موگرینی با وزیر خارجه هند درباره اهمیت حفظ برجام رایزنی کرد

موگرینی با وزیر خارجه هند درباره اهمیت حفظ برجام رایزنی کرد
جمعه 1 تير 1397 - 23:15

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه با وزیر امور خارجه هند درباره اهمیت حفظ توافق هسته‌ای ایران رایزنی کرد.

العالم- اروپا 

 «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه با وزیر امور خارجه هند دیدار و با وی درباره مسائل مختلف از جمله توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرد.

دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای تصریح کرد « سوشما سوآراج»، وزیر خارجه هند و فدریکا موگرینی در خصوص همکاری‌های سیاسی و امنیتی در زمینه‌های مبارزه با تروریسم و امنیت دریایی بحث و تبادل نظر کردند. 

مطابق این گزارش، طرفین درباره تحولات مربوط به روهینگیا، افغانستان، مالدیو و اهمیت حفظ توافق هسته‌ای ایران نیز گفت‌وگو کرده‌اند. 

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد. 

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

«حسن روحانی» بعد از خروج آمریکا از برجام گفت در صورتی که ایران در هفته‌های آینده به این نتیجه برسد که با همکاری پنج کشور دیگر می‌تواند به خواسته‌های خود در برجام برسد اجرای این توافق هسته‌ای را ادامه خواهد داد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها