ترکیه.. خط لوله گاز جدید برای اروپا

ترکیه.. خط لوله گاز جدید برای اروپا
چهارشنبه 23 خرداد 1397 - 01:33

ترکیه یک خط لوله گاز جدید برای تغذیه گاز اروپا افتتاح کرد.

العالم - ترکیه

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: خط لوله گاز جدید ترکیه - جمهوری آذربایجان با هدف هدایت گاز طبیعی از جمهوری آذربایجان به اروپا از طریق آناتولی، روز سه شنبه به دست رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه افتتاح شد تا وابستگی اروپا به نفت و گاز روسیه کمتر شود.

این خط لوله موسوم به تاناپ Tanap با بودجه ای هشت و نیم میلیارد دلاری ساخته شده است و از جمله طرح های بزرگ زیرساختی رئیس جمهور ترکیه است که در چارچوب کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری و مجلس این کشور قرار گرفته است. انتخابات مجلس و ریاست جمهوری پیش از موعد ترکیه قرار است 24 ژوئن آینده ( دوازده روز دیگر) برگزار شود.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: رئیس جمهور ترکیه این خط لوله گازی را در جریان مراسمی با شرکت همتاهای خود از کشورهای جمهوری آذربایجان، صربستان، اوکراین و رئیس بخش ترک نشین قبرس افتتاح کرد. اردوغان در این مراسم گفت:  "تاناپ آخرین دستاورد حسن همجواری ماست. همچنین از پروژه های دیگری در آینده خبر می دهد".

 این لوله گازی به طول 1850 کیلومتر گاز به لوله گازی قفقاز جنوبی وصل می شود که این یک گاز را در میدان عظیم گازی شاه دنیز در دریای خزر پمپ می کند و سپس به راهش از طریق جمهوری آذربایجان و گرجستان به ترکیه ادامه می دهد. سوی دیگر لوله گازی به لوله ترانس آدریاتیک وصل می شود که گاز طبیعی را از طریق یونان و آلبانی به ایتالیا می رساند. مجموعه این سه لوله گازی - تاناپ،  قفقاز جنوبی و ترانس آدریاتیک - یک  "کریدور گازی جنوبی" به ارزش نزدیک به چهل میلیارد دلار است که در چارچوب اراده اروپا برای کاهش وابستگی اش به گاز روسیه در بستر تنش های شدید سال های اخیر بین اروپا و روسیه، طراحی و اجرا شده است.

لوله گازی تاناپ در زمان عملیاتی شدن کامل سالانه ده میلیارد متر مکعب گاز را به اروپا و شش میلیارد متر مکعب را به ترکیه منتقل می کند. اولین تحویل گاز از طریق این لوله برای اروپا در سال 2020 اتفاق می افتد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها