وال‌استریت‌ژورنال: عربستان، افزایش تولید نفت را آغاز کرده است

وال‌استریت‌ژورنال: عربستان، افزایش تولید نفت را آغاز کرده است
شنبه 19 خرداد 1397 - 02:36

یک روزنامه آمریکایی بامداد شنبه گزارش داده که عربستان سعودی قبل از نشست وزیران کشورهای عضو اوپک، سیاست افزایش تولید نفت را کلید زده است.

العالم-عربستان

۱۳ روز قبل از نشست وزیران کشورهای عضو «سازمان کشورهای تولیدکننده نفت» (اوپک) مقام‌های سعودی می‌گویند این کشور افزایش تولید نفت را آغاز کرده‌ است.

قرار است وزیرات کشورهای عضو اوپک در نشست روز ۲۲ ژوئن این سازمان در وین درباره سطح تولید نفت به بحث و رایزنی بپردازند.

ماه گذشته وزیر نفت عربستان سعودی گفت این کشور قصد دارد در سیاست کاهش تولید نفت خود بازنگری کند. سیاست کاهش تولید نفت، در سال ۲۰۱۶ به ابتکار مشترک عربستان سعودی، روسیه، کشورهای عضو اوپک و چند کشور غیرعضو برای جلوگیری از ادامه روند کاهش قیمت نفت، آغاز شد.

با بازگشت قیمت نفت و رسیدن آن به بالای ۸۰ دلار به ازای هر بشکه، مصرف‌کنندگان بزرگ از جمله آمریکا درباره آثار احتمالی آن بر اقتصادشان ابراز نگرانی کرده‌اند. این نگرانی هم وجود دارد که بازگشت تحریم‌ها علیه ایران و اجرایی شدن تحریم‌ ونزوئلا، با کاستن از عرضه جهانی نفت، افزایش سریع بهای آن را به همراه داشته باشد.

اوپک گفته این نگرانی‌ها را در نظر خواهد گرفت. قرار است در نشست ۲۲ ژوئن در وین، درباره افزایش تولید نفت بحث شود. سوال بزرگ این است که چه میزان افزایش در دستور کار خواهد بود.

وال‌استریت‌ژورنال نوشته تصمیم به افزایش تولید، چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای در سیاست عربستان سعودی، نسبت به تنها چند ماه پیش به شمار می‌رود. ریاض، بعد از موافقت با کاهش تولید نفت اعلام کرده بود دست‌کم تا زمان برگزاری نشست ماه جاری روال گذشته را ادامه خواهد داد.

رسانه آمریکایی گزارش داده مقام‌های سعودی اکنون می‌گویند این کشور از ماه گذشته میزان تولید خود را به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده‌ و به ۱۰ میلیون بشکه رسانده‌اند. این مقام‌ها بدون اعلام زمانی مشخص گفته‌اند عربستان قصد دارد در ماه جاری هم میزان تولید خود را ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

  یک مقام عربستانی گفت: «این اقدام نگرانی‌ها در بازار از اخلال‌های مربوط به کاهش نفت ایران را رفع خواهد کرد

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه گزارش داده بود دولت آمریکا یک روز قبل از اعلام خروج از برجام خواستار کمک عربستان سعودی برای باثبات کردن وضعیت بازار نفت بعد از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها