کمیته قانون اساسی سوریه؛ آخرین میخ سوری بر تابوت تروریست‌ها

کمیته قانون اساسی سوریه؛ آخرین میخ سوری بر تابوت تروریست‌ها
دوشنبه 28 خرداد 1397 - 14:43

توافق درباره تشکیل کمیته قانون اساسی سی ام ژانویه در کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی حاصل شد.

العالم- سوریه 

شرکت‌کنندگان در نشست صلح سوریه که در شهر «سوچی» روسیه برگزار شد، با وجود تمام اختلاف‌نظرهای موجود، بر سر یک مسئله به توافق رسیدند و این موضوع را در بیانیه پایانی اعلام کردند: تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه.

در بیانیه پایانی نشست سوچی ضمن تأکید بر لزوم حفظ تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت سوریه، درباره نحوه تشکیل کمیته آمد: «ما توافق کردیم که کمیته قانون اساسی متشکل از هیئت جمهوری عربی سوریه همراه با هیئت‌های معارض حاضر تشکیل شود تا اصلاحات قانون اساسی را به نحوی تدوین کند که به حل‌وفصل سیاسی تحت نظارت سازمان ملل و منطبق با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت کمک کند».

این بیانیه افزود : «کمیته قانون اساسی دست‌کم از حکومت، نمایندگان معارضان در گفت‌وگوهای بین‌ سوری، کارشناسان سوری، جامعه مدنی، مستقل‌ها، سران عشایر و زنان، متشکل خواهد بود. توجه لازم صورت خواهد گرفت که اطمینان یابیم اجزای قونشست می و مذهبی سوریه به نحوی متناسب [در این کمیته] مشارکت داشته باشند»

بر اساس این بیانیه، «مأموریت، تعریف ارجاعات، اختیارات، قواعد روند و انتخاب مولفه‌های ترکیب کمیته قانون اساسی» توسط روند «ژنو» که تحت نظر سازمان ملل قرار دارد، مشخص می‌شود.

بیانیه سوچی از «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل خواست که «استفان دی‌میستورا» نماینده‌اش در امور سوریه را مأمور تشکیل این کمیته کند.

دستیابی به توافق برای تشکیل کمیته قانون اساسی که یکی از اهداف روند ژنو و قطعنامه ۲۲۵۴ هم بود، از سوی طرف‌های مختلف از جمله روسیه، ترکیه و سازمان ملل مورد استقبال قرار گرفت.

مسکو: نشست سوچی گامی موفق در ایجاد راه حل برای بحران سوریه

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه این نشست را «گام نخست‌ موفق» توصیف کرد و گفت حتی گروه‌هایی هم که در نشست سوچی شرکت نکردند، می‌توانند عضو کمیته قانون اساسی باشند؛ «نشست سوچی به طور کلی به عنوان اولین گام در ایجاد راه حل برای بحران سوریه موفق بود».

پس از نشست سوچی، رسانه ها اعلام کردند که دی‌میستورا معتقد است که یک «کمیته معقول و کارآمد» برای تدوین قانون اساسی نهایتا با بین ۴۵ تا ۵۰ عضو داشته باشد. به گفته نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه، او از ایران، ترکیه و روسیه خواسته فهرست‌های پیشنهادی‌شان را برای ترکیب کمیته قانون اساسی ارائه دهند.

او در پاسخ به یکی از خبرنگاران تائید کرده بود  که ترکیه و همچنین ایران و روسیه همین حالا هم فهرستی را از ترکیب پیشنهادی خود برای کمیته، به او ارائه کرده‌اند.

نماینده سازمان ملل در امور سوریه گفته بود او «با همه» درباره ترکیب کمیته مشورت می‌کند، اما نهایتا، دبیر کل و شورای امنیت هستند که فهرست نهایی را مشخص می‌کنند.

ارائه فهرست نماینده برای تشکیل کمیته قانون اساسی

روز گذشته روزنامه الحیات به نقل از منابع آگاه خود گزارش داده که فهرستی با نام ۱۰۰ نماینده برای تشکیل کمیته قانون اساسی ارائه شده است که اکثر اعضای آن از هیأت عالی مذاکره کننده سوریه و گروه های شرکت کننده در نشست سوچی هستند. قرار است این فهرست در حاشیه نشست فردا به دی میستورا داده شود. بر اساس این خبر هیأت معارضان در میان اعضای جریان الغد سوریه، معارضان مسکو، جریان وابسته به «هیثم المناع» و هیأت عالی مذاکره کنندگان سوری تشکیل شده است.

این در حالی است که «میس کریدی» سخنگوی جبهه دموکراتیک سوری در گفتگو با الحیات تأکید کرده که هنوز برای شرکت در نشست ژنو از جریان او دعوت به عمل نیامده است. از سوی دیگر «یحیی العریضی» سخنگوی هیأت عالی مذاکره کننده معارضان سوری اعلام کرده که بعید نیست این هیأت در نشستی که قرار است ۲۵ ماه جاری در ژنو با حضور نمایندگان کشورهایی چون آمریکا، بریتانیا، فرانسه و دو کشور عربی برگزار شود، حضور پیدا کنند.

از سوی دیگر «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که «الکساندر لاورنتیف» فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه و معاون وزیر خارجه روسیه به عنوان نمایندگان این کشور در نشست سه جانبه طرف های تضمین کننده آتش بس سوریه در ژنو حضور پیدا خواهد کرد و افزود: فرصت خوبی داریم تا با دی میستورا دیدار کرده و مشورت هایی داشته باشیم.

این در حالی است که شبکه خبری المیادین هم گزارش داده که به موازات نشست کشورهای تضمین کننده آتش بس در ژنو، نشستی هم با حضور طرف های معارض سوری در ژنو برگزار خواهد شد.

سفر دی میستورا به تهران

استفان دیمیستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه ٢٠ خرداد ١٣٩٧ به تهران سفر کرد.

حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه ایران در امور ویژه سیاسی در این باره  بیان کرد که در دیدار با «استفان دیمیستورا» در محل وزارت امور خارجه درباره برگزاری دور جدید رایزنی ها در زمینه کمیته قانون اساسی سوریه که میان نمایندگان عالی سه کشور ضامن آستانه و نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه که در تاریخ ١٨ و ١٩ ژوئن ٢٠١٨ (٢٨ و ٢٩ خرداد ۹۷) در ژنو برگزار می شود، گفت و گو کرده است.

بر اساس این گزارش، دستیار ارشد وزیر خارجه ایران در امور ویژه سیاسی در این ملاقات با تاکید بر رویکرد ثابت و سازنده جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل روند حل و فصل بحران سوریه، مجموعه ای از ابتکارات و پیشنهادات مشخص اجرایی را برای آغاز به کار و موفقیت کمیته قانون اساسی سوریه با نماینده ویژه دبیرکل مطرح کرده است.


«استفان دیمیستورا» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه نیز در این دیدار با استقبال از پیشنهادات ارائه شده و طرح ملاحظات و دیدگاه‌های خود در خصوص آن، بر ضرورت ادامه رایزنی های دو و چندجانبه میان سه کشور ضامن آستانه، دولت و معارضه سوریه و سازمان ملل متحد برای شکل گیری و فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه تاکید کرد. 
طرفین در این دیدار ضمن توافق درباره برگزاری دور جدید رایزنی ها در زمینه کمیته قانون اساسی سوریه، میان نمایندگان عالی سه کشور ضامن آستانه و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در تاریخ ١٨ و ١٩ ژوئن ٢٠١٨ برابر با ٢٨ و ٢٩ خرداد جاری در ژنو، درخصوص آخرین وضعیت پرونده تعیین سرنوشت و تبادل بازداشت شدگان، مفقودان و پیکرهای کشته شدگان جنگ سوریه رایزنی کرده اند.

مسئله قانون اساسی سوریه یک مسئله سوری است

رویترز جمعه گذشته 25 خرداد ماه نوشت که دی‌میستورا اعلام کرده  که احتمالا ۲۵ ژوئن نشست مشابهی را با مسئولان آمریکایی، عربستانی‌، انگلیسی، فرانسوی، اردنی نیز داشته باشد.

وی به خبرنگاران گفت: ما شاهد تحرکاتی در روند سیاسی هستیم و می‌خواهیم این تحرکات بیشتر شود. بگذارید صریح بگویم ما انتظار گشایش بزرگی را نداریم اما من مطمئنم که پیشرفت ممکن است.

دی‌میستورا تأکید کرد: مسئله قانون اساسی سوریه یک مسئله سوری است و سازمان ملل تنها برای تسهیل این مسئله تلاش می‌کند.

وی گفت: مرحله مذاکرات در راستای فشرده کردن تلاش‌ها برای روند سیاسی سوریه است. من طی روزهای گذشته به برخی کشورهای منطقه برای بررسی این تلاش‌ها سفر کردم.

دی‌میستورا از حمایت مصر از تلاش‌ها برای حل بحران سوریه استقبال کرد و گفت که اخیرا با برخی مسئولان آمریکایی و مسئولان کشورهای اروپایی در بروکسل دیدار کرده است.

رویترز در این خبر اعلام کرد دولت سوریه 50 نامزد خود را برای  لیست اسامی پیشنهادی کمیته قانون اساسی سوریه ارائه کرده است .

سفر نماینده ایران به ژنو برای ادامه گفتگوها

حسین جابری انصاری عصر امروز(دوشنبه) با مذاکره کنندگان ارشد دو کشور دیگر ضامن روند آستانه (روسیه و ترکیه) و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه گفت‌وگوهای دو جانبه داشته و صبح فردا سه شنبه، در گفت‌وگوهای چهارجانبه میان مذاکره کنندگان ارشد سه کشور ضامن روند آستانه‌ و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه مشارکت خواهد کرد.

خبرگزاری تاس هم در این باره نماینده های ارشد کشورهای روسیه، ایران و ترکیه که به عنوان تضمین کنندگان آتش بس در سوریه عمل می کنند، امروز دوشنبه در ژنو دیدار می کنند تا در خصوص تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه با استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه گفتگو کنند.

هیئت روسیه شامل سرگئی ورشینین معاون وزیر امور خارجه و الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رئیس جمهور این کشور است. طرف ها کل روز را صرف رایزنی های دوجانبه خواهند کرد و احتمالا یک جلسه عمومی روز سه شنبه نوزدهم ژوئن برگزار خواهد شد.

استفان دی میستورا در چند ماه گذشته فعالانه رایزنی هایی انجام داده است.

وی یازدهم ژوئن به مصر، نهم ژوئن به تهران و ششم همان ماه به استانبول سفر کرد.

وی از نمایندگان رسمی فرانسه، آلمان، اردن، عربستان سعودی و آمریکا برای شرکت در مذاکرات در ژنو دعوت کرده است.

دی میستورا پس از جلسه سه جانبه روسیه-ایران-ترکیه به رایزنی های خود ادامه خواهد داد.

ممکن است نمایندگان مخالفان سوری نیز در مذاکرات ژنو شرکت کنند.

برخلاف دولت سوریه، آنها فهرستی از نمایندگان خود را برای شرکت در شکل گیری کمیته قانون اساسی ارائه نداده اند اما دی میستورا گفته است تلاش های جدی برای دریافت فهرست مخالفان ادامه دارد.

توافق درباره تشکیل کمیته قانون اساسی سی ام ژانویه در کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی حاصل شد. این کمیته با همکاری دی میستورا پیش نویس طرح های پیشنهادی برای قانون اساسی جدید سوریه را آماده خواهد کرد.دومین جلسه کنگره گفتگوی ملی سوریه به پیشرفت این موضوع بستگی دارد.

حال باید دید  نتیجه این دیدارها چه خواهد شد و این کمیته در همکاری با دیمیستورا چه طرح‌هایی را برای تعیین قانون اساسی جدید سوریه که عملا نابودی کامل تروریست هاست،  ارائه خواهد داد؟

فاطمه نوروزی

پربیننده ترین خبرها