعتر تصمیم مناسب را گرفت. ما منتظر تصمیم نهایی اروپا هستیم.

 

پربیننده ترین خبرها