المانیتور: طرح صلح ترامپ از ارزش های انسانی فاصله دارد

المانیتور: طرح صلح ترامپ از ارزش های انسانی فاصله دارد
دوشنبه 4 تير 1397 - 22:04

ترامپ یک برنامه صلح منطقه ای برای اسرائیل و فلسطین در دست دارد که شامل برخی توافقات با اولویت قرار دادن منافع راهبردی و اقتصادی ایالات متحده است که با ارزش های انسانی، تلاش های جمعی دیپلماتیک و حقوق بشر فرسنگ ها فاصله دارد.

العالم ـ آمریکا

یوری سویر خبرنگار و نویسنده "المانیتور" با انتشار گزارشی با عنوان انگیزه اصلی ترامپ برای طرح صلح خاورمیانه چیست؟ نوشت: دونالد ترامپ در حالی که پیگیر سیاست های داخلی جنجالی خود است، به مزایای بین المللی و داخلی صلح نیز پی برده است. نشست وی با "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی در سنگاپور که با یک بیانیه مبهم پایان یافت، از این دست اقدامات است. 
در جلسه 15 ژوئن (خرداد ماه) در نیویورک "جراد کوشنر" مشاور کاخ سفید، "گرین بلات" مذاکره کننده ایالات متحده در خاورمیانه، "نیکی هیلی" سفیر آمریکا در سازمان ملل با "آنتونیو گوترش" دبیر کل سازمان ملل متحد دیدار و با وی در مورد طرح صلح اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و فلسطین، لزوم کاهش بحران انسانی در غزه و ضرورت جلوگیری از قطعنامه های ضد اسرائیلی در نشست های مختلف سازمان ملل متحد گفتگو کردند. ناگفته نماند تیم ترامپ طرح صلح خود را با "شاهزاده محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی و گاهی اوقات با "عبدالفتاح السیسی" رئیس جمهوری مصر هماهنگ می کند و در این میان سفرای ترامپ همواره آشکارا در این طرح از اسرائیل پشتیبانی کرده و از انتقال سفارت آمریکا به شهر قدس بالیده و از آن به عنوان یک پیشرفت دیپلماتیک نام برده اند. 
نویسنده در ادامه به نقل از یک دیپلمات نروژی نزدیک به گوترش آورده است: نمایندگان ترامپ برای رسیدن به یک برنامه صلح به جدیت در حال تلاش هستند و ترامپ در راس این امر یک برنامه صلح منطقه ای برای اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و فلسطین در دست دارد که شامل برخی توافقات با اولویت قرار دادن منافع راهبردی و اقتصادی ایالات متحده است. بنابراین ارزش های برابری، تلاش های جمعی دیپلماتیک و حقوق بشر از این طرح فرسنگ ها فاصله دارد. 
از سوی دیگر سازمان ملل متحد به شدت نگران وضعیت وخیم میان اسرائیل و فلسطینی هاست. زیرا اسرائیل همچنان شهرک سازی ها را به ویژه در شهر قدس ادامه می دهد. بنابراین، پیدا کردن یک راه حل دو جانبه تقریبا غیرممکن است اما سازمان ملل متحد و جامعه بین المللی، برای کاهش بحران انسانی در غزه تلاش می کنند تا از جنگی دیگر در غزه جلوگیری کنند.
این خبرنگار با اشاره به سخنان دیپلمات نروژی در این خصوص خاطرنشان کرد: هدف طرح پیشنهادی ترامپ این است که توافقی ایجاد کند که همه طرف ها را مجبور به تبعیت از آن کند. با این حال، او برآورد می کند این طرح هیچ شانسی برای پذیرش توسط 'محمود عباس' رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ندارد. 
اما توافق آمریکا چگونه خواهد بود؟ این توافق شامل یک راه حل دو جانبه است و پیشنهاد می کند برخی محله های شرقی شهر قدس را به فلسطین باز گرداند و اجازه نمی دهد اسرائیل زمین هایی را که در منطقه C (منطقه تحت کنترل اسرائیل) قرار دارد را تحت کنترل قرار دهد. در حقیقت این طرح مناطق A و B (تحت کنترل جزئی فلسطین) را به فلسطین می دهد درست همانند غزه و در نهایت سبب خلع سلاح و آشتی حماس نیز می شود. اما برقراری امنیت این مناطق به اسرائیل (رژیم صهیونیستی) واگذار شده و حق بازگشت برای پناهندگان فلسطینی وجود نخواهد داشت. 
به گزارش ایرنا نویسنده المانیتور در ادامه خاطرنشان کرده، ایالات متحده با ارائه این طرح انتظار شنیدن "بله مشروط" از اسرائیل و "نه" از فلسطین را دارد. اما در این خصوص بر روی همکاری شرکای عربستانی، اردنی و مصری خود تاکید دارد که این پیشنهاد را به عنوان مبنایی برای مذاکرات بیشتر مورد توجه قرار دهند. 
همزمان، یک مقام ارشد وزارت خارجه اسرائیل در مصاحبه با المانیتور تاکید کرد: 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر اسرائیل، کاملا با ترامپ هماهنگ شده و پیشنهاد آمریکا را رد نمی کند.
برای چند ماه آینده، ما شاهد چنین طرحی در خاورمیانه هستیم اما تنها چیزی که می توانیم در حال حاضر در مورد آن با اطمینان نظر دهیم، غیر قابل پیش بینی بودن ترامپ است و قطعیت دیگر در مورد جاری نشدن صلح در منطقه دستکم در چند ماه آینده است. 

پربیننده ترین خبرها