اقدامات تلافی جویانه تعرفه ای ترکیه در برابر آمریکا/ تعرفه گمرکی 266 میلیون دلاری آنکارا بر محصولات آمریکایی

اقدامات تلافی جویانه تعرفه ای ترکیه در برابر آمریکا/ تعرفه گمرکی 266 میلیون دلاری آنکارا بر محصولات آمریکایی
يکشنبه 3 تير 1397 - 07:38

وزیر اقتصاد ترکیه گفته، ایالات متحده آمریکا به میزان 260 میلیون دلار بر تعرفه مالیات گمرکی واردات محصولات ترک افزوده و در پی آن، ترکیه نیز در اقدامی تلافی جویانه، 266 میلیون دلار بر واردات محصولات آمریکایی تعرفه گمرکی وضع کرده است.

العالم ـ ترکیه

نهاد زیبکچی در گفت و گو با شبکه ان.تی.وی اظهار کرد: آمریکا با اتخاذ سیاست های جدید تجاری به واقع یک جنگ اقتصادی را با سایر کشورهای جهان آغاز کرده است به طوری که شاهدیم آتش جنگ تجاری آمریکا و چین با تهدید جدید ترامپ مبنی بر وضع تعرفه 10 درصدی بر واردات کالاهای چینی، شعله ورتر شده است.
وی بیان کرد: آمریکایی ها از روز بیست و سوم مارس سال جاری میلادی 25 درصد بر تعرفه مالیات گمرکی واردات آهن و فولاد و 10 درصد بر تعرفه گمرکی واردات آلومینیوم افزوده اند که البته ترکیه تقاضا کرد که جزو کشورهای معاف از این قانون شود اما آمریکایی ها نپذیرفتند.
وی اضافه کرد: ترکیه نیز در اقدامی تلافی جویانه، مبلغ 266.5 میلیون دلار تعرفه گمرکی بر واردات 1.8 میلیارد دلاری محصولات کاغذ، ذغال، گردو، بادام، خودرو، لوازم آرایشی، توتون، کاغذ، ماشین آلات و مواد شیمیایی از آمریکا وضع کرد که این تصمیم از دو روز پیش اجرایی شده است.
وی تصمیم جدید ترکیه در افزایش تعرفه گمرکی واردات کالا از آمریکا را مختص محصولات این کشور اعلام و تاکید کرد: تصمیم آنکارا منافع ملی را حفظ می کند و کمک کننده مذاکرات سازنده میان دو کشور است.
وی تصریح کرد: سیاست جدید تجارت جهانی آمریکا غیر قابل قبول بوده و با واقعیات منطقی اقتصادی فاصله دارد و ترکیه نیز پیش از این بسیار تلاش کرد تا با مذاکره مشکل موجود را حل کند اما طرف آمریکایی هیچ گام مثبتی برنداشت.
وی صادرات فولاد ترکیه به آمریکا را برای هر دو کشور مفید دانست و گفت: صادرات فولاد ترکیه به آمریکا موجب اشتغال بسیاری از آمریکایی ها شده بود.
به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا هشتم ماه مارس سال جاری تعرفه جدید گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم به این کشور را امضا کرد که بر اساس آن واردات فولاد و آلومینیوم از سراسر جهان به آمریکا مشمول عوارض گمرکی معادل 25 درصد برای فولاد و 10 درصد برای آلومینیوم شد که البته بعضی از کشورها از جمله کانادا و مکزیک از این قانون معاف شدند.
آمریکا بیشتر نیازهای خود به فولاد و آلومینیوم را وارد می‌کند که بیشتر این محصولات از کانادا، برزیل، مکزیک، روسیه، ترکیه و آلمان تامین می شود.
این تصمیم ترامپ واکنش منفی بسیاری از کشورهای جهان از جمله کانادا، اتحادیه اروپا و چین را برانگیخت به طوری که چینی ها نیز به اقدامی تلافی جویانه دست زدند.
در ادامه جنگ تجاری آمریکا علیه چین و در واکنش به اقدام تلافی جویانه پکن در برابر اعمال تعرفه 25 درصدی علیه برخی کالاهای چینی، دونالد ترامپ علیه برخی کالاهای چینی دیگر نیز تعرفه 10 درصدی اعمال خواهد کرد.
براساس گزارش رسانه های آمریکایی، ترامپ به مقامات تجاری آمریکا دستور داده است علیه 200 میلیون دلار دیگر از کالاهای وارداتی از چین تعرفه 10 درصدی اعمال شود.
هفته گذشته ترامپ برای 50 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چینی تعرفه سنگین 25 درصدی اعمال کرده بود که در واکنش به این اقدام خصمانه، دولت چین نیز مقابله به مثل کرد و از تصمیم خود برای اعمال تعرفه اضافه 25 درصدی بر 659 محصول آمریکایی به ارزش 50 میلیارد دلار خبر داد. 
وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که تعرفه 34 میلیارد دلاری بر واردات از آمریکا شامل محصولات کشاورزی نظیر سویا که از 6 جولای اعمال خواهد شد و تعرفه 16 میلیارد دلاری دیگر نیز بر نفت خام، گاز طبیعی، زغال سنگ و برخی محصولات پالایشگاهی نیز متعاقبا اعلام می شود.

پربیننده ترین خبرها