لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق ارز تصویب شد

لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق ارز تصویب شد
چهارشنبه 23 خرداد 1397 - 14:35

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موافقت کردند.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

نمایندگان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را با 137 رای موافق، 43 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر تصویب کردند.
جمعی از نمایندگان روز گذشته درخواست بررسی با اولویت لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را که از سال 95 در مجلس است، ارائه کردند که این درخواست به تصویب رسید و امروز در دستور کار مجلس قرار گرفت.
مسعود پزشکیان که ریاست جلسه علنی امروز را بر عهده داشت، در ابتدای بررسی این لایحه گفت: با تصمیم هیات رییسه این لایحه به صورت دو شوری بررسی می‌شود و پس از تصویب کلیات آن به کمیسیون اقتصادی برای رسیدگی به جزئیات ارجاع می شود.
محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز توضیح داد: این کمیسیون با توجه به مشکلاتی که در حوزه قاچاق کالا و ارز داشت، جلسات متعددی با دستگاه های مختلف برگزار کرد و در این راستا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد که اگر در بخش قانونی با مشکل مواجه است، لایحه ای در این باره به مجلس ارسال کند که در پنجم تیر 95 اصلاحیه این قانون به کمیسیون اقتصادی ارائه و در دستور کار کمیسیون قرار گرفت.
وی ادامه داد: کمیته تخصصی که در این باره ایجاد شد، جلسات متعددی با وزارت اقتصاد، اطلاعات و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد که در اسفند سال 96 تصویب این لایحه در کمیسیون اقتصادی به پایان رسید و سپس در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس قرار گرفت.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: رویکرد تعاملی برای بررسی این لایحه شکل گرفته است و در واقع این لایحه یکی از لوایحی بوده که توانسته با همکاری بین ارکان دولت و کمیسیون اقتصادی به نتیجه برسد.
پورابراهیمی در ادامه به برخی خلاهای قانونی در بحث قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات در شرایط کنونی وجود سامانه های ریز و رویکرد بخشی توسط دستگاه ها در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده و در واقع یک اطلاعات جامع از وضعیت قاچاق کالا و ارز وجود نداشت، لذا مقرر شد سامانه جامعی در این باره تشکیل شود تا همه خلاها را پوشش دهد.
وی به شرایط کنونی ارزی کشور اشاره و خاطرنشان کرد: سامانه ای در این باره تعریف شده که با تصویب و اجرای این قانون می توان بسیاری از مشکلات را رفع کرد.
مخالفت کواکبیان با لایحه‌ قانون مبارزه با قاچاق  
در ادامه مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مخالف با کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: این لایحه مربوط به یکسال و نیم قبل است و باتوجه به وضعیت کشور می طلبد متناسب با شرایط امروز مباحث را مطرح کنیم. 
وی یادآور شد: وضع قاچاق کالا و ارز به اندازه ای وخیم است که من به عنوان نماینده مردم خجالت می کشم ، چراکه وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم مناسب نیست. شب می‌خوابیم و صبح بلند می‌شویم و می‌بینیم قیمت‌ها تغییر کرده است، دلار چند هزار تومان افزایش یافته است. 
این نماینده سخنران مخالف در ادامه به افزایش قیمت خودروها در یک ماه گذشته اشاره کرد و اظهارداشت: تفاوت قیمت خودروها نسبت به یک ماه گذشته حدود 20 میلیون تومان تفاوت کرده است و مردم می‌گویند شما برای چه به مجلس می‌روید و آنجا چه کارمی‌کنید؟ 
کواکبیان افزود: با این لایحه‌ نمی‌توانیم وضعیت اقتصادی کشور را سر و سامان دهیم و معتقدیم که اسکله‌های غیرقانونی در این لایحه دیده نشده که برخی به من گفتند منظور تو در مخالفت با این لایحه در واقع سپاه و نیروهای نظامی است، اما اینطور نیست. 
میزان قاچاق در کشور دو برابر کل صنعت خودروسازی است 
در ادامه محمد حسن نژاد نماینده مردم مرند و جلفا نز در موافقت با کلیات این لایحه گفت: با در نظرگرفتن عدد 12 میلیارد دلار، 15 میلیارد دلار یا 25 میلیارد دلار به عنوان آمارهای ارائه شده از میزان قاچاق می توان میانگین گرفت که با دلار 6 هزار تومانی حداقل سالی 100 هزار میلیارد تومان قاچاق داریم. 100 هزار میلیارد تومان یعنی 4 میلیون پراید و 2 میلیون پژو پارس. در واقع تمامی مملکت شاکی و ناراضی هستند برای آنکه ایران خودرو و سایپا کار کنند. 
وی با بیان این که تا این حد به مردم ضرر می زنیم در حالی که میزان قاچاق در کشور، دو برابر کل صنعت خودروسازی است، افزود: با در نظر گرفتن این عدد متوجه می شویم قاچاق چه ضررهایی برای مملکت دارد، در واقع سالی 100 هزار میلیارد تومان قاچاق یعنی 100 هزار میلیارد تومان تولید در کشور انجام نمی شود و 100 هزار نفر به این دلیل از اشتغال باز می مانند. 
دلخوش: این لایحه باید به کمیسیون اقتصادی برگردد 
در ادامه سید کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی با اشاره به ماده 65 آیین نامه گفت: براساس این ماده اعتبار برای رسمیت جلسات کمیسیون ها حضور حداقل دو سوم اعضا است و مصوبات نیز باید با اکثریت مطلق حاضر اتخاذ شود. 
به گزارش ایرنا، نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولیت کارگروه رسیدگی به مبارزه با قاچاق کالا و ارز را برعهده داشتم لذا لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مورد بررسی قرار گرفت اما پس از ارائه به کمیسیون این مهم به صورت استمزاجی رأی گیری شد که خلاف آیین نامه است. 
وی با تاکید بر این که در شرایط فعلی نباید سر یکدیگر کلاه بگذاریم، افزود: رأی گیری استمزاجی به معنای این است که لایحه با دو الی چهار نفر رأی گیری شده است در حالی که حق اعضاست در جلسه حضور داشته باشند و نسبت به این موضوع نظر دهند. 
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: بنابراین این لایحه باید به کمیسیون بازگردد و در مورد آن رأی گیری شود. 
لاریجانی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: از نظر آیین نامه وقتی رییس کمیسیون نامه را امضا می کند فرض بر این است که دو سوم نمایندگان حضور داشته و اکثریت به آن رأی داده اند. 
در ادامه جلال محمودزاده به عنوان نماینده دولت درخصوص اصلاح لایحه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: قانون قبلی شاخص های آن شفاف نیست و با برخورد چکشی با جوانان بیکار و خرده پا و فاقد اشتغال آنها مورد ظلم قرار می گیرند. 
وی افزود:بررسی تصویب این لایحه راه مبارزه با قاچاق کالا را هموار می کند و خلا های قانونی مبارزه با قاچاق را رفع می کند و در زمینه قاچاق کالا درفضای مجازی نیز ما مشکلاتی داشتیم که با تصویب این قانون جدیدی صورت می گیرد. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها