کارشناس سوری: آینده کشور را مردم سوریه تعیین می کنن

کارشناس سوری: آینده کشور را مردم سوریه تعیین می کنن
يکشنبه 29 مرداد 1391 - 12:31

دمشق (العالم)- استاد دانشگاه سوريه گفت تصميم گيري درباره ادامه حكومت بشار اسد رئيس جمهوري سوريه يا بركناري وي فقط به عهده ملت سوريه و نه طرف‌هاي خارجي است.

 

" ابراهيم زعير" استاد دانشگاه دمشق روز يكشنبه درمصاحبه با شبكه خبري العالم  گفت: الاخضر الابراهيمي سياستمدار و ديپلماتي كهنه كار و خبره است و در آغاز ماموريت خود، شروعي خوب داشته است، چرا كه اعلام كرده است كه صحبت از بركناري بشار اسد دراين مرحله سخت و دشوار است.

 

وي تاكيد كرد اين شروع خوب براي ماموريت فرستاده جديد سازمان ملل به سوريه، ممكن است به راه كاري سياسي براي حل بحران اين كشور بيانجامد.

وي با تاکید بر این اصل راهبردی که تصميم گيري درباره ادامه حكومت بشار اسد بايد با راي و نظر مردم و نه با تصميم گيري هاي خارجي صورت گيرد، اظهار داشت: اين مساله منوط به اعمال فشار الابراهيمي بر همه طرف‌هايي است كه از گروه‌هاي مسلح مخالف گفت‌وگو و راه كار مسالمت آميز درجهت خدمت به منافع ملت سوريه حمايت مي كنند.

زعير از كشورهاي عربي نفت خيز و كشورهاي استعمارگر خواست كه ازحمايت افراد مسلح در سوريه دست بردارند و دراين باره به سازمان ملل تعهد بدهند.

وي با اشاره به گزارش هاي مطبوعات انگليسي درباره حمايت‌هاي سازمان هاي اطلاعاتي انگليس از گروه‌هاي مسلح براي مقابله با نظام سوريه، گفت: اين گونه ايفاي نقش منفي نشان مي‌دهد كه آنها خواهان هيچ راه حلي نيستند، بلكه مي‌خواهند كه اوضاع سوريه را بحراني كنند و راه كار سياسي را به شكست بكشانند.

استاد دانشگاه دمشق تاكيد كرد درصورتي كه حمايت هاي لجستيكي و نظامي و اطلاعاتي غرب و كشورهاي عربي و منطقه از گروه‌هاي مسلح در سوريه نبود، آنها نمي‌توانستند به جنگ عليه نظام سوريه ادامه دهند و اين گروه‌ها با تكيه براين حمايت‌ها، گمان مي كنند كه مي‌توانند بر ارتش و مردم سوريه غلبه كنند.

وي در پایان با اشاره بر این مساله که دخالت خارجي در بحران سوريه به منزله نقض همه خطوط قرمز در روابط ميان كشورهاي عربي و در منشورهاي بين المللي و خدمت به آمريكا و رژيم صهيونيستي است، هدف از اين دخالت‌ها را حذف كردن سوريه از نقشه ژئوپلتيك در منطقه دانست.

 

19-11:51

پربیننده ترین خبرها