عراق بعد از انتخابات؛ ادامه رایزنی ها و اتخاذ تصمیمات جدید

عراق بعد از انتخابات؛ ادامه رایزنی ها و اتخاذ تصمیمات جدید
جمعه 1 تير 1397 - 11:07

در حالی دادگاه فدرال عراق حکم بازشماری آراء را به صورت دستی که در انتخابات ماه میلادی گذشته در این کشور برگزار شد صادر کرده است که پارلمان عراق شاهد رایزنی های گسترده جهت تشکیل ائتلاف های جدید جهت فراهم آوردن مقدمات تشکیل حکومت جدید این کشور است.حیدر العبادی نخست وزیر عراق نیز در همین راستا خواستار ایجاد نشستی ملی با مشارکت همه نیروهای عراقی شد.

العالم - عراق

گروه های سیاسی عراق به صورت پنهانی و آشکار در حال رایزنی و مباحثات گسترده جهت تشکیل اوتلاف های جدید و فراکسیون های گسترده تر هستند؛ حیدر العبادی از همه گروه هاید سیاسی خواستار تشکیل نشستی ملی جهت به توافق رسیدن بر یک برنامه سیاسی  که خط مشی دولت و دیگر موسسات حکومتی عراق باشد، شده است.

از سوی دیگر بیشتر گروه های سیاسی پیروز انتخابات عراق  از این دعوت العبادی به ویژه در راستای ایجاد ائتلاف های اساسی  استقبال کرده اند.

همچنین دادگاه عالی فدرال عراق شکایات واصله درخصوص نشست پارلمان عراق درمورد اصلاح قانون سوم انتخابات این کشور و اقدامات کمیساریا و همچنین بازشماری دستی آراء  را رد کرده و تاکید کرده است که هیچ کدام از این اقدامات خلاف قانون اساسی عراق نیست.

این در حالی است که این دادگاه شکایات واصله درخصوص ماده سوم قانون انتخابات اصلاح شده که درخصوص رأی گیری های ویژه (اتباع عراقی  خارج از کشور و پناهندگان و...) را پذیرفته است.

 آراء آخیر دادگاه عالی فدرال عراق که نشان می دهد که راه برای شورای عالی قضایی  هموار است تا کار خود را بجای کمیسیون انتخابات تکمیل کند و از زمان باقیمانده در روند شمارش دستی نهایت استفاده را ببرد

پربیننده ترین خبرها