انتخابات ترکیه؛ 56 میلیون رای دهنده پای صندوق ها می روند

انتخابات ترکیه؛ 56 میلیون رای دهنده پای صندوق ها می روند
جمعه 1 تير 1397 - 10:23

شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که 56 میلیون و 322 واجد شرایط در مناطق مختلف این کشور پس فردا (دوشنبه) برای انتخاب رییس جمهوری و نمایندگان مجلس پای صندوق های رای می روند.

العالم ـ ترکیه

این نهاد عالی انتخاباتی ترکیه همچنین اعلام کرده که برای انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس 180 هزار و 65 صندوق رای پیش بینی شده است.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی و رهبر حزب عدالت و توسعه، تمل کاراملااوغلو رهبر حزب سعادت، محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق، دوغو پرینچک رهبر حزب وطن، مرال آکشنر رهبر حزب نیک و صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق و زندانی حزب دموکراتیک خلق ها 6 نامزد حاضر در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) ترکیه هستند.
بیست و هفتمین دوره انتخابات مجلس ترکیه نیز همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برای تعیین نمایندگان 600 کرسی پارلمان این کشور برگزار می شود و در این انتخابات نیز هشت حزب سیاسی به رقابت می پردازند.
در انتخابات مجلس ترکیه، هشت حزب عدالت و توسعه و نیز حرکت ملی در قالب ائتلاف "جمهور" و احزاب جمهوری خواه خلق، نیک و سعادت هم در قالب ائتلاف "ملت" و احزاب هدی پار، وطن و دموکراتیک خلق ها به طور جداگانه و مستقل حضور دارند و نامزد انتخاباتی برای کسب 600 کرسی معرفی کرده اند.
انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در داخل خاک ترکیه در روز 24 ژوئن (سوم تیرماه) برگزار می شود ولی اخذ آرای اتباع ترک ساکن خارج از این کشور طبق تقویم برگزاری انتخابات از تاریخ هفتم ماه جاری میلادی (17 خردادماه 97) در نمایندگی های خارجی و نیز در دروازه های مرزی و گمرکی این کشور آغاز شده و سه روز پیش پایان یافت.
بر اساس اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه یک میلیون و 486 تبعه کشور ترکیه که حدود 49 درصد از واجدان شرایط بودند، در انتخابات ریاست جمهوری و بیست و هفتمین دوره انتخابات مجلس این کشور در 60 کشور خارجی و 123 نمایندگی سیاسی این کشور و در دروازه های مرزی ترکیه پای صندوق های رای رفتند.
برای نخستین بار در تاریخ 10 اوت 2014 رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی ترکیه به طور مستقیم با رای مردم انتخاب شد ولی انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نخستین انتخابات در قالب نظام ریاستی محسوب می شود.
نظام حکومتی ترکیه در پی تغییرات قانون اساسی این کشور که در فروردین ماه سال 1396 به تایید و تصویب مردم رسید، از پارلمانی به ریاستی تغییر یافت و پس از انتخابات پیش رو، رییس جمهوری رئیس کابینه و دولت شده و پست نخست وزیری در ترکیه حذف می شود.
به گزارش ایرنا، انتخابات پس فردا در ترکیه، نخستین انتخابات همزمان ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس نیز در تاریخ سیاسی ترکیه به شمار می رود و به همین علت از اهمیت مضاعفی برخوردار است.
اگر انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم بکشد، رای گیری این دور، در روز هشتم جولای2018 (17 تیرماه) برگزار می شود.

پربیننده ترین خبرها