معامله قرن و گزینه های پیش روی فلسطین

معامله قرن و گزینه های پیش روی فلسطین
سه شنبه 29 خرداد 1397 - 13:32

در حالی که مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی اعلام کرده اند که طرح "معامله قرن"، آخرین مراحل خود را پشت سر می گذارد و در حالی که تمام طرف ها آماده می شوند نقش خود را در چارچوب سناریوی ترسیم شده برای این طرح آغاز کنند، تشکیلات خودگردان فلسطین – با اینکه از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی در انزوا قرار گرفته است - در صدد یافتن راهی برای مقابله با این طرح برآمده است.

العالم - فلسطین اشغالی 

شنیده ها درباره طرح معامله قرن که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا وعده آن را به عنوان بهترین راه حل برای منازعات عرب و "اسرائیل" به این رژیم داده است، حکایت از آن دارد که یک تیم آمریکایی متشکل از جرد کوشنر، مشاور کاخ سفید و دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی و جیسون گرینبلات، نماینده آمریکا در روند صلح خاورمیانه – که همگی از خانواده های یهودی و از مشهورترین طرفداران شهرک سازی و حامیان جناح راست حاکم در رژیم صهیونیستی هستند – بر آماده سازی این طرح نظارت می کنند.

این طرح بر انضمام کامل قدس به رژیم صهیونیستی و نابودی کامل حق بازگشت آوارگان فلسطینی و انضمام شهرک های موجود در کرانه باختری به این رژیم تصریح دارد؛ بر اساس این طرح بخش های باقی مانده از کرانه باختری برای تشکیل حکومت خودگردان در اختیار فلسطینی ها قرار خواهد گرفت. همچنین حکومت فلسطینی ها بر غزه و بخشی از شمال سینا به رسمیت شناخته می شود.

روزنامه هاارتس به نقل از منابع اسرائیلی – بدون اینکه نامی از آنها ببرد – نوشت یک هیئت آمریکایی تلاش می کند کشورهای عربی را متقاعد کند که صدها میلیون دلار برای اجرای پروژه هایی برای کمک به غزه و حکومتی که قرار است در شمال سینا برگزار شود اختصاص دهند.

به نوشته این روزنامه این طرح در نشست های کوشنر و گرینبلات در سفر آینده این دو به عربستان، مصر، قطر، اردن و "اسرائیل" مطرح خواهد شد.

این در حالی است که در ازای این تحرکات عملی، حکومت فلسطین تا کنون به تحلیل این مواضع و اظهار نظر بسنده کرده است. برای مثال صائب عریقات، دبیر اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین گفت که هدف اصلی از سفر آینده کوشنر و گرینبلات به منطقه القای این مطلب است که آمریکا طرحی دارد در حالی که این کشور در صدد اجرای عملی دیدگاه خود درباره قدس و انتقال سفارت آمریکا به این شهر و وضع قوانینی در کنست رژیم اسرائیل برای اعمال قانون این رژیم بر شهرکهاست.

اما از سوی دیگر جنبش مقاومت اسلامی (حماس) معتقد است که حکومت فلسطین در اجرای طرح معامله قرن، با تشدید فشارهای خود بر غزه و تشدید محاصره آن، هم راستا با آمریکا و رژیم صهیونیستی قدم برمی دارد و هیچ طرح و ایده ای برای مقابله با نقشه هایی که برای کرانه باختری در چارچوب این طرح ندارد.

ناظران نیز بر این حکومت فلسطین از این طرح برای توجیه سیاست های خود در داخل فلسطین و اعمال فشار و محاصره غزه استفاده می کند و چنین وانمود می کند که هر گونه تلاش برای کاهش فشار بر غزه در چارچوب تحرکات مربوط به معامله قرن است.

محمود العدم - الجزیره

208

پربیننده ترین خبرها