تحلیلگر سوری خبر داد:

موافقت نم با تشكيل كميتۀ تماس دربارۀ سوريه

موافقت نم با تشكيل كميتۀ تماس دربارۀ سوريه
دوشنبه 6 شهريور 1391 - 10:53

دمشق (العالم)- تحليلگر مسائل سياسي سوريه به نقل از منابع خاص، از وجود توافق ميان اعضاي جنبش غير متعهدها (گروه نم) در باره تشكيل كميته تماس براي حل بحران سوريه خبر داد.

"رياض صقر" روز دوشنبه درمصاحبه با شبكه خبري العالم اظهار داشت: از طريق برخي منابع خاص از وجود توافق ميان اعضاي جنبش غيرمتعهدها درباره تشكيل كميته تماس مطلع شديم و اين كه قرار است اين كميته براي ايجاد توافق و تفاهم ميان برخي كشورها تلاش كند تا اين كشورها پيش نويسي را تهيه كنند كه از طريق آن با دولت سوريه و مخالفان مذاكره نمايند.

اين كارشناس سوري گفت: حضور ديپلمات هاي سوري و برخي از هيات هاي رسمي قبل از برگزاري نشست سران جنبش غيرمتعهدها و مشاركت سوريه در اين نشست ، مهم ترين دليل بر صدق نيت دولت سوريه براي همكاري با همه طرف هايي است كه خواهان راهكار سياسي براي حل بحران سوريه هستند.

وي خاطرنشان كرد: هدف ايران از ارائه طرح ابتكاري براي حل بحران سوريه، جلوگيري از بهانه تراشي خارجي ها براي دخالت در امور اين كشور است.

صقر در ادامه به سفر" علاء الدين بروجردي " رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ايران به دمشق و ديدارهاي وي با مسئولان سوريه از جمله بشار اسد رئيس جمهوري اين كشور اشاره و ديپلماسي تهران را بسيار موفق ارزيابي كرد.

تحليلگر مسائل سياسي سوريه تصريح كرد: ديدارهاي مسئولان ايراني با مسئولان سوري در دمشق، اقدامي حسنه از سوي جمهوري اسلامي ايران به عنوان ميزبان نشست سران جنبش غيرمتعهدها است.

صقر افزود: اين گونه تماس ها و روابط ديپلماتيك و سياسي ميان ايران و سوريه از زمان قبل از برگزاري نشست غيرمتعهدها نيز وجود داشته و طي برگزاري آن و نيز پس ازآن هم ادامه خواهد شد.

وي تصريح كرد: طرح ايران براي حل بحران سوريه بر پايه راهكار سياسي و دخالت نكردن خارجي ها در اين كشور است.

صقر گفت: ايران معتقد است كه دخالت خارجي در سوريه ، اوضاع اين كشور را بحراني تر مي كند.

تحليلگر سوري افزود: ايران با ارائه راه حل مذاكره ميان دولت سوريه و مخالفان، نقش فعالي را در زمينه حل و فصل بحران سوريه ايفا مي كند.

وي گفت: فشارهاي زيادي قبل از برگزاري نشست سران جنبش غيرمتعهدها و در طول برگزاري اين نشست بر ايران وارد شده است از جمله اين كه آمريكا و كشورهاي غربي حامي توطئه در سوريه، بسياري از كشورها را براي حضور نيافتن در نشست غيرمتعهدها تحت فشار قرار دادند.

صقر افزود: با اين وجود، ايران بر موضع خود مبني بر مطالبه راهكار سياسي براي حل بحران سوريه از راه گفتگو و مسالمت آميز ثابت قدم ماند.

وي تصريح كرد: اين فشارها در راستاي فشارهاي سياسي و ديپلماتيك عليه ايران و سوريه قرار دارد و در نشست سران غيرمتعهدها در ايران ، قرار است درباره طرح پيشنهادي تهران براي حل و فصل بحران سوريه رايزني شود.

27-11:54

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها