تحقیر ترامپ در گروه 7 ادامه دارد/ تمسخر رییس جمهور آمریکا این بار از سوی مقام ارشد اروپایی

تحقیر ترامپ در گروه 7 ادامه دارد/ تمسخر رییس جمهور آمریکا این بار از سوی  مقام ارشد اروپایی
دوشنبه 21 خرداد 1397 - 12:01

پس از تحقیر ترامپ در اجلاس گروه 7 کشور بزرگ صنعتی در ایالت کبک کانادا که در واکنش به رفتارهای خارج از عرف وی در عرصه سیاسی و اقتصادی صورت گرفت، این بار «خی ورهوفستات» (Guy Verhofstadt) عضو پارلمان اروپا و نخست وزیر سابق بلژیک «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا را به باد تمسخره گرفت.

العالم ـ اروپا

ورهوفستات مذاکره کننده ارشد اروپا در مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) در صفحه کاربری اش درتوئیتر، عکسی را از اجلاس گروه 7 در ایالت کِبِک کانادا به اشتراک گذاشت که در آن «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان درحالی که در یک طرف میز به همراه سران برخی دیگر از کشورها ایستاده اند، به ترامپ که در طرف دیگر میز نشسته خیره شده است. 
ورهوفستات که همچنین رئیس «اتحاد لیبرالها و دموکراتها برای گروه اروپا»(ALDE) در پارلمان اروپا است، با لحنی تمسخر آمیز خطاب به ترامپ که دست به سینه نشسته و ظاهرا در حال گوش دادن است، نوشت: «فقط به ما بگو که ولادیمیر (پوتین، رئیس جمهوری روسیه) چه اطلاعاتی درباره تو دارد. شاید بتوانیم کمکت کنیم.»
وی ظاهرا به تحقیقات درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات سال 2016 میلادی اشاره داشت که به پیروزی ترامپ منجر شد.
نخست وزیر سابق بلژیک در توئیت دیگری به طعن و با لحنی هشدار آمیز خطاب به رئیس جمهوری آمریکا گفت: ترامپ! اگر یک بار دیگر موضوع احمقانه ای را توئیت کنی تلفن همراهت را توقیف می کنیم. 
عکسی که ترامپ را در مقابل مرکل و دیگر متحدان اروپایی و آسیایی اش نشان می دهد، نخست دفتر آنگلا مرکل روز شنبه منتشر کرد و به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد و بسیاری از کاربران اشاره کردند که این تصور تنش در روابط مرکل و ترامپ را نشان می دهد. 

رئیس جمهور آمریکا سال گذشته میلادی در ملاقات با همتای فرانسوی خود چنان با ماکرون رییس جمهور فرانسه  دست داد که تقریبا به رقابت مچ اندازی تبدیل شد و حالا در کانادا رییس جمهور فرانسه حسابی از خجالت ترامپ در آمد.

دونالد ترامپ و امانوئل ماکرون روز جمعه (18 خرداد / 8 ژوئن) درحالی در کانادا در حاشیۀ نشست گروه 7 دیداری دوجانبه داشتند؛ که تنش میان دو کشور به دلیل تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم افزایش یافته است.

قرار بود دو رئیس‌جمهور بامداد جمعه با یکدیگر دیدار کنند اما ترامپ با بیش از یک ساعت تاخیر واشنگتن را به مقصد کانادا ترک کرد و این دیدار با بی مبالاتی ترامپ در پایان روز صورت گرفت، اما ماکرون با چنان قدرتی دست رئیس‌جمهور آمریکا را فشرد که پس از رها کردن آن، اثر انگشتانش روی دست دونالد ترامپ باقی مانده بود.

در همین حال شبکه تلویزیونی فرانس 24 گزارش داده، با آنچه در نشست سران گروه7 گذشت و با توجه به اقدام ترامپ در پس گرفتن امضای خود از بیانیه پایانی این گروه،، شاهد خاتمه این گروه بودیم.

در پایان نشست هفت کشور صنعتی و ثروتمند جهان در کانادا زخم ها دوباره سرباز زد و اختلافات آمریکا با متحدانش بیش از پیش بالاگرفت.

بعد از این که ترامپ اجلاس را ترک کرد، جاستین ترودو نخست وزیر  کانادا از اعمال تعرفه های آمریکا علیه صنعت فولاد و آلومینیوم کانادا انتقاد کرد و این تصمیم را که به گفته ترامپ بر اساس مسائل امنیت ملی اتخاذ شده است، «توهین آمیز» خواند. ترامپ که این نشست را زودتر از دیگر شرکت کنندگان ترک کرده بود در هواپیما، هنگام عزیمت به سنگاپور با انتشار توئیتی سخنان نخست وزیر کانادا را توهین آمیز خواند و  تاکید کرد که کشورش با مواضع گروه 7 همراه نیست و بیانیه پایانی این نشست را امضاء نمی کند.

گروه 7 متشکل از هفت کشور بزرگ صنعتی جهان است که در سال 1975 با حضور شش کشور آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا تشکیل شد و پس از آن کانادا به عنوان هفتمین کشور به آن ها پیوست. اجلاس این گروه روزهای جمعه و شنبه این هفته برگزار شد.

پربیننده ترین خبرها