از جزییات محاکمه محمد ثلاث تا دار مجازات

از جزییات محاکمه محمد ثلاث تا دار مجازات
دوشنبه 28 خرداد 1397 - 21:37

آخرین روز بهمن 96 بود که « گلستان هفتم» تهران بستر حوادث تلخی شد و خیابان پاسداران را در صدر اخبار رسانه ها قرار داد.

 

العالم - ایران

ماجرا از این قرار بود که از نیمه‌های بهمن ماه، طرفداران گروه موسوم به دراویش گنابادی به‌خاطر آنچه جلوگیری از بازداشت نورعلی تابنده قطب دراویش عنوان کردند، در محل سکونت قطب یعنی خیابان پاسداران کوچه گلستان هفتم تجمع کردند.

با وجود اینکه مسئولان انتظامی اعلام کردند قرار نیست محدودیتی برای قطب دراویش ایجاد شود اما تجمع هواداران نورعلی تابنده در گلستان هفتم ادامه یافت.

ادامه این تجمع با حواشی تازه‌ای از جمله دستگیری نعمت‌الله ریاحی یکی از دراویش همراه بود؛ پس از دستگیری عضو این گروه، دراویش مقابل کلانتری تجمع کردند و بر اساس آنچه در رسانه‌ها و فیلم‌های منتشرشده آمده، نیم ساعت به پلیس فرصت می‌دهند تا پلیس ریاحی را آزاد کند.

بر مبنای آنچه مسئولان انتظامی عنوان کردند، خودروی گشت نیروی انتظامی در منطقه پاسداران، دو سارق را هنگام تلاش برای سرقت یک خودرو دستگیر می‌کنند که یکی از این سارقان، نعمت‌الله ریاحی نام داشت.

** شب خونین پاسداران

نزدیکی‌های غروب 30 بهمن بود که با تحقق نیافتن خواسته دراویش برای آزادی ریاحی، کار اعضای این گروه و نیروهای انتظامی حاضر در منطقه به درگیری کشید و لحظه به لحظه تصاویر و اخبار ناخوشایند و ناگواری از آن در شبکه‌های اجتماعی به گوش می‌رسید.

درگیری‌ها ادامه داشت تا اینکه اتوبوسی که از چند روز قبل در گلستان هفتم پارک شده بود، روشن می‌شود و راننده آن دیوانه‌وار به‌سمت مأموران می‌راند و سه تن از آنها را به شهادت می‌رساند.

اما این پایان کار نبود و در آن شب تلخ یک نیروی بسیجی نیز توسط یک دستگاه خودروی سمند زیر گرفته شد و به شهادت رسید.

**دستگیری راننده اتوبوس

همان شب حادثه، اتوبوسی که اقدام به زیر گرفتن نیروهای پلیس کرده بود، چند صد متر جلوتر بعد از برخورد با سایر خودروهای پارک‌شده در کوچه و خیابان، متوقف و راننده آن توسط نیروهای انتظامی بازداشت می‌شود؛ راننده‌ای که نام آن «محمدرضا ثلاث» عنوان شد.

همان ابتدا فیلمی از ثلاث با سر و صورتی بانداژشده در بیمارستان انتشار یافت که به خبرنگار می‌گوید: «رفتیم جلوی درب کلانتری تجمع کردیم تا اخوی‌مان را که گرفته بودند آزاد کنند. نیروهای کلانتری رسیدند و ضربات زیاد باعث شد عصبی شوم و چون من راننده اتوبوس بودم، رفتم داخل جمعیت. اتوبوس مال من نبود، مال یک بنده خدایی بود. آن لحظه هیچی حالیم نشد. من که قصد کشتن نداشتم عصبی شدم و گاز را فشار دادم و رفتم جلو. اختیارم دست خودم نبود. تسلیت می‌گویم، کاری است که شده است. حالا ما اعدام هستیم، مثلاً چه‌کار کنیم؟».

بیوگرافی محمد ثلاث

محمدرضا ثلاث یکی از دراویش دستگیر شده در اغتشاشات خیابان پاسداران تهران است که متهم به قتل ۳ مأمور نیروی انتظامی شده است.

او از ۱۵ سال پیش عضو گروه دراویش شده و به این دسته پیوسته است.

زندگی خصوصی محمد ثلاث

نامبرده دهه شصت زندگی خود بسر می برد و تاکنون سه بار ازدواج کرده است.

وی از ازدواج اولش صاحب دو فرزند دختر و پسر می باشد که بعد از چند سال زندگی همسر اولش را طلاق داده و دوباره ازدواج کرده است.

اما این ازدواجش نیز دوامی نداشته برای بار دوم همسرش را طلاق داده و همسر سوم اختیار کرده است اما آن را هم طلاق داده و به گفته خود در حال حاضر هم مجرد است.

او وضع مالی خوبی نداشته و شغلش راننده اتوبوس بوده و اما بعد از شکستن دستش عملا بیکار شده و شبها در اتوبوسی که در گلستان هفتم پارک بوده می‌خوابیده است.

سوابق کیفری ثلاث

متهم دارای سابقه کیفری از نوع مواد مخدر، ایراد ضرب و جرح و محکومیت مالی بوده است.

هدف و انگیزه وی از پیوستن به دراویش

ثلاث گفته است تعصبات خاصش درباره دراویش هدف او برای حمایت از برادران دینی بوده که همین حضور موجب تهاجم به مردم شده است.

وی ابتدا ابراز پشیمانی نکرده اما در آخرین دفاع اظهار پشیمانی کرد.

تقاضای قصاص برای متهم

خانواده رضا امامی، رضا مرادی و محمد علی بایرامی تقاضای قصاص متهم را دارند.

** صدور کیفرخواست به‌اتهام قتل عمد

سوم اسفند 96، دادستانی تهران طی اطلاعیه‌ای از صدور کیفرخواست برای عامل شهادت سه نفر از مأموران ناجا به‌ اتهام قتل عمد خبر داد.

دادستانی اعلام کرد: نامبرده که در تاریخ 30 بهمن 96 (96.11.30) در یک اقدام مجرمانه با اتوبوس سه نفر از مأمورین ناجا را به شهادت رسانده بود توسط مأمورین پلیس دستگیر شده و پس از انجام تحقیقات به قتل مأمورین اعتراف کرده است. ‌با توجه به درخواست قصاص اولیای دم نامبرده در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد.

هفتم اسفند 96، رئیس قوه قضاییه گفت : این حادثه قلوب همه مردم را جریحه‌دار کرد بی‌تردید دستگاه قضایی با قاطعیت و سرعت به این موضوع رسیدگی می‌کند و به دادستان تهران و دادگستری نیز دستور داده شده است به این جرم و جرایم مشابه در اسرع وقت رسیدگی کنند و عاملین این جنایت هرچه سریعتر مجازات شوند.

نامبرده در جریان تحقیقات، ضمن اقرار به عمدی بودن اقدام خود از جمله راندن و هدایت اتوبوس به سمت ماموران ناجا، علت را عصبانیت و خشم اعلام کرده است. با انجام تحقیقات در دادسرای ویژه جنایی تهران و صدور کیفرخواست، پرونده به شعبه‌ی نهم دادگاه کیفری یک تهران ارجاع و متهم به همراه وکیل تعیینی خود در جلسه دادگاه حضور یافت.

دادگاه طی دادنامه‌ی مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ متهم را از بابت سه فقره قتل عمدی به سه بار قصاص نفس محکوم نمود و فرجام‌خواهی محکوم‌علیه طی دادنامه‌ی مورخ ۱۳۹۷/۲/۳ صادره از شعبه‌ی ۳۹ دیوان عالی کشور مردود شناخته شد.

متعاقباً با وصول پرونده به دادسرا و با عنایت به تقاضای اولیای دم هر سه شهید، مراحل استیذان از رییس قوه قضاییه برای اجرای قصاص نفس طی شد و حکم قصاص سحرگاه روز دوشنبه مورخ ۱۳۹۷/۳/۲۸ اجرا گردید.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها