تحرکات ترکیه برای ایجاد منطقه حائل در سوریه

تحرکات ترکیه برای ایجاد منطقه حائل در سوریه
پنج‌شنبه 2 شهريور 1391 - 05:18

منابع خبري تركيه به نقل از مسئولان اين كشور اعلام كردند، فعاليت هاي ارتش تركيه در مناطق هم مرز با سوريه، با هدف ايجاد منطقه حائل در خاك سوريه و اجراي طرح پرواز ممنوع بر فراز اين كشور انجام مي‌شود.

خبرنگار شبکه العالم گزارش داد، "احمد داود اوغلو" وزير امور خارجه تركيه اخیرا اعلام كرده است كه در صورت افزایش شمار آوارگان سوریه در ترکیه به بیش از 100 هزار نفر، باید آنها را در منطقه ای حائل داخل خاک سوریه اسکان داد.  

به عقیدۀ كارشناسان سياسي، اظهارات اوغلو مبني بر افزایش تعداد پناهندگان سوري به 70 هزار نفر، دستاويزي براي اجراي طرح ايجاد منطقه حائل است؛ طرحي كه هيلاري كلينتون وزير امور خارجه آمريكا در ديدار اخير خود با اوغلو در ماه جاری (اوت) تلويحا از آن حمايت كرد. تحرکات ارتش تركيه در مرزهاي اين كشور با سوريه نشان مي دهد كه رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه خواهان وارد كردن ارتش كشورش به جنگي است كه هيچ ربطي به دولت آنكارا ندارد؛ در حالي كه ملت تركيه با دخالت نظامي در سوريه مخالف است .  

"ياشار اوقيان" وزير سابق كار تركيه به خبرنگار العالم گفت: ملت تركيه هيچ ارتباطي با طرح جنگ با سوريه ندارد. اين طرح توسط غرب آماده شده است و دولت تركيه مي خواهد ارتش اين كشور را وارد چنين جنگي كند. ارتش تركيه نيز طبق قانون اساسي ملزم به اجراي تصميمات دولت است، لذا دولت بايد مسئوليت تبعات چنين جنگي را به عهده بگيرد.  

فعاليت هاي پايگاه "انجرليك" در استان "آداناي" تركيه، يادآور وضعيت پيش از تجاوز آمريكا به عراق است و نشان مي دهد كه هواپيماهاي آمريكا همان گونه كه قبلا در شمال عراق فعاليت كردند، شايد اين بار نيز در ايجاد منطقه حائل در شمال سوريه و جلوگيري از پرواز ديگر هواپيماها بر فراز اين منطقه، مسئوليت اصلي را به عهده بگيرند.

همچنین  "ليلي يلماظ" روزنامه نگار ترك در مصاحبه با العالم اظهار داشت: مي توان كميته اي ويژه را براي جلوگيري از ورود احتمالي پناهندگان سوريه به خاك تركيه تشكيل داد؛ ولي نبايد به نيروي نظامي متوسل شد. البته تصميم گيري در اين مورد در حیطۀ اختیارات اردوغان است.

 احزاب مخالف تركيه اعلام مي كنند كه براي حفظ اصل حسن همجواري، اعتراضات خود به سياست هاي اردوغان را از طريق نمايندگان خود در پارلمان؛ و نیز با برگزاري تظاهرات اعلام خواهند كرد.



tt-22-19:37      



پربیننده ترین خبرها