تلاش چین و روسیه برای مقابله با آمریکا

تلاش چین و روسیه برای مقابله با آمریکا
شنبه 19 خرداد 1397 - 18:24

چین و روسیه برای شکل گیری نوع جدیدی از روابط بین المللی به منظور مقابله با راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا تلاش می کنند.

العالم - اروپا

روسای جمهور چین و روسیه بر مخالفت دو کشور با سیاست اعمال تحریم های اقتصادی بر ایران تاکید کردند. دو طرف در مسئله سوریه خواستار حفظ وحدت سوریه و اتخاذ تدابیری برای بازسازی این کشور شدند. 

رئیس جمهور روسیه در حالی به چین سفر کرد که فشارهای فزاینده آمریکا بر این دو کشور ادامه دارد.

ولادیمیر پوتین، شی جین پینگ را دوستی وفادار و قابل اعتماد توصیف کرد. به نظر می رسد دو کشور قصد دارند با راهبرد امنیت ملی آمریکا که مسکو و پکن را بزرگترین دشمنان واشنگتن معرفی می کند، مقابله کنند. در حالی که روابط مسکو با واشنگتن در دولت دونالد ترامپ پیچیده شده است، تنش بین چین و آمریکا هم به علت اختلافات اقتصادی که ممکن است باعث بروز جنگ تجاری بین دو کشور شود، تشدید شده است. دو کشور قصد دارند روابط خود را در زمینه های سیاسی، نظامی و اقتصادی گسترش دهند. روسای جمهور دو کشور همچنین از توافق نظر در مسایل منطقه ای و بین المللی سخن گفتند. 

جیا شیو دزنگ پژوهشگر بنیاد مطالعات بین الملل چین به الجزیره گفت: خروج آمریکا از توافقنامه هسته ای با ایران، رفتار اشتباهی است که روسیه و چین با آن مخالف هستند. مشارکت ایران در اجلاس سازمان همکاری شانگهای، فرصتی برای اتخاذ تدابیر لازم به منظور حمایت از این توافقنامه است.

شاید سفرهای اخیر رهبر کره شمالی به پکن و دیدار با رئیس جمهور چین و نیز سفر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به پیونگ یانگ، دلیلی درباره میزان توجه روسیه و چین به صلح و ثبات در شبه جزیره کره باشد. پکن و مسکو نزدیک شدن به یکدیگر و تقویت همکاری در همه زمینه ها را در سایه وجود یک دشمن مشترک یعنی آمریکا، ضروری می بینند؛ به ویژه که اختلافات با واشنگتن در دوره دونالد ترامپ تشدید شده است. 

خبرگزاری صداوسیما

پربیننده ترین خبرها