تحلیل روز/

هیات آمریکایی در منبج سوریه چه می کند؟!

هیات آمریکایی در منبج سوریه چه می کند؟!
دوشنبه 4 تير 1397 - 13:46

یک هیات نظامی آمریکایی وارد شهر منبج سوریه شد.

العالم - سوریه

در بیانیه «شورای نظامی منبج» آمده است که این هیات آمریکایی، نشستی را با مسئولان شورای نظامی و مدنی منبج، درباره شایعاتی که ترکیه با هدف ناامن کردن منبج منتشر می کند، برگزار کرد.

بر اساس بیانیه یاد شده، هیات آمریکایی تاکید کرده است که حمایت نیروهای آمریکایی از شورای نظامی و مدنی شهر منبج ادامه خواهد داشت و آن ها (آمریکایی ها) هم پیمانان خود را که منبج را آزاد کرده اند، تنها نخواهند گذاشت.

به موجب بیانیه شورای نظامی منبج، فرمانده فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، تاکید کرده است که شهر منبج، شهری سوری باقی خواهد ماند که اهالی آن، شهر را با حمایت شورای نظامی و مدنی اداره خواهند کرد و طرح « نقشه راه» ترکیه و آمریکا تغییراتی را در وضعیت این شهر ایجاد نخواهد کرد.

هیات آمریکایی که به منبج سوریه رفته است، متشکل از فرمانده فرماندهی میانه ارتش آمریکا، «جان رود» معاون وزیر دفاع این کشور و «پل فانک» فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه و «جیمی جیرارد» فرمانده نیروهای ویژه آمریکایی در عراق و سوریه و برخی از افسران نیروهای ویژه آمریکایی است.

دراین میان برخی ها، اقدام به فریبکاری می کنند، به گونه ای که مولود چاوویش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت توافقی که کشورش با آمریکا درباره منطقه منبج سوریه امضا کرده است، به اعتماد سازی میان کشورش با واشنگتن کمک خواهد کرد.

اوغلو در گفت و گو با روزنامه ایتالیایی «لا رپوبلیکا » گفت : با آمریکا درباره نقشه راهی درباره اوضاع سوریه با هدف تضمین امنیت در منطقه منبج به توافق رسیده ایم . این توافق، به بازگشت اعتمادی که متاسفانه در قبال واشنگتن از دست رفته است، کمک خواهد کرد.

وی گفت که به همراه «مایک پمپئو »وزیر امور خارجه آمریکا برای عادی سازی روابط بین دو کشور تلاش خواهد کرد.

اوغلو درباره ماندن نیروهای ارتش ترکیه در اراضی سوریه گفت که ارتش های آمریکا و ترکیه، در منبج با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

بار دیگر، چه کسی با چه کسی چانه می زند و این چانه زنی درباره چیزی است که به هیچ یک از دو طرف تعلق ندارد و در این میان، صاحب حق که از یک وجب از خاک سوریه نخواهد گذشت، حضور ندارد.

همه سوری ها که قطعاً کشورشان را دوست دارند، نباید به سخنان اطمینان بخش هیچ طرفی تکیه کنند زیرا در هر صورت، صحبت از منافع سوری هاست که در هر چانه زنی و سازشی مورد صحبت و مذاکره قرار می گیرد، در نتیجه، باید از این فرصت برای ایستادن در کنار دولت سوریه، اعم از شمال و جنوب استفاده کرد و شاید پیام واشنگتن، کافی است تا بار دیگر تفکر کرد. به ویژه اینکه طرح ویرانی سوریه کاملاً شکست خورده است و واشنگتن می گوید که به ما تکیه نکنید، که این در مفاد پیامش در عناصر مسلح جنوب سوریه مشهود است.

دولت آمریکا، شرایط سختی را که اکنون با آن مواجه هستیم، درک می کند و ما همچنان به روس ها و نظام سوریه توصیه می کنیم که از هر گونه اقدام نظامی که منطقه کاهش تنش در جنوب غرب سوریه را نقض می کند، پرهیز کنند.

این نامه، از کسانی که نامه خطاب به آن ها تهیه شده است، خواسته است که طبق منافع خود و اهالی و گروه خود و هر طور که صلاح می دانند، تصمیم گیری کنند و تصمیمات خود را با تکیه بر فرض و گمان و یا پیش بینی درباره دخالت نظامی از  سوی ما اتخاذ نکنند.

درچنین شرایطی که هیات آمریکایی به شمال سوریه رفته و توافق با آمریکا صورت گرفته است و درباره جنوب سوریه هشدار داده می شود، فرد عاقل باید اندکی بیاندیشد تا راه درست و منافع خود را انتخاب کند، راهی که مشخص است، راه وطن است که به روی همه باز است و با وجود همه اتفاقاتی که افتاده، این درب بسته نشده است.

محمود غریب

215

پربیننده ترین خبرها