روسیه از بیانیه کشورهای غربی درباره برجام انتقاد کرد

روسیه از بیانیه کشورهای غربی درباره برجام انتقاد کرد
سه شنبه 5 تير 1397 - 08:24

روسیه از بیانیه کشورهای غربی درباره برجام و رویکرد آنها برای جلوگیری از انتشار سلاح های کشتارجمعی انتقاد کرد.

العالم ـ اروپا

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای خاطرنشان کرد که 25 کشور غربی روز 12 ماه ژوئن (22 خرداد) در پایگاه های اینترنتی وزارت خارجه خود، بیانیه مشترکی را در حمایت از اجرای قطعنامه های 1540، 2231 (مربوط به برجام)، 2216، 1701، 2118 و 2397 منتشر کردند.
وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود به پیوستن 25 کشور غربی به این بیانیه مشترک اشاره کرده که شامل استرالیا، بلژیک، انگلیس، مجارستان، آلمان، یونان، دانمارک، اسپانیا، ایتالیا، کانادا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، هلند، زلاندنو، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلوونی، فنلاند، فرانسه، چک، سوئد، استونی و ژاپن می شوند. 
در بیانیه وزارت خارجه روسیه با اشاره به مخالفت روسیه با بیانیه 25 کشور غربی گفته شده است: جای تعجب است که این گروه کشورها نقش بلندگوی ابتکار مبارزه با انتشار سلاح کشتارجمعی و مفسر قطعنامه های شورای امنیت شده و سعی دارند دیدگاه خود در وضعیت های مختلف بین المللی را به دیگر کشورها تحمیل کنند.
بیانیه می گوید: این نکته قابل توجه است که در نشست عالی ابتکار مبارزه با انتشار سلاح کشتارجمعی که در ماه می در پاریس برگزار شد، هیچ کس به وجود چنین سندی اشاره نکرد. همه اقدامات در این مورد پشت پرده برگزار شد.
روسیه خاطرنشان کرده است: بخش مربوط به ایران بیانیه 25 کشور غربی بی مورد و بی اساس است. مولفان بیانیه خواهان اجرای کامل برجام از طریق بازرسی تمام محمولات ارسالی به ایران و صادراتی از این کشور شده اند.
«اما آگاهانه هیچ اشاره ای به خروج آمریکا از این توافق بسیار مهم نکرده اند که منجر به خدشه دار شدن تلاش های بین المللی برای جلوگیری از انتشار سلاح های کشتار جمعی می شود». 
به گزارش ایرنا، در بخش دیگری از بیانیه وزارت خارجه روسیه به مخالفت با ارزیابی 25 کشور غربی درباره اوضاع سوریه اشاره شده است.
بیانیه می افزاید: رفتار مولفان بیانیه غربی انزجارآور است که نقش داور و قاضی را برعهده گرفته و بدون هیچ گونه پایه و اساسی دولت سوریه را به نقض تعهدات خود در قطعنامه های شورای امنیت و در قبال کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی متهم کرده اند.
بیانیه می افزاید: امضاکنندگان این بیانیه غربی در همین حال در مورد نقش خود در بی ثباتی اوضاع سوریه و ارسال سلاح به مراکز غیردولتی در این کشور و حملات موشکی و هوایی به آن با نقض معیارهای بین المللی سکوت می کنند. 
در پایان بیانیه وزارت خارجه روسیه از این که چنین شیوه نادرستی در بین کشورهای غربی متوال شده ابراز تاسف شده است. 
وزارت خارجه روسیه تصریح کرده است: قطعنامه های شورای امنیت نیازی به تعبیر و تفسیر و حمایت خارجی ندارد. این قطعنامه ها باید بطور کامل توسط تمام اعضای سازمان ملل اجرا شوند.

پربیننده ترین خبرها