مخالفت لبنان با طرح منطقه پرواز ممنوع درسوریه

مخالفت لبنان با طرح منطقه پرواز ممنوع درسوریه
سه شنبه 7 شهريور 1391 - 09:58

وزير امورخارجه لبنان با هشدار درباره پيامدهاي دخالت خارجي در سوريه و حمايت مالي و تسليحاتي و رسانه اي از عاملان اين بحران، طرح ايجاد منطقه پرواز ممنوع در سوريه را بسيار خطرناک دانست.

"عدنان منصور" امروز در حاشیه اجلاس وزرای امورخارجه عدم تعهد، به شبکه العالم گفت: لبنان از ابتداي رويدادها در سوريه خواستار ثبات و امنيت در اين كشور بوده است زیرا امنيت و ثبات مسأله ای مستقل نيست؛ آنچه به سوريه آسيب مي رساند به لبنان و منطقه نيز آسيب مي زند، به همین دلیل بیروت خواستار راه حل سياسي داخلي بين طرفهاي مخالف و رهبري سوريه شد.

وي ادامه داد: ما تأکید کردیم که مداخله خارجي در مسئله سوريه مانع حل و فصل بحران مي شود، و اين كشور را وارد تونلي تاريك مي كند؛ مداخله خارجي در سوريه با ارسال اسلحه و پول، رسانه ها و تحريك احساسات مذهبي و فرقه اي كه پيامدهاي منفي براي همه منطقه داشته است ملموس و شناخته شده است و نمي توان آنرا ناديده گرفت.

وزير خارجه لبنان با اشاره به بحران و تنش ایجاد شده در شهر طرابلس در شمال این کشور، تاكيد كرد: بحران سوريه پيامدها و انعكاساتي بر لبنان داشته است.

حسن نیت رهبری سوریه برای حل بحران

منصور هشدار داد: ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه هرگز به حل و فصل بحران اين كشور كمك نمي كند، بلكه به خودي خود مداخله است؛ لبنان مي خواهد اين مشكل از درون سوريه و نه از طريق ديگران حل شود. حل و فصل مشكلات داخلي از خارج موقت خواهد بود و تناقضات دوباره بروز خواهد كرد.

وي تاكيد كرد: سوريه به مشكلات خود آگاه تر است. رهبري سوريه بارها حسن نيت خود را براي حل و فصل بحران و ادامه روند اصلاحات نشان داده است.

منصور هشدار داد: سخن گفتن درباره ايجاد منطقه پرواز ممنوع مسئله بسيار خطرناكي است كه به نفع سوريه و وحدت آن نيست.

آزادی یکی از لبنانی های ربوده شده

وزير خارجه لبنان درباره سرنوشت لبنانيهاي ربوده شده در سوريه گفت: ما با دوستان ترك خود اين مسئله را دنبال مي كنيم؛ آنها از همان لحظه نخست پيگيري اين پرونده را به عهده گرفتند. دولت لبنان در ارتباط مستمر با طرف تركيه اي است و آنها اخيرا توانستند يكي از لبنانيهاي ربوده شده را آزاد کنند؛ و اميدواريم روزهاي آينده شاهد آزادي همه لبنانيهاي ربوده شده يا گروهي ديگر از آنها باشد.

منصور افزود: به ما اطمينان داده شده است كه گروگانان زنده و سالم هستند و اميدواريم اين مسئله به بهترين وجه پايان يابد.

ایران نمونه یک کشور مستقل در جهان

وزير امورخارجه لبنان تأکید کرد: برگزاري این اجلاس در تهران اهميت خاصي دارد و جمهوري اسلامي ايران نمونه يك كشور غير متعهد است به طوري كه مي توان گفت تصميمات مستقل سياسي، اقتصادي و فرهنگي به دور از سياستهاي مداخله جويانه و سلطه جويانه اتخاذ مي كند.

وي افزود: فشارهاي خارجي بر ايران جديد نيست و ارتباطي با برگزاري كنفرانس عدم تعهد ندارد بلكه از سي سال پيش از زمان پيروزي انقلاب اسلامي وضع شده است. ايران راه مستقل خود را رفته، سياستهاي خاص و چارچوبهاي خود را ترسيم كرده و توانسته است نهضت توسعه بزرگ اقتصادي، فرهنگي، علمي و نظامي را محقق سازد.

منصور تاكيد كرد: برگزاري اين اجلاس شتاب بيشتري به ايران خواهد داد. امروز هيچ كس نمي تواند بگويد ايران كشوري متمايل به كشوري بزرگ است و سياستهاي يك اردوگاه خاص را اجرا مي كند؛ بلکه ايران سياستهاي خود را به طور مستقل و به دور از سياستهاي سلطه و مداخله ترسيم كرده است.

عدنان منصور ادامه داد: برگزاري اجلاس عدم تعهد در تهران و با حضور بيش از 120 كشور مضاميني دارد به خصوص كه موضوعات مطرح شده در آن براي همه جهان از لحاظ اقتصادي، سياسي، امنيتي و فرهنگي مهم است. ما بايد براي مبارزه با تروريسم و مقابله با فقر، بيسوادي و بحران اقتصادي جهاني از اين سياستها پيروي كنيم.

وزير امورخارجه لبنان بر ضرورت اجرايي كردن تصميمات اجلاس جنبش عدم تعهد تاكيد كرد و گفت: تصميمات اين كنفرانس شامل موضوعات مختلف از جمله لبنان خواهد بود.

اشغالگری فقط در خاورمیانه وجود دارد

منصور ادامه داد: خاور ميانه تنها منطقه در جهان است كه هنوز از پديده اشغالگري و تجاوز مستقيم اسرائيل رنج مي برد. اين منطقه از سال 1948 آرام نبوده و در رويارويي مداوم با اين رژيم است؛ اسرائيل هنوز سرزمينهاي عربي در فلسطين، لبنان و سوريه را اشغال كرده است.

وزير امور خارجه لبنان از كشورهاي جنبش عدم تعهد خواست براي پايان دادن به اين اشغالگري، گفت: در حالي كه اسرائيل به شهرك سازي، اشغالگري، يهودي سازي قدس، هتك حرمت مسجد الاقصي، اخراج فلسطينيان از سرزمينشان، نقض حريم هوايي، زميني و دريايي لبنان، تهديد مداوم و اشغال سرزمينهاي عربي ادامه مي دهد، نمي توان از صلح، امنيت و ثبات در جهان و منطقه سخن گفت.

تناقض در تعامل با تسلیحات هسته ای اسرائیل

منصور تاكيد كرد: لبنان از ايجاد منطقه خالي از سلاحهاي كشتار جمعي به خصوص سلاحهاي هسته اي حمايت مي كند. اسرائيل تعداد زيادي از سلاحهاي هسته اي كه تهديدي نه فقط براي امنيت و صلح در خاور ميانه بلكه براي همه جهان است را انبار كرده است.

وزير خارجه لبنان گفت: شگفت آور است كه برخي از ايران مي خواهند برنامه صلح آميز هسته اي خود را متوقف كند، در حالي كه از برنامه يا سلاح هسته اي اسرائيل چشم پوشي مي شود.

 

 

MKH-28-10:57



پربیننده ترین خبرها