گام بلند هند برای دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران

گام بلند هند برای دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران
دوشنبه 4 تير 1397 - 16:07

هند قصد دارد از مکانیسم جدیدی برای پرداخت پول‌های نفت ایران استفاده کند.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، چند منبع دولتی هندی به رویترز گفته‌اند که هند برای دور زدن فشار‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، قصد دارد برخی از پول‌های نفتی ایران را به روپیه پرداخت کند.

یک منابع هندی گفته، "ما در حال بررسی احیای مکانیسم روپیه هستیم... باید خودمان را آماده کنیم". درهمین حال منبع دیگر هندی خاطرنشان کرده، بانگ مرکزی هند هنوز تصمیم نهایی درباره بازگشت به مکانیسم روپیه در پرداخت پول‌های نفت ایران نگرفته است.

این منبع با اشاره به وضعیت هند در خصوص واردات آینده نفت ایران گفته، "تاکنون ما نمی‌دانیم که قرار است چه کاری بکنیم. ما از پالایشگاه‌ها درخواستی برای قطع واردات (نفت از ایران) نکرده‌ایم".

به گفته این منبع هیئت هندی پس از دیدار با بانکداران بریتانیایی، آلمانی و فرانسوی به این نتیجه رسیده‌اند که تقریبا استفاده از بانک‌های اروپایی برای انجام پرداخت‌های ایران غیرممکن است.

اواخر ماه گذشته، سوشما سواراج، وزیر خارجه هند، در دیدار با همتای ایران خود، محمد جواد ظریف گفته بود کشورش تحریم‌های تجاری آمریکا علیه ایران را نادیده خواهد گرفت.

او اعلام کرده بود، "هند به تحریم‌های سازمان ملل پایبند خواهد بود نه تحریم‌های یک کشور خاص".

در همین حال پالایشگاه‌های هند در سال مالی گذشته ۲۷.۲ میلیون تن نفت خام از ایران خریدند. این رقم عظیم که یک رکورد است، نسبت به سال گذشته ۱۱۴ درصد افزایش داشته است. 

ایران همچنان سومین تامین‌کننده نفت هند است. پالایشگاه‌های خصوصی و دولتی هند شدیدا به نفت خام ایران به خاطر صرفه اقتصادی آن وابسته هستند. 

در دوره تحریم‌های اقتصادی دولت باراک اوباما علیه ایران در سال ۲۰۱۲، هند و ایران مجبور بودند به توافقات جایگزین، از جمله مبادله کالا به کالا، برسند. هند ۱۰.۵ میلیارد دلار کالا، عمدتا نفت، از ایران وارد کرد و کالا‌هایی به ارزش ۲.۴ میلیارد دلار به ایران صادر کرد.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه (18 اردیبهشت‌ماه/ 9 می) اعلام کرد به مشارکت کشورش در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) یا توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پایان خواهد داد. 

به دنبال خروج آمریکا از معاهده بین المللی برجام، وزارت خزانه‌داری این کشور اعلام کرد بازگشت تحریم‌ها بعد از دوره‌های 90 و 180 روزه‌ صورت خواهد گرفت که در جریان آنها شرکت‌ها و بانک‌ها فعالیت‌های مرتبط با ایران خود را به تدریج کاهش خواهند داد. این درحالی است که اتحادیه اروپا، روسیه و چین و بسیاری از کشورهای جهان حمایت خود را از برجام اعلام و با اقدام یکجانبه آمریکا مخالفت کرده اند. 

تحریم های بازگشتی و غیر قانونی آمریکا علیه ایران بعد از دوره 90 روزه در تاریخ 6 آگوست 2018 (15 مرداد ماه 1397) و پس از دوره 180 روزه در تاریخ 4 نوامبر 2018 (4 آبان ماه 1397) قرار است اجرایی شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها