گام سوم دیپلماسی ایرانی برای پایان آلام یمن

گام سوم دیپلماسی ایرانی برای پایان آلام یمن
چهارشنبه 23 خرداد 1397 - 09:29

نمایندگان جمهوری اسلامی ایران پس از ماه مبارک رمضان با دیپلمات های اروپایی برای دست یابی به راهکاری در جهت پایان دادن به بحران یمن در بروکسل بر سر یک میز خواهند نشست.

العالم ـ گزارش 

نمایندگان ایران (اواخر خرداد یا اوایل تیرماه) قرار است در سومین دور از گفت وگو با کشورهای اروپایی بر سر بحران یمن حاضر شوند. سرپرستی تیم ایرانی را «صادق ‌حسین جابری انصاری» دستیار ارشد وزیر امور خارجه بر عهده خواهد داشت.
نخستین دور از این گفت وگوها اواخر بهمن ماه پارسال در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ برگزار شد و بنابر اعلان رسانه ها  و دیپلمات های غربی پیشرفت های قابل توجهی در درک دیدگاه های طرف مقابل به دست آمد. 
در دور دوم گفت وگوها، «هلگا اشمید» معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه مدیران کل سیاسی امنیتی وزارت خارجه آلمان، انگلیس، فرانسه و ایتالیا به عنوان کشور میزبان حاضر شدند تا با تیم ایرانی به منظور برداشتن گام های اعتمادساز در مسیر حل بحران یمن رایزنی و تبادل نظر کنند.
در آستانه شروع دور سوم مذاکرات، گمانه زنی های گوناگونی درباره متن و حاشیه مذاکرات صورت گرفته است. یکی از ادعاهای مطرح شده در این زمینه رایزنی ایران و اروپا درباره یمن تحت تاثیر فشارهای آمریکا است.
براساس این ادعا، پس از شروط دوازده گانه «مایک پمپئو» در زمینه تغییر سیاست های دفاعی و منطقه ای جمهوری اسلامی ایران برای کاهش فشارهای آمریکا و رفع تحریم ها، تهران با میانجیگری اروپا راهی میانه بین اهداف و منافع خود و مطالبات واشنگتن را جست وجو می کند.
این در حالی است که پیش از اظهارات و تهدیدات وزیر امور خارجه آمریکا در پایان اردیبهشت ماه، دو دور از مذاکرات ایران و اروپا درباره یمن انجام و تاریخ مذاکرات آتی نیز تعیین شده بود.
در برابر چنین گمانه هایی، جمهوری اسلامی ایران هدف از ورود به این گفت وگوها را رسیدن به راهکاری برای پایان رنج های مردم یمن عنوان داشته و بنابر اعلان برخی دیپلمات های اروپایی به آنان اطمینان داده که از روابط دوستانه خود با گروه های یمنی برای دستیابی به صلح استفاده خواهد کرد.
این رویکرد جمهوری اسلامی یعنی تاکید بر ضرورت گفت وگوهای سیاسی و رایزنی های دیپلماتیک، مسیری کاملا متضاد با سیاست های تجاوزکارانه سعودی را در خاورمیانه پیش چشم همگان نمایان می سازد.
عربستان سعودی در راس ائتلاف تجاوز به یمن با توجیه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی این کشور از فروردین 94 عملیات «طوفان قاطعیت» را آغاز کرد. این عملیات گسترده با عنوان «اعاده امید» تاکنون ادامه یافته و هزاران نفر را به خاک و خون کشیده است.
تاکنون گفت وگوهای سیاسی بین گروه های درگیر از جمله چند دور مذاکرات دیپلماتیک در کویت نیز به دلیل کارشکنی های سعودی و شکستن آتش بس به عنوان پیش زمینه مذاکرات، نتیجه مشخصی دربرنداشته و ریاض یمن را هدف یورشی سیاسی- نظامی قرار داده است.
این در حالی است که وزیر امور خارجه کشورمان در نخستین ماه های شروع درگیری های یمن طرح صلح چهارماده ای را بر اساس برقراری آتش بس، تسریع در کمک های بشردوستانه به مردم یمن، گفت وگوهای یمنی- یمنی و ایجاد دولتی فراگیر را ارائه داده و مهمترین نگرانی خود را تعمیق بحران انسانی در این کشور دانسته است.
به گزارش ایرنا، در یمن 27 میلیون نفری بر اساس اعلان سازمان های بین المللی در واپسین ماه های 2017 میلادی، دست کم 17 میلیون نفر نیاز به کمک های فوری بشردوستانه دارند. از این میان سه میلیون نفر مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده و یک میلیون نفر با بیماری وبا دست به گریبانند.
شمار کشته های جنگ یمن بر 35 هزار نفر بالغ می شود. همچنین یونیسف در پایان سال گذشته میلادی اعلام کرد در یمن هر 10 دقیقه یک کودک جان خود را از دست می دهد و بحران انسانی هر لحظه عمیقتر می شود.
در این شرایط، کاهش درگیری ها و توقف تجاوزگری ائتلاف سعودی به اصلی ترین دغدغه تهران مبدل شده و مطالبات افکار عمومی جهان نیز یافتن راهی برای پایان کشتار یمنی ها از سوی سازمان های بین المللی است.
همچنین گشایش مسیرهای انتقال کمک های بشردوستانه در کنار تحرک گفت وگوهای یمنی- یمنی دستورکاری است که نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در بروکسل دنبال خواهند کرد تا آلام مردم یمن را پایان بخشند.

پربیننده ترین خبرها