القدس العربي:

دامی که الجزیره و العربیه در آن گرفتار شدند

دامی که الجزیره و العربیه در آن گرفتار شدند
دوشنبه 6 شهريور 1391 - 07:30

روزنامه فرامنطقه اي "القدس العربي" در يادداشتي با بيان اينكه ايران بخشي از راه حل است تأکيد کرد، تركيه و برخي كشورهاي غربي و منطقه اي كه روزي اعلام مي كردند «روزهاي بشار اسد به سر آمده است»، اكنون از تب و تاب افتاده اند.

به گزارش پايگاه اطلاع رسانی شبکه شبكه العالم، "عبدالباري عطوان" سردبير القدس العربی در این يادداشت به ناتواني و ضعف قدرت هاي غربي و رژيم هاي عربي در براندازي نظام حاكم سوريه و تلاش مصر براي ارائه پيشنهاد براي برون رفت از بحران سوريه پرداخت.

عطوان تأکید کرد: دعوت مصر براي برگزاري نشست كشورهاي عضو كميته چهارجانبه که "محمد مرسي" رئيس جمهور اين كشور، در حاشيه نشست سران سازمان همكاري اسلامي در مكه مكرمه مطرح كرد، به دو معناست: نخست این که مصر در حال بازيابي نقش خود در منطقه است، و دوم اينكه اين باور وجود دارد كه بحران سوريه بايد در سطح منطقه و نه بين الملل حل و فصل شود.

وی افزود: پيشنهاد مصر در حالي مطرح شد كه ايران نيز قصد دارد طرحي براي برون رفت از بحران سوريه مطرح كند، كه به معناي هماهنگي آن با تلاش هاي مصر و حمايت از آن است تا به اين ترتيب راه بر آمريكا و متحدان آن بسته شود.

سردبیر القدس العربی ادامه داد: سخنان عمرو رشدي سخنگوي وزارت امور خارجه مصر، درخور تامل بود؛ وي گفت كه كشورش با سه كشور ديگر تركيه، ايران و عربستان، كه آنها را داراي تاثير واقعي در سوريه قلمداد كرد، تماس هايي داشته است؛ نكته قابل تامل در اين موضوع اين است كه ايران بخشي از مشكل نيست، بلكه بخشي از راه حل به شمار مي رود.

عطوان تأکید کرد: بشار اسد، رئيس جمهور سوريه در ديدار علاء الدين بروجردي، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ايران، تاكيد كرد: «سوريه به هر بهايي كه باشد اجازه نخواهد داد توطئه اي كه آن را هدف قرار داده به نتيجه برسد». وليد المعلم وزير امور خارجه سوريه نيز كه معمولاً مواضع منعطف و ميانه رويي دارد تاكيد كرد: «دمشق فقط پس از پاكسازي كشور از وجود گروه هاي مسلح وارد مذاكره با مخالفان خواهد شد.»

سردبیر القدس العربی در ادامه نوشت: ترکیه که تاکنون اعلام می کرد «ایام حکومت اسد رو به پایان است»، اکنون از موضع خود عقب نشیی کرده و نگران تهدید کردها و قوت گرفتن نزاع طایفه ای در بافت اجتماعی این کشور است. عربستان سعودی هم از ترس ادامۀ ناآرامی ها در مناطق شیعه‌نشین شرق این کشور، به تدریج برای نزدیک شدن به ایران تلاش می کند و روز گذشته از کشف دو گروهک تروریستی در جده و ریاض خبر داد. آمریکا هم به طور مشخص از قدرت گرفتن گروه های تندرو به هراس افتاده است؛ گروه هایی که بر اساس گزارش های منتشرشده، در خاک سوریه به شدت نفوذ کرده اند.

وی با اشاره به شایعات رسانه های عربی مبنی بر جدایی مسئولان سوری، تصریح کرد: در این میان، چه بسا فریب و دام بزرگی که رشته های آن با دقت و استحکام به هم بافته شده بود و شبکه های ماهواره ای عربی «با چشمان باز» در آن گرفتار شدند، سناریوی جدایی فاروق الشرع (معاون بشار اسد) از نظام حاکم بر سوریه بود. این هیجان‌انگیزترین «سریال جدایی»های ماه رمضان، دیروز در حالی به پایان رسید که الشرع با آرامش و بدون تشویش، در دیدار با هیأت پارلمانی ایران، در برابر دروبین های تلویزیونی حاضر شد.



دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها