در موسسه مطالعاتی امور بین‌الملل نروژ

صالحی: اهداف مدنظر ایران از برجام حاصل نشود، حفظ آن ناممکن است

صالحی: اهداف مدنظر ایران از برجام حاصل نشود، حفظ آن ناممکن است
شنبه 2 تير 1397 - 10:29

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: چنانچه اهداف مورد نظر ایران از برجام حاصل نشود، امکان حفظ آن ناممکن است و باقی ماندن تحریم‌ها و حفظ همزمان توافق شدنی نیست.

العالم - ایران / سیاسی

علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که به منظور شرکت در نشست اسلو فروم و به دعوت مقامات نروژ به این کشور سفر کرد، در آخرین برنامه این سفر، در نشست موسسه مطالعاتی امور بین‌الملل نروژ (NUPI) شرکت و در جمع تعدادی از اندیشمندان و محققان این موسسه، مقاماتی از وزارت خارجه و نمایندگانی از شرکت‌ها و دیگر موسسات تحقیقاتی نروژ درخصوص مسائل منطقه ای، بین‌المللی و توافق هسته‌ای برجام به ایراد سخنرانی و بحث و گفت‌وگو با شرکت کنندگان پرداخت.

رئیس سازمان انرژی اتمی در این نشست که بیش از یک ساعت و نیم به طول انجامید ضمن اظهارنظر درخصوص اهمیت صلح و امنیت در نظام بین‌الملل معاصر و در هم تنیدگی آن با پیشرفت ملت‌ها، نگرانی و تلاش مستمر جمهوری اسلامی ایران را در طی چهار دهه گذشته به این واقعیت معطوف دانست و برجام را نیز حاصل چنین رویکردی توصیف کرد.

معاون رئیس جمهور با مرور سختی‌های مسیر دستیابی به توافقی چندجانبه که در آن هم نگرانی‌های ساختگی قدرت‌های بین‌المللی از توانمندی‌های جمهوری اسلامی برطرف شده و هم به نیازها و حقوق ملت ایران در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای پاسخ داده شده است، اشاره کرد.


 صالحی حفظ برجام به عنوان دستاوردی چندجانبه را آزمونی برای جامعه جهانی برشمرد و تاکید کرد: چنانچه اهداف مورد نظر ایران از این توافق حاصل نشود، امکان حفظ آن ناممکن است و باقی ماندن تحریم‌ها و حفظ همزمان توافق شدنی نیست.

 صالحی با ارائه استدلال‌های گوناگون از فریبکاری و خصومت در اظهارات اخیر مقامات آمریکا و تلاش گسترده آنان برای جلب همکاری بین‌الملل به منظور ناکام گذاشتن توافق هسته‌ای، به اقدامات فرصت طلبانه و سودجویانه رژیم غاصب صهیونیستی نیز تاکید کرد.

 وی همچنین با تشریح مواضع جمهوری اسلامی در خصوص مسائل منطقه‌ای، گفت‌وگوی فراگیر بین قدرت‌های اصلی منطقه‌ای را تنها راه حل برون رفت از مشکلات منطقه و فراتر عنوان کرد.

 در این نشست تعدادی از حضار به ارائه نظر و طرح سوالات پرداختند که به طور کلی دربرگیرنده حمایت از برجام، لزوم حفظ این دستاورد توسط جامعه جهانی و درخواست از ایران برای خویشتنداری در برابر تحریکات دولت و مقامات آمریکا بود.
 معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی بامداد شنبه به کشور بازگشت.

*آینده‌ای خوفناک پیش روی منطقه و جهان

به گزارش فارس، علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که به منظور شرکت در نشست اسلو و به دعوت مقامات نروژ به این کشور سفر کرد، همچنین در پنل تخصصی با عنوان: «خاورمیانه در مواجهه با لرزه‌های چندجانبه» که با حضور وزرای خارجه نروژ و عمان برگزار شد، شرکت کرد.

صالحی در این نشست به بیان مواضع و اصول سیاست خارجی ایران در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان پرداخت و فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت به کارگیری سلاح‌های هسته‌ای، نیاز کشور به انرژی هسته‌ای جهت توسعه و پیشرفت، اعتقاد به چارچوب برد-برد در مذاکرات و پایبندی به تعهدات، از جمله مهمترین مطالبی بود که توسط صالحی بیان شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر نادرست بودن سیاست دولت جدید آمریکا و طرح موضوع «غنی سازی صفر» کشور، این مطلب را تکرار اشتباهات گذشته دانست و یادآور شد که اساسا شروع مذاکرات برجام با کنار گذاشتن این سیاست و تغییر رویه آمریکا آغاز شد.

 وی همچنین واکنش تند جامعه جهانی به تصمیمات غیرعقلانی و بی پایه و اساس آمریکا را کاملا مشهود و نمایان توصیف و اظهار داشت: چنانچه اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای حامی برجام در زمان لازم مخالفت عملی خود را با سیاست‌های آمریکا به اجرا نگذارند، آینده خوفناک پیش رو به خاطر فروریزی برجام با ناامنی‌های بی‌سابقه در منطقه و جهان مواجه خواهد شد.

وی همچنین در این نشست بر لزوم گفتمان منطقه‌ای بین بازیگران اصلی تاکید و همانگونه که مسئولان جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده‌اند،  از آمادگی کشور برای درک متقابل و حل بحران‌های منطقه‌ای از طریق گفت‌وگو و تفاهم خبر داد.

 در این نشست دیگر سخنرانان با انتقاد گسترده از سیاست‌های دولت آمریکا در قبال برجام، خواستار اقدامی متناسب از سوی اتحادیه اروپا و کشورهای باقیمانده در برجام بوده و بر گفت‌وگوهای منطقه ای تاکید داشتند.

 همچنین از منظر دیگر سخنرانان، چندجانبه‌گرایی و توافقات چند جانبه در نتیجه توجه به یک آرمان برتر و خیلی عمومی حاصل می‌شود و از بین بردن دستاوردهای این حوزه امری تاسف بار برای جامعه بشری است.

سخنرانان تاکید کردند که تبعات تلاش بعضی از کشورها برای قطبی نمودن منطقه خاورمیانه و خلیج فارس، کاملا مشهود بوده ضمن اینکه رفتار و سیاست‌های فعلی دولت آمریکا باعث انسجام هم پیمانان او در مقابله با سیاست‌های یک جانبه آمریکا شده و اروپا را به سمت یک استقلال سیاسی اقتصادی سوق داده است.
فارس

پربیننده ترین خبرها