سفر نتانیاهو در اروپا ناکام ماند/ علت لغو سفر موگرینی به تل‌آویو، انتقام نتانیاهو بود

سفر نتانیاهو در اروپا ناکام ماند/ علت لغو سفر موگرینی به تل‌آویو، انتقام نتانیاهو بود
يکشنبه 20 خرداد 1397 - 17:26

منابع سیاسی در فلسطین اشغالی گفتند، اختلاف اصلی میان اسرائیل و کشورهای اتحادیه اروپا بر سر موضع این سازمان درباره توافق هسته‌ای با ایران بود و به همین دلیل سفر اخیر نتانیاهو به سه کشور اروپایی ناکام ماند.

العالم - فلسطین اشغالی

روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» نوشت: دولت اشغالگر اسرائیل به پشتوانه حمایت نامحدود آمریکایی از سیاست‌های خارجی، خیره‌سری و خودخواهی آن به تنش در روابط خود با اتحاد اروپا ادامه می‌دهد و عمدا به دنبال تحقیر کشورهای این قاره پیر است که یک روز هم از حمایت مالی و معنوی این رژیم دست نکشیدند و در محافل بین‌الملل حامی آن بودند.

رای الیوم افزود: با این حال باید تاکید کرد که تشدید اختلاف بین اسرائیل و اتحادیه اروپا در چارچوب رقابت میان دوستان باقی می‌ماند، آخرین نمونه آن که روز یکشنبه منتشر شد، اعلام دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مخالفت با استقبال از «فدریکا موگرینی»، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا برای برقراری نشستی از پیش هماهنگی شده بین دو طرف است.

در همین راستا «ایتمار آیخنر»، خبرنگار سیاسی روزنامه «یدیعوت آحارونوت» به نقل از منابعی بسیار آگاه در تل آویو گفت: قرار بود موگرینی امروز به اسرائیل بیاید تا در کنفرانس سازمانی یهودی-آمریکایی شرکت کند اما تل آویو خبر لغو این دیدار را به موگرینی اطلاع داد، چون نخست وزیر وقت مناسبی برای دیدار با وی پیدا نکرد و همین امر مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا را به لغو سفرش به اسرائیل واداشت.

آحارونوت آورده است: وزارت خارجه اسرائیل به خبرنگار سیاسی ما توصیه کرد که برای اطلاع از علت لغو دیدار به رغم هماهنگی‌های از پیش صورت گرفته درباره آن را از اتحادیه اروپا بپرسد.

علاوه بر این منابع سیاسی در تل آویو تاکید کردند که اختلاف میان اسرائیل و کشورهای اتحادیه اروپا حول موضع این سازمان نسبت به توافق هسته‌ای با ایران و مخالفت آن با خروج از برجام نظیر اقدام ماه گذشته آمریکاست.

اما دومین مورد اختلافی بین دو طرف به گفته این منابع در درخواست اروپا برای تشکیل کمیته تحقیق بین المللی درباره کشتار جمعی اسرائیل علیه فلسطینیان بی گناه در راهپیمایی‌های بازگشت در نوار مرزی با نوار غزه است. راهپیمایی‌هایی که در سی ام ماه مارس گذشته آغاز شده و همچنان هم ادامه دارد.

منابع تل آویو می‌گویند، بنا به تاکید اتحادیه اروپا با توجه به شمار بالای کشته‌ها و زخمی‌های فلسطینی در این درگیری‌ها که به هزاران نفر می‌رسد، جامعه بین المللی ملزم است، کمیته تحقیق ویژه ای برای بررسی کشتار جمعی اسرائیل طی چهار ماه گذشته تشکیل دهد.

منابع سیاسی در تل آویو ادامه دادند: تشدید تنش میان اسرائیل و اتحادیه اروپا به مثابه اعتراف رسمی اسرائیل به  ناکامی سفر نتانیاهو به آلمان، انگلیس و فرانسه است که با هدف متقاعد کردن رهبران این کشورها به خروج از توافق هسته‌ای (برجام) انجام شد.

در همین راستا، کانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد، اختلافات بین نتانیاهو و نخست وزیر انگلیس نیز تنها در پس پرده نیست بلکه در ملأ عام هم ظاهر شده، در کنفرانس خبری مشترک بین دو طرف اختلافاتشان در خصوص کشته و زخمی شدن فلسطینی‌ها در درگیری‌های مرز غزه با اسرائیل آشکار بود، موضوعی که به تنش‌ها دامن زد.

تلویزیون رژیم صهیونیستی ادامه داد: نتانیاهو همچنین در برلین و پاریس هم ناکام بود، چون امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان درخواست نتانیاهو برای خروج از برجام را رد کردند.

در همین راستا و به رغم موج رسانه‌ای گسترده‌ای که رژیم نتانیاهو میلیون‌ها دلار برای آن اختصاص داده تا افکار عمومی در اروپا را به درستی و اعتبار ادعای خود متقاعد کند که اتفاقات غزه در چارچوب دفاع اسرائیل از خودش است اما همان گونه که الکس فیشمن، خبرنگار مسائل نظامی اسرائیل از نزدیکان به نهاد امنیتی این رژیم تاکید کرد، تل آویو مجبور است اعتراف کند که اصلا نتوانسته در افکار عمومی اروپایی‌ها نفوذ کند و اکثریت قریب به اتفاق اروپایی‌ها متقاعد شده اند که اسرائیل جلاد است و حماس قربانی است .

وی به نقل از منابع امنیتی بلندپایه در تل آویو تاکید کرد: حماس قادر است در نبرد برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی اروپایی ها پیروزی قریب الوقوعی برای خود ثبت کند.

پربیننده ترین خبرها