آمریکا رکورد فروش سلاح به اعراب را شکست

آمریکا رکورد فروش سلاح به اعراب را شکست
سه شنبه 7 شهريور 1391 - 06:29

آمريکا توانست رکورد بيشترين فروش سلاح را در طول تاريخ روابط خود با کشورهاي عربي منطقه خليج فارس ثبت کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، روزنامه "نیویورک تایمز" در گزارشی فاش کرد: صادرات سلاح آمریکا در سال 2011 به 66.3 میلیارد دلار رسید که این رقم سه چهارم بازار سلاح جهانی را تشکیل می دهد. روسیه پس از آمریکا با فروش 4.8 میلیارد دلار توانست جایگاه دوم را کسب کند.

این رقم در مقایسه با سال قبل از آن یعنی 2010 به صورت بی سابقه ای افزایش داشت، در سال 2010 صادرات سلاح آمریکا 21.4 میلیارد دلار اعلام شده بود.

در این گزارش آمده است، سال 2011 صادرات سلاح آمریکا به بالاترین حد خود در طول تاریخ این کشور رسیده است.

نیویورک تایمز اذعان کرد: رکود اقتصادی دلیل کاهش فروش سلاح آمریکا در سالهای گذشته بود، ولی بحران در روابط ایران و برخی کشورهای منطقه خلیج فارس – عربستان سعودی، امارات، عمان- موجب شد این کشورها در خرید سلاح از آمریکا رکورد ثبت کنند .. این درحالی است که این کشورها مرز مشترکی با ایران ندارند و بیشتر واردات آنها به جنگنده های گران قیمت و سامانه های موشکی پیچیده اختصاص یافت.

این روزنامه تأکید کرد: بر اساس قراردادهای امضا شده با عربستان، این کشور 84 جنگنده اف 15 و انواع مهمات و موشک خریداری کرده و 70 هواپیمای اف 15 خود را ارتقا می دهد. این کشور همچنین ده ها بالگرد آپاچی و بلک هوک از آمریکا خریداری کرده که قیمت آن به 33.4 میلیارد دلار می رسد.

امارات نیز سامانه های موشکی دور برد به قیمت 3.49 میلیارد دلار خریداری کرد. این کشور همچنین 16 بالگرد شینوک به قیمت 939 میلیون دلار از آمریکا خریده است.

عمان هم 18 جنگنده اف 16 به قیمت 4.1 میلیارد دلار خریداری کرده.

نیویورک تایمز خاطرنشان کرد: کشورهای درحال توسعه 71.5 میلیارد دلار سلاح خریداری کرده اند که 56.3 میلیارد از این مبلغ مربوط به صادرات سلاح از آمریکا است.

آمریکا همچنین سال قبل قراردادی 4.1 میلیارد دلاری با هند برای فروش 10 هواپیمای باری نظامی سی 17 بست.

 



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها