قاسمی در واکنش به اظهارات ترامپ؛

ایران هیچ گونه گفت وگویی با رژیم آمریکا متصور نیست/ برجام نمونه اعلای بدعهدی و نقض صریح قوانین بین المللی توسط دولت آمریکا است

ایران هیچ گونه گفت وگویی با رژیم آمریکا متصور نیست/ برجام نمونه اعلای بدعهدی و نقض صریح قوانین بین المللی توسط دولت آمریکا است
جمعه 18 خرداد 1397 - 18:07

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات ترامپ گفت: تا آمریکا در مقابل عظمت ملت متمدن ایران و منطق محکم ایرانی با زبان تکریم و نه تهدید و تحریم سخن نگوید، هیچ چشم اندازی برای هیچگونه گفتگویی و در هیچ زمینه ای با آن متصور نیست.

العالم _ ایران / سیاسی

بهرام قاسمی  ‏‌‎سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تازه ترین اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در خصوص اعمال تحریم های بی سابقه و در عین حال ابراز امیدواری برای یک توافق جامع با ایران تصریح کرد:  تصور می کنم  آقای ترامپ لازم است از خبرگان و دانایان در آمریکا بخواهند گزارش جامعی از سیر تحولات تاریخی ایران زمین را برایشان بازگو کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: ایرانیان در همه ادوار و در طول تاریخ پر افتخار خود نشان داده اند که هرگز در مقابل قلدری و تهدید، پندار، کردار و رفتار خردمندانه خویش را تغییر نداده و نمی دهند و تا آمریکا در مقابل عظمت ملت کهن و متمدن ایران و منطق محکم ایرانی با زبان تکریم و نه زبان تهدید و تحریم سخن نگوید، هیچ چشم اندازی برای هیچگونه گفتگویی و در هیچ زمینه ای با رژیم آمریکا متصور نیست؛ زبان ایرانیان در همه ادوار و در برابر هجوم بیگانگان در گذر زمان و این پهنه جغرافیایی، زبان مقاومت دلیرانه، زبان منطق، دانش و خرد ورزی و نهایتا هضم و دفع متجاوز بوده است.  

قاسمی خاطرنشان کرد: برجام نمونه اعلای بدعهدی، پیمان شکنی و نقض صریح قوانین و مقررات بین المللی است که توسط دولت آمریکا و شخص آقای ترامپ نادیده انگاشته شد و در کنار دیگر بدعهدی ها، کارشکنی ها، یکجانبه گرایی ها و خود بزرگ بینی ها حتی در رفتار با متحدین نزدیک ایالات متحده به رسوایی بیشتر و تاریخی آمریکا انجامید. امروز کمتر دولت مستقلی از شرق تا غرب عالم  وجود دارد که چشم انداز روشنی از همکاری و هم پیمانی با دولت آمریکا داشته و بدان مطمئن و خوشبین باشد.  

وی تاکید کرد: دولت و ملت ایران اگر چه از هیچگونه تحریم و فشار و رفتار زورمدارانه، پلیسی و غیرقانونی در جهان نسبت به هیچ کشوری استقبال نمی کند و تمامی این گونه رفتارهای غیرمتمدنانه را محکوم می داند اما بار دیگر به دولت ایالات متحده یادآور می شود ایرانیان 40 سال است با سلاح خرد، اراده و تکیه بر توانمندی و هوشمندی و جدیت خود به تحریم های به اصطلاح شدید و کمرشکن دولت های مختلف آمریکا وقعی ننهانده و هیچگاه در مقابل زورگویی و قلدری سر خم نکرده و نمی کند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: دولت آمریکا به عنوان " تروریست اقتصادی" که با ابزار تحریم به تهدید سایر دولت ها، ملت ها و شرکت های مستقل جهان مشغول است عاجز تر از آن است در اراده ملت ایران که مصمم به حفظ استقلال خود و مبارزه با تروریسم و متعهد به ثبات، امنیت و توسعه اقتصادی در منطقه است خللی وارد کند. ‏‌‎ایالات متحده و آقای ترامپ بهتر است به جای اظهار امیدواری برای رسیدن به یک توافق جامع با ایران، تهدید، تحریم، فشار و بدعهدی و یکسو نگری خود را نسبت به دیگر کشورها و ملت های جهان متوقف کنند.

به گزارش فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه مدعی شد رفتار منطقه‌ای ایران از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای به کلی متفاوت شده است.

وی که در کاخ سفید در یک نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر ژاپن صحبت می‌کرد، در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است از مذاکره با کره شمالی خارج شود، گفت: «تمام آنچه که می‌توانم بگویم، این است که آماده‌ام که [از مذاکره] خارج شوم. قبلا یکبار این کار را کرده‌ام. باید بتوانید خارج شوید. ما نتوانستیم [هنگام مذاکرات] از توافق وحشتناک با ایران خارج شویم.»

ترامپ افزود: «می‌بینید، از زمانی که من [خروج از] آن توافق را امضا کردم، ایران... به نحوی کاملا متفاوت عمل می‌کند. آن‌ها دیگر اهمیت چندانی به مدیترانه نمی‌دهند، کمتر به آن‌چه در سوریه در جریان است می‌پردازند، کمتر به آنچه در یمن و جاهای دیگر در جریان است می‌پردازند. در سه ماه گذشته، آن‌ها کشور کاملا متفاوتی بوده‌اند.»

وی ادامه داد: «با این امید که ممکن است چیزی بتواند اتفاق بیافتد، می‌گویم، ما تحریم‌هایی علیه ایران اعمال می‌کنیم که هیچ‌کس پیش از این مشابه آن‌ها را ندیده است. شبیه آن‌ها می‌تواند شامل کره شمالی هم شود، در مرحله آینده و اگر احساس کردیم که لازم است.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت: «ایران همان کشوری نیست که سه ماه پیش بود. رهبران آن‌ها بسیار بسیار متفاوت شده‌اند و امیدوارم که روزی نزد ما بیایند و با ما بنشینند و توافقی انجام دهند که برای آن‌ها خوب است، برای ما خوب است و برای همه.»

وی افزود: «اگر طرف ما توانسته بود از برخی از بندهای وحشتناک این توافق کنار رود... می‌توانستیم یک توافق فوق‌العاده داشته باشیم. اصل توافق کردن مشکلی ندارد، اما آن توافق مشکل داشت. ما فرصتی برای یک توافق فوق‌العاده داشتیم.» 

پربیننده ترین خبرها