چاووش اوغلو: گولن به همه نهادهای ترکیه آسیب جدی وارد کرد

چاووش اوغلو: گولن به همه نهادهای ترکیه آسیب جدی وارد کرد
جمعه 25 خرداد 1397 - 22:25

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت: فتح الله گولن با رسوخ دادن عوامل خود در بدنه حاکمیت، به همه نهادهای ترکیه آسیب رسانده و به واقع آنها را تخریب کرده است.

العالم - ترکیه

چاووش اوغلو طی سخنرانی در یک مراسم در شهر آنتالیا با بیان این که 'در وزارت خارجه، 25 درصد کارکنان از مریدان فتح الله گولن بودند، اظهار کرد: نهادهای ویران شده کشور توسط گولن را با اقدامات پاکسازی دوباره به حالت عادی باز می گردانیم.

وی بیان کرد: تا زمان کودتا عوامل گولن به همه نهادهای کشور نفوذ کرده بودند به طوری که فقط در وزارت خارجه، 25 درصد کارکنان را به علت ارتباط با گروه گولن از کار اخراج کردیم.

وی تاکید کرد: با پاکسازی عوامل گولن از بدنه دولت، کشور را دوباره بازسازی خواهیم کرد و با استقرار نظام جدید حکومتی نیز این روند تسریع خواهد شد.

وی افزود: فقط تصمیم قاطعانه در خصوص مبارزه با عوامل گولن کافی نیست بلکه باید سرعت در عمل را نیز به اقدامات خود اضافه کنیم تا بتوانیم از نو بسازیم.

مقامات دولت ترکیه، تعداد افراد مرتبط با گروه فتح الله گولن را نزدیک 170 هزار نفر اعلام و بیان کرده اند که این افراد به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کودتای 15 جولای سال گذشته ترکیه نقش داشتند.

وزارت کشور ترکیه چند روز پیش اعلام کرد که در جریان برخورد با عوامل گروه گولن از 15 جولای 2016 تا به امروز، 34 هزار و 127 نفر بازداشت شده اند و هم اکنون در بازداشت موقت هستند.

بنا به اعلام این وزارتخانه، در سطح ترکیه 27 هزار و 923 نفر از کارمندان دولت از کار برکنار شده و 114 هزار و 936 نفر نیز اخراج شده اند.

وزارت کشور ترکیه همچنین اعلام کرد: پس از بررسی پرونده اخراج شدگان، 40 هزار نفر به کار خود بازگردانده شده اند.

ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به گولن(فتو) و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای(25 تیرماه سال 1395) را سازماندهی کرده است.

در کودتای 15 جولای سال 2016 (25 تیرماه 1395) ترکیه 249 نفر کشته و 2 هزار و 193 نفر نیز زخمی شدند.

محاکمه عوامل کودتای نافرجام 15 جولای ترکیه در مراجع قضایی ترکیه جریان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است.

پربیننده ترین خبرها