بازتاب راهپیمایی روز قدس ایران در رسانه های جهان

بازتاب راهپیمایی روز قدس ایران در رسانه های جهان
شنبه 19 خرداد 1397 - 07:25

راهپیمایی عظیم مردم ایران در روز قدس امسال در محکومیت اشغال فلسطین و انتقال سفارت آمریکا در فلسطین اشغالی به شهر قدس، بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت.

العالم ـ اروپا

میلیون ها نفر از مردم ایران روز جمعه همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان برای همصدایی با ملت مظلوم فلسطین به خیابان ها آمدند تا انزجار خود را از اشغالگران فلسطین و آمریکا که حامی آنان است، نشان دهند.
راهپیمایی میلیونی مردم ایران در روز قدس امسال که با هفتادمین سالگرد اشغال فلسطین از سوی صهیونیست ها و همچنین انتقال سفارت آمریکا در فلسطین اشغالی به قدس شریف همزمان شده است، بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت.
روزنامه ایندیپندنت انگلیس با اشاره به راهپیمایی گسترده مردم تهران در روز قدس نوشت که تهرانی ها با آتش زدن مجسمه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به تصمیم او برای انتقال سفارت این کشور به قدس واکنش نشان دادند.
این روزنامه همچنین به سخنان روز پنجشنبه رئیس جمهوری کشورمان اشاره کرد و نوشت: حسن روحانی گفت که روز قدس امسال، ویژگی های خاصی دارد؛ امسال علاوه بر اینکه هفتادمین سالروز اشغال سرزمین فلسطین است، شاهد آن هستیم که بیت المقدس، سرزمین مورد احترام همه مسلمانان برخلاف تمام مقررات و قوانین بین المللی از سوی آمریکا به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر صهیونیستی شناخته شده است.
خبرگزاری روسی اسپوتنیک در تارنمای انگلیسی خود گزارش داد که هزاران نفر از مردم در شهرهای ایران در حمایت از ملت فلسطین و مخالفت با اشغالگری صهیونیست ها و همچنین محکومیت جنایت های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه به خیابان ها آمدند.
اسپوتنیک همچنین نوشت: هدف راهپیمایی امسال مخالفت با خشونت نیروهای اسرائیل در برخورد با تظاهرکنندگان فلسطینی در نوار غزه است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: راهپیمایان در اعتراض به اشغال قدس از سوی رژیم صهیونیستی، فریاد «مرگ بر اسرائیل» سردادند. ایران، (رژیم) اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و از گروه های ضد اسرائیلی همچون حماس و حزب الله لبنان حمایت می کند.
آسوشیتدپرس همچنین به «راهپیمایی بزرگ بازگشت» مردم فلسطین در غزه اشاره کرد و افزود: انتظار می رود که ارتش صهیونیستی حضور پرشماری برای تظاهرت روز جمعه در مرز غزه داشته باشد. بیش از 115 فلسطینی در جریان اعتراضات اخیر در امتداد مرز غزه که از 30 مارس (10 فروردین) آغاز شد، بر اثر شلیک نیروهای صهیونیستی به شهادت رسیدند. تظاهرات در امتداد مرز غزه در اعتراض به حصر این باریکه برگزار می شود و معترضان خواستار برخورداری از حق بازگشت به سرزمین های خود هستند.
خبرگزاری فرانسه (فرانس پرس) نوشت: ایران همزمان با افزایش فشار آمریکا و متحدان منطقه ای آن، راهپیمایی سالانه علیه اسرائیل را در روز جمعه برگزار کرد.
این خبرگزاری همچنین افزود: حال و هوای مراسم امروز راهپیمایی قدس همچون همیشه توام با شور سیاسی و سرگرمی خانوادگی بود، به طوری که کودکان سرود می خواندند و به طرف تصاویر بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، دارت پرتاب می کردند. 
براساس این گزارش، علی لاریجانی رئیس مجلس ایران خطاب به جمعیتی حاضر در تهران گفت: آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی می خواهند ایران را در کنج قرار دهند، اما نمی دانند که با این اقدام، باعث ناامنی خود می شوند.
خبرگزاری چینی شینهوآ گزارش داد: راهپیمانان شعارهای ضداسرائیلی و ضدآمریکایی سر می دادند و نوشته هایی در محکومیت تداوم اشغال سرزمین های فلسطینی، کشتار تظاهرکنندگان فلسطین در غزه توسط اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس حمل می کردند.
به گزارش اینرا، شینهوآ همچنین اضافه کرد که لاریجانی در سخنان خود با بیان اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی می خواهند با پول مردم فلسطین را از بازگشت به وطن خود منصرف کنند، افزود که مردم فلسطین 70 سال است که در مبارزه هستند و مشکلشان پول نیست.
روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز با اشاره به حمایت راهپیمایان ایرانی از مردم غزه، نوشت: تظاهرات امسال در ایران بیان کننده خشم آنان علیه دولت ترامپ به دلیل خروج از برجام و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران بود.
این روزنامه همچنین با بازتاب سخنان برخی از تظاهرکنندگان روز قدس در تهران، گفت که مردم ایران این راهپیمایی را به دلیل اقدام آمریکا برای انتقال سفارت خود از تل آویو به قدس، «انتفاضه» نامگذاری کرده اند.

پربیننده ترین خبرها